Jump to content

Bruke 4g ICE-ruter med en annen operatør i båten


vikzz

Recommended Posts

Som internett-løsning ombord har jeg hatt en ekstra telefon med data-sim (tvilling) av mitt mobil-abbonnement fra Chilimobil FriData. Dette har fungert bra. Over Skagerrak var det svake signaler, så tenkte at noe med skikkelige antenner hadde vært bedre enn mobilen.


Gikk da til innkjøp av en Ice A1 4G-ruter, den heter tydeligvis ATEL ALR-U270. Denne er 12V, så jeg koblet den rett på systemet ombord via sikring og den er oppe og går. Lyser grønt i signal-lampen og alt ser bra ut. 


Men jeg får den ikke på nett. Det står bare "Limited Service". Sim-kort er i, PIN-kode er tastet, og til slutt fjernet. Ingen forskjell.

 

Jeg har prøvd å legge inn følgende APN i tillegg til auto:

telia, netcom, ice.net, chilimobil, uten hell.

 

Jeg har søkt gjennom alt jeg finner på nett om denne ruteren. Ser noen anbefaler å oppgradere firmware. Dette skal den gjøre automatisk om den har nett, men den kommer jo ikke på nett. Jeg har forsøkt å finne firmware manuelt, men nettsidene til produsenten finnes ikke lengre og ICE har ingenting på sine nettsteder heller. Jeg har også prøvd å sette i et vanlig sim-kort uten hell. Ingen endring. 

 

Hele greia er litt frustrerende. Virker ikke som ICE har noe operatør-lås heller.

 

Noen som har tips? 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å logge deg på routeren med SSH. Da får du litt utvidet tilgang og kan se om det er lagt inn noen knytninger til ICE som gjør at du ikke får benyttet en annen leverandør.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

vikzz skrev for 1 time siden:

Hvordan gjør jeg det?

 

Router må koblet til PC via LAN kabel ,så bruker man CMD-vinduet på PCén. SSH tror jeg er standard installert på Windows 10 i allefall. Deretter så må du følge brukermanual for standard IP adresse / Brukernavn og passord. 

 

Søk på routernavn + manual på google, så får du nok opp en standardmanual for denne routeren og der beskrives det gjerne hvordan man gjør en tilkobling via SSH.

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for svar. Jeg prøvde alt med den forbannede ICE-ruteren, ingenting fungerte. ICE mente det ikke gikk, og operatøren min mente det ikke gikk. Har lagt den ut på finn.

Kjøpte så en TP-link Mr600 på Finn som jeg er storfornøyd med! Skrives i dette øyeblikk fra internett gitt av den. :-) 

 

Kjøpte 12V adapter på biltema og ordnet passende plugg så den ble koblet rett på 12V-anlegget. Fungerer veldig godt. Anbefales. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men kanskje nyttig informasjon. Jeg hadde ICE mobilt bredbånd, men da de kuttet ut utenlandsbruk (svenskekysten), byttet jeg til Telia, som ikke har denne begrensningen. Jeg tror det var for ca. 3 år siden. ICE-routeren var jeg ganske fornøyd med og forsøkte med Telias SIM-kort i den. Forsøkte å legge inn riktig APN, men til ingen nytte. Jeg klarte rett å slett ikke å få den til å virke. Jeg hadde også noen hyggelige samtaler med Telia support, som var veldig positive, men nei, jeg fikk det ikke til. Jeg endte opp med en liten Huawei "lomme"-router, og den har fungert fint. Men jeg likte ICE-routeren bedre.

 

Så for noen dager siden fikk jeg for meg at jeg skulle gjøre et nytt forsøk. Til min overraskelse gikk den rett opp. Til og med Telias APN-informasjon var ferdig utfylt. Dette var jo en hyggelig overraskelse, Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor ICE-routeren plutselig skulle begynne å virke. Kanskje det ligger en skjult, tidsbegrenset lås i den.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...