Jump to content

VP KAD300, temperatur opp mot 100 grader


Dani

Recommended Posts

Hei. 
har 2 kad 300 i en gobbi 425. Jeg får temp opp i mot 100 grader på sb motor. Den andre ligger stabilt på 85-90 

har nå hatt syre på fersk å saltvann siden men uten hell. Har ny impeller. 
får ikke noe alarm på for høy temp . 
 Noen som har hatt samme problem? Å klart å løse dette? 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel, Kad 300, redigert.
Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Link to post
Share on other sites

Har målt med ir å den viste noe mindre en instrument. Men hadde temp vært for høy hadde vel alarm kommet? 
tempen er helt stabil når vi kjører pent, men så fort vi nærmer oss 2700-2800 omg så begynner tempen å gå mot 100. Slipper vi av gassen synker tempen. 
skal sjekke opp i dynamo. Takk for svar

Link to post
Share on other sites

Mulig feil kan også være i utløpet av kjølevannet inn på eksosbendet / blandebendet.

Du nevner ikke alder på motorene. Er motorene 10-12 år så kan det godt være redusert flow pga rust. Relativt lett å sjekke selv.

 

Du må også legge til mer tekst i trådtittelen din. Slik den er nå er den "intetsigende" og ikke etter reglene. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

1 Anbefaler å måle ladespenning fra dynamo. 

2 Så ville jeg kryssbyttet temperatursensor på motorene.

3 Deretter bytte om på vanntemperaturinstrumentene.

 

Du kan også kjenne på slangene ut av varmeveksleren og kjenne om det er forskjell på motorene.

Skal gå i mellom denne lista du lagde til helga. Tusen takk

Link to post
Share on other sites

Dersom utløpet på sekundærkretsen (sjøvannet) blir trangere så øker temperaturen på sjøvannet. Da blir forskjellen i temperatur på sjøvannet og primærkretsen (frostveske) mindre. Jo mindre den temperaturforskjeller er, jo mindre varme klarer varmeveksleren å fjerne fra frostveska.

 

I praksis, så må varmevekslerne være rene, men en må også ha god gjennomstrømning. Begge deler må være i orden for å klare å holde 85 grader på KAD/KAMD. 

 

Inntil du finner feilen anbefaler jeg deg å ikke kjøre motoren særlig over 90 grader. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 41 minutter siden:

Dersom utløpet på sekundærkretsen (sjøvannet) blir trangere så øker temperaturen på sjøvannet. Da blir forskjellen i temperatur på sjøvannet og primærkretsen (frostveske) mindre. Jo mindre den temperaturforskjeller er, jo mindre varme klarer varmeveksleren å fjerne fra frostveska.

 

I praksis, så må varmevekslerne være rene, men en må også ha god gjennomstrømning. Begge deler må være i orden for å klare å holde 85 grader på KAD/KAMD. 

 

Inntil du finner feilen anbefaler jeg deg å ikke kjøre motoren særlig over 90 grader. 

Ja det forstår jeg. Trur jeg bare må skru av kjølere å eksos bend for å se om feilen kan være der et sted. Har også fått tips om å sjekke slange mellom drev og motor . Har ikke sett at den har blitt flat under gange , men kan vel være ting som sitter fast der også? Må være noe som er tett siden temp er stabil under rolig gange. 

Link to post
Share on other sites

Dani skrev 13 minutter siden:

Den har faktisk gitt i fra seg noen drypp . Kanskje jeg bare skulle pakket om den eller kjøpt ny. Noen måte for å sjekke om den ? 

Packa om den är inte så svårt, finns en instruktion på nätet bla av en landsman till dig som jag inte minns namnet på, han finns på forumet. Droppar den är den otät.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Det er flere kjente tilfeller av innvendig delaminering av den slangen, det er ikke synlig eller lite synlig på utsiden.

 

Dani skrev for 3 timer siden:

Noen måter å løse dette på? Bytte til ny slange ?

Da må du bytte slange. Jeg kjenner ikke din båt men antar at slangen står under vannlinje, så om denne slangen går lekk så er det :diving:

 

For egen del så bytter jeg til en TESS slange som er gjennomsiktig og stålspiralomspunnen, slik at den ikke suges flat. Har valgt denne for å kunne avsløre om det er baby-blåskjell i slangen ved oppstart. (har hatt jobb hvor jeg er borte en måned om gangen) Dette er ikke en original slange og jeg vil ikke blindt anbefale denne for andre, men vær klar over at den finnes. Ikke spar penger på slangeklemmer uansett hva du gjør med slange. 

 

Husk: delamineringen i originalslangen kan være krevende og oppdage.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også temp opp mot 100 grader på en av mine Kad300. Googla et par dager før jeg kom på å sjekke sjøvannsfilteret... der var det fullt av sjøgress fra Bohuslen. Bare et tips, øya er det første en blir blind på osv😆 svensk sjøgress er forresten også glad i drev og simmeringer, men det er en annen historie🚣

Link to post
Share on other sites

Dani skrev for 9 timer siden:

Den skal sjekkes når båten skal på land til uka.. har hørt mange som snakker om blåskjell inni der som sitter å sperrer .

Vil absolutt anbefale å spyle fra impellerpumpa og bakover for å tømme den tykke tilførselslange, kjøleren og S-slangen for skjell og andre ting som kan befinne seg der, dersom en tar båten på land.

Blir slangen stående med sjøvann, og det er baby-skjell der, så er de ikke baby-skjell til våren og en tetter for flow og fyller sjøvannsfilteret.

Begge deler kan føre til fæle ting.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Bellil skrev On 1.11.2022 at 18.27:

Med KAD32 hadde over 90 grader på en motor, men en sjekk med BT infrarøde temppistol viste at temp lå på 86.

Viktig at en ikke blander overflatetemperatur og vesketemperatur. Det ikke det samme. En temperatursensor måler gjerne på "tuppen" inne i veskestrømmen.

Jo lavere motorromstemperatur jo større forskjell.

Jo dårligere varmeledningsevne jo større forskjell.

Jo tykkere gods jo større forskjell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...