Jump to content

Er det skadelig å kjøre septikpumpe motsatt vei?


Gerhard

Recommended Posts

Jeg har en septikpumpe med kvern for tømming av septiktank. Min er en Seaflo SFMP1-120-01, men spørsmålet er generelt for andre modeller også.

 

Vi har vel alle opplevd at de ikke klarer å pumpe ut og kanskje spesielt når de startes, for da står de og pumper luft. Ved å kjøre de andre veien så vil den pumpe vann fra utsiden, fylle pumpen med vann og hvis det har tettet seg, skyve proppen tilbake til tanken.

 

Jeg har fått i gang tømmingen på denne måten flere ganger.

 

20221016_170945.jpg.d3d9c7218c6694e25e966b15527e1871.jpg

 

Så spørsmålet er altså: Tåler de å kjøres andre veien?

 

(Min erfaring er at det har gått bra foreløpig......)

 

Hvis dette er helt ufarlig så kan man også bruke denne muligheten til å fylle tanken med saltvann for å skylle den.

 

P.S: 20 år siden jeg registrerte meg på Baatplassen i dag!

 

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev 39 minutter siden:

P.S: 20 år siden jeg registrerte meg på Baatplassen i dag!

 

Idag er det 20 år og 1 måned siden jeg registrerte meg her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Idag er det 20 år og 1 måned siden jeg registrerte meg her.

Samme her, rene mimreklubben dette...

 

Septikpumpen er vel impellerpumpe og går like fint begge veier. Er det sentrifugalpumpe vil den nok pumpe samme vei uavhengig av dreieretning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Gerhard skrev On 16.10.2022 at 22.21:

Jeg har en septikpumpe med kvern for tømming av septiktank. Min er en Seaflo SFMP1-120-01, men spørsmålet er generelt for andre modeller også.

 

Vi har vel alle opplevd at de ikke klarer å pumpe ut og kanskje spesielt når de startes, for da står de og pumper luft. Ved å kjøre de andre veien så vil den pumpe vann fra utsiden, fylle pumpen med vann og hvis det har tettet seg, skyve proppen tilbake til tanken.

 

Jeg har fått i gang tømmingen på denne måten flere ganger.

 

20221016_170945.jpg.d3d9c7218c6694e25e966b15527e1871.jpg

 

Så spørsmålet er altså: Tåler de å kjøres andre veien?

 

(Min erfaring er at det har gått bra foreløpig......)

 

Hvis dette er helt ufarlig så kan man også bruke denne muligheten til å fylle tanken med saltvann for å skylle den.

 

P.S: 20 år siden jeg registrerte meg på Baatplassen i dag!

 

Snur du bare på ledningene (+/÷) for å kjøre andre vei? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Med en valig lysbryter får du ikke skiftet retning, men med en dobbelt topolet brytermed nullstilling , så går det.

Denne har 6 poler. De to mitterste kopler du til pumpemotor. Så kobler du + og - fra batteri til de to polene til høyre for de midterste. Så kobles disse polene diagonalt over mitpolene til hver sin pol på andre siden av midtpolene. Bryter i midtstilling, pumpen står. Tilter du bryteren fra midtstilling til høure eller venstre så vil pumpen gå den ene eller andre veien

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
nn- skrev On 18.3.2024 at 15.00:

Hei igjen. Kan du skifte retning slik med en vanlig lysbryter? Har du bilde av hvordan det er koblet inni lysbryteren?

Denne skulle jeg svare på. Jeg skulle bare at bilde først. Det tok nesten 3 uker, selv om jeg er i båten et par ganger i uka.

 

Koblingen var enklere enn jeg husket den. Du trenger en bryter som er "vender", d.v.s. kobler en kontakt mellom en av to andre. Den bryteren jeg fant gjorde det enkelt for meg:

20240401_210355.jpg.8ad17cbecc47875bfd017fbefa9f536b.jpg

 

Jeg tror det kan være denne, men er ikke sikker:

https://www.clasohlson.com/no/Cotech-bryter-mellomvender-krysset-pavegg/p/36-1302

 

Løsningen fungerte bra i fjor. Jeg brukte den 3 - 5 ganger, hver gang jeg synes det gikk litt tregt, og løste alltid problemet. Det er ikke sikkert at det hadde blitt et problem noen av gangene, men når man har muligheten så bruker man den.

 

Jeg har ikke prøvd å fylle tanken den veien.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...