Dani Startet 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2022 Hei. har 2 kad 300 i en gobbi 425. Jeg får temp opp i mot 100 grader på sb motor. Den andre ligger stabilt på 85-90 har nå hatt syre på fersk å saltvann siden men uten hell. Har ny impeller. får ikke noe alarm på for høy temp . Noen som har hatt samme problem? Å klart å løse dette? Kommentar fra moderator: Tittel, Kad 300, redigert. Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Viser instrumentet riktig temp.Ville målt med ir måler,for å være sikker på det viser riktig .Kan godt være el feil.Hadde lignende symptomer,måtte bytte dynamo,da gikk tempen ned. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Har målt med ir å den viste noe mindre en instrument. Men hadde temp vært for høy hadde vel alarm kommet? tempen er helt stabil når vi kjører pent, men så fort vi nærmer oss 2700-2800 omg så begynner tempen å gå mot 100. Slipper vi av gassen synker tempen. skal sjekke opp i dynamo. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 1 Anbefaler å måle ladespenning fra dynamo. 2 Så ville jeg kryssbyttet temperatursensor på motorene. 3 Deretter bytte om på vanntemperaturinstrumentene. Du kan også kjenne på slangene ut av varmeveksleren og kjenne om det er forskjell på motorene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Mulig feil kan også være i utløpet av kjølevannet inn på eksosbendet / blandebendet. Du nevner ikke alder på motorene. Er motorene 10-12 år så kan det godt være redusert flow pga rust. Relativt lett å sjekke selv. Du må også legge til mer tekst i trådtittelen din. Slik den er nå er den "intetsigende" og ikke etter reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Potain Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 har hatt et par tilfeller av det samme på en 41 motor. fant feilen når jeg tok av manifoilden. sitter en o ring i bakkant som har en tendens til å svelle, bytta den og problem løst. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 dieselfan skrev On 16.10.2022 at 13.30: 1 Anbefaler å måle ladespenning fra dynamo. 2 Så ville jeg kryssbyttet temperatursensor på motorene. 3 Deretter bytte om på vanntemperaturinstrumentene. Du kan også kjenne på slangene ut av varmeveksleren og kjenne om det er forskjell på motorene. Vis hele sitatet Skal gå i mellom denne lista du lagde til helga. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Dersom utløpet på sekundærkretsen (sjøvannet) blir trangere så øker temperaturen på sjøvannet. Da blir forskjellen i temperatur på sjøvannet og primærkretsen (frostveske) mindre. Jo mindre den temperaturforskjeller er, jo mindre varme klarer varmeveksleren å fjerne fra frostveska. I praksis, så må varmevekslerne være rene, men en må også ha god gjennomstrømning. Begge deler må være i orden for å klare å holde 85 grader på KAD/KAMD. Inntil du finner feilen anbefaler jeg deg å ikke kjøre motoren særlig over 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 dieselfan skrev On 16.10.2022 at 16.00: Dersom utløpet på sekundærkretsen (sjøvannet) blir trangere så øker temperaturen på sjøvannet. Da blir forskjellen i temperatur på sjøvannet og primærkretsen (frostveske) mindre. Jo mindre den temperaturforskjeller er, jo mindre varme klarer varmeveksleren å fjerne fra frostveska. I praksis, så må varmevekslerne være rene, men en må også ha god gjennomstrømning. Begge deler må være i orden for å klare å holde 85 grader på KAD/KAMD. Inntil du finner feilen anbefaler jeg deg å ikke kjøre motoren særlig over 90 grader. Vis hele sitatet Ja det forstår jeg. Trur jeg bare må skru av kjølere å eksos bend for å se om feilen kan være der et sted. Har også fått tips om å sjekke slange mellom drev og motor . Har ikke sett at den har blitt flat under gange , men kan vel være ting som sitter fast der også? Må være noe som er tett siden temp er stabil under rolig gange. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Dani skrev On 16.10.2022 at 16.45: Har også fått tips om å sjekke slange mellom drev og motor . Vis hele sitatet Det er flere kjente tilfeller av innvendig delaminering av den slangen, det er ikke synlig eller lite synlig på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Kontrollera även packboxarna/simringarna på sjövattenpumpen. Kan se bra ut men suga luft ändå. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 1stPeregrine skrev On 16.10.2022 at 16.58: Kontrollera även packboxarna/simringarna på sjövattenpumpen. Kan se bra ut men suga luft ändå. Vis hele sitatet Den har faktisk gitt i fra seg noen drypp . Kanskje jeg bare skulle pakket om den eller kjøpt ny. Noen måte for å sjekke om den ? Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 dieselfan skrev On 16.10.2022 at 16.52: Det er flere kjente tilfeller av innvendig delaminering av den slangen, det er ikke synlig eller lite synlig på utsiden. Vis hele sitatet Noen måter å løse dette på? Bytte til ny slange ? Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Dani skrev On 16.10.2022 at 17.40: Den har faktisk gitt i fra seg noen drypp . Kanskje jeg bare skulle pakket om den eller kjøpt ny. Noen måte for å sjekke om den ? Vis hele sitatet Packa om den är inte så svårt, finns en instruktion på nätet bla av en landsman till dig som jag inte minns namnet på, han finns på forumet. Droppar den är den otät. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 dieselfan skrev On 16.10.2022 at 16.52: Det er flere kjente tilfeller av innvendig delaminering av den slangen, det er ikke synlig eller lite synlig på utsiden. Vis hele sitatet Dani skrev On 16.10.2022 at 17.41: Noen måter å løse dette på? Bytte til ny slange ? Vis hele sitatet Da må du bytte slange. Jeg kjenner ikke din båt men antar at slangen står under vannlinje, så om denne slangen går lekk så er det For egen del så bytter jeg til en TESS slange som er gjennomsiktig og stålspiralomspunnen, slik at den ikke suges flat. Har valgt denne for å kunne avsløre om det er baby-blåskjell i slangen ved oppstart. (har hatt jobb hvor jeg er borte en måned om gangen) Dette er ikke en original slange og jeg vil ikke blindt anbefale denne for andre, men vær klar over at den finnes. Ikke spar penger på slangeklemmer uansett hva du gjør med slange. Husk: delamineringen i originalslangen kan være krevende og oppdage.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Den slangen som det har vert problemer med er S-slangen som går fra derevet og inn på skjoldet. Du må av med drevet for å bytte denne. Vet og at det er noen som setter inn eget inntak gjennom skroget for nettopp å hindre at det blir ett problem med denne slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Når jeg byttet den slangen på forrige båten jeg hadde, så fant jeg i tillegg et skjell inni der som strupet vanntilførselen i tillegg. Så den der kan absolutt være lurt å få sjekket ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 17.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Den skal sjekkes når båten skal på land til uka.. har hørt mange som snakker om blåskjell inni der som sitter å sperrer . Sitér dette innlegget Link to post
Crazygirl Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Jeg hadde også temp opp mot 100 grader på en av mine Kad300. Googla et par dager før jeg kom på å sjekke sjøvannsfilteret... der var det fullt av sjøgress fra Bohuslen. Bare et tips, øya er det første en blir blind på osv? svensk sjøgress er forresten også glad i drev og simmeringer, men det er en annen historie? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Dani skrev On 17.10.2022 at 10.25: Den skal sjekkes når båten skal på land til uka.. har hørt mange som snakker om blåskjell inni der som sitter å sperrer . Vis hele sitatet Vil absolutt anbefale å spyle fra impellerpumpa og bakover for å tømme den tykke tilførselslange, kjøleren og S-slangen for skjell og andre ting som kan befinne seg der, dersom en tar båten på land. Blir slangen stående med sjøvann, og det er baby-skjell der, så er de ikke baby-skjell til våren og en tetter for flow og fyller sjøvannsfilteret. Begge deler kan føre til fæle ting. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 1.November.2022 Link til dette innlegget Svart 1.November.2022 Med KAD32 hadde over 90 grader på en motor, men en sjekk med BT infrarøde temppistol viste at temp lå på 86. I vinter skal jeg sjekke kabling for jeg tror økt motstand i kabel gir økt temperatur. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
dieselfan Svart 2.November.2022 Link til dette innlegget Svart 2.November.2022 Bellil skrev On 1.11.2022 at 17.27: Med KAD32 hadde over 90 grader på en motor, men en sjekk med BT infrarøde temppistol viste at temp lå på 86. Vis hele sitatet Viktig at en ikke blander overflatetemperatur og vesketemperatur. Det ikke det samme. En temperatursensor måler gjerne på "tuppen" inne i veskestrømmen. Jo lavere motorromstemperatur jo større forskjell. Jo dårligere varmeledningsevne jo større forskjell. Jo tykkere gods jo større forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.