PiperBill Startet 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2022 Scand Baltic med Deutz Vetus DT67 på 241hk. Propellen er en Radice 20"x22" skew back (22” stigning). Motoren skal har 2600 maks omd og båten bør ha 22 knop topp fart. På en av de første turen i år fikk jeg 19.5 knop og litt under 2500 omd på full guffe. (se bildet). Spørsmål er hvilke effekt får det på toppfart og maks omd hvis propellen justeres ned til 21” stigning eller opp til 23” ? Jeg er slettes ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre noe med dette da jeg kjører nesten aldri på maks fart men det kunne vært interessant å vite. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lanber Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Motstanden båten din har i vannet øker i 3 potens med farten. Effekten motoren gir er moment x turtall over tid. Momentet er tilnærmet flatt men synkende over 1200 rpm (@850nm!) men fremdeles 75% av maks på toppturtall. På alle andre turtall enn maks pådrag lever motoren din veldig happy med den propellen du har. Ikke gjør noen verdens ting annet enn å begrense turtallet du bruker til vanlig til 2200-2300. Alternativt å få justert opp / kontrollert mengden dieselpumpene gir, det er vel 1 pr sylinder på den motoren, om det er mulig. Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Ellers kan et annet svar være at øket pitch øker fremdriften (m/sek) og øker muligheten for kavitasjon. Diameter styrer med hvilken kraft båten vil få som slepebåt, eller dytt gjennom motsjø. Konklusjonen, slik jeg ser det, behold propellen som den er. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn