Jump to content

Scand Baltic, justering/effekt av propeller-stigning


PiperBill

Recommended Posts

 

Scand Baltic med Deutz Vetus DT67 på 241hk. Propellen er en Radice 20"x22" skew back (22” stigning). Motoren skal har 2600 maks omd  og båten bør ha 22 knop topp fart. På en av de første turen i år fikk jeg 19.5 knop og litt under 2500 omd på full guffe. (se bildet).

 

Spørsmål er hvilke effekt får det på toppfart og maks omd hvis propellen justeres ned til 21” stigning eller opp til 23” ?

 

Jeg er slettes ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre noe med dette da jeg kjører nesten aldri på maks fart men det kunne vært interessant å vite. 

 

 

propspecs.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Motstanden båten din har i vannet øker i 3 potens med farten.

Effekten motoren gir er moment x turtall over tid.  Momentet er tilnærmet flatt men synkende over 1200 rpm (@850nm!) men fremdeles 75% av maks på toppturtall.  

 

På alle andre turtall enn maks pådrag lever motoren din veldig happy med den propellen du har.  Ikke gjør noen verdens ting annet enn å begrense turtallet du bruker til vanlig til 2200-2300.

Alternativt å få justert opp / kontrollert mengden dieselpumpene gir, det er vel 1 pr sylinder på den motoren, om det er mulig. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...