Erik Startet 17.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2022 (redigert) Det begynte for noen uker siden, oppdaget 'Oljeperler' som brøt overflaten i kjølvannet bak båten på vei ut av havn. Tilbake i båsen og sjekket oljen på giret : Majones.. Opp på land, som forventet, Zimnmerringene var ødelagt, det var kommet ormegress inn i dem. Jeg har hørt om at ormegresset kan ta zimmerringer før, så sånn sett ingen overraskelse egentlig. Nye zimmerringer presset på og drevet remontert av fagmann/verksted. Sjøsatte, reiste hjem, men allerede ved til-legging legger jeg merke til at det er olje i propell vannet , samme symptomer som sist, små oljedråper som kommer opp til overflaten i propellvannet. Ringer verksted, som sier at det kan ikke være oljelekkasje fra drev, for det er ikke mulig, det er nymontert og i orden. Dobbeltsjekker oljen på drev, og der er det vanlig olje, ikke majones. Teorien da er at det er brukt rikelig med grease ved remontering av foldepropellen, at oljen jeg ser på sjø kanskje er dette, som da løsner fra propell. Men nå har båten ligget ute snart 3 uker, og jeg har kjørt kanskje 4 timer, mest dorg men også litt marsjfart/maxfart . Fremdeles kommer det oljeperler opp til overflaten i propell vannet mitt. Mest ved skifte av gear, altså fremover/bakover skifte. Lar jeg den stå i fremover en stund gir det seg. Og fremdeles ikke vann i oljen som jeg kan se fra toppen ihvertfall. Kan det være grease rester på propell som fremdeles løsner etter så lang tid, burde ikke dette være vasket vekk til nå ? Eller kan jeg ha oljelekkasje ut, uten å ha vannlekkasje inn (det er stort trykk i disse gearene når de går). Hvorfor kun utslag ved skifte av gear da i så fall ? Hva bør jeg gjøre ? Fortsette å bruke båten til jeg evt finner vann i oljen, eller bør jeg på land og sjekke med en gang? Er det mulig å trykkteste seg frem til om det er lekkasje mens båten er på sjøen ? Redigert 17.Oktober.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 (redigert) Det er vel ikke noe i veien for å teste et drev for lekkasje (trykk) mens det ligger i sjøen. vakuum er kanskje ikke så lurt da du risikerer å dra inn vann. Utfordringen blir vel å få laget et adapter som passer i oljepåfyllingshullet. Husk å holde deg innenfor de verdiene som er anbefalt for test. PS. Simmering skrives vel med "S" 👍 Redigert 17.Oktober.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 17.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 Hvor mye olje fylte verkstedet på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 Hei. Minkar det på olja i drevet? Eg har opplevd at det minkar på olja på segldrev (Yanmar) utan at det er teikn til vatn i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 og me har SD 20. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 (redigert) Det er fylt olje til noe over minimum, på min oppfordring, da max olje på ihvertfall storebroren av dette drevet har resulter i for stort trykk, det ble faktisk laget nye lengre peilepinner til dem. Jeg har foreløpig ikke registert noe merkbart svinn av olje, men det er vanskelige å peile nøyaktig, grå metall pinne og flyktig blank olje som renner rett av. Og jeg har bare kjørt kanskje 4 timer tilsammen.. Men det er fortsatt noe over minimum, så det har ikke endret seg mye hvertfall. Redigert 17.Oktober.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
5nacks Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Siden du har brukt verksted, ville jeg bedt de ta en avgjørelse på hva du skal gjøre. Få det skriftlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Lazyjack skrev for 16 timer siden: PS. Simmering skrives vel med "S" 👍 Nei, det skrives faktisk med "Z" Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 18.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 5nacks skrev 16 minutter siden: Siden du har brukt verksted, ville jeg bedt de ta en avgjørelse på hva du skal gjøre. Få det skriftlig. Utgangspunktet deres er at det er tett og ok. Men det er jo ikke de som skal kjøre med det... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 index skrev 43 minutter siden: Nei, det skrives faktisk med "Z" Jeg er alltid åpen for å lære noe nytt.👍 Men, pussig da at alle de store leverandørene av radielle tetninger skriver det med "s". Du kan også prøve å google "zimmering" eller "zimmerring" og se hvor mange treff du får. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Lazyjack skrev 30 minutter siden: Men, pussig da at alle de store leverandørene av radielle tetninger skriver det med "s". Zimmer er tysk og betyr rom/kammer. Så da har det i det minste en betydning. Simmer er en fornorskning som egentlig ikke betyr noe som helst. Da kan man like godt kalle det en tetningsring eller leppepakning. Men for all del, vi forstår hva det gjelder om du bruker "S" også.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 index skrev 23 minutter siden: Zimmer er tysk og betyr rom/kammer. Så da har det i det minste en betydning. Simmer er en fornorskning som egentlig ikke betyr noe som helst. Da kan man like godt kalle det en tetningsring eller leppepakning. Men for all del, vi forstår hva det gjelder om du bruker "S" også.. En plausibel forklaring men stavemåten er nok ikke brukt i dag siden ikke engang Google kjenner til den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Lazyjack skrev 7 minutter siden: En plausibel forklaring men stavemåten er nok ikke brukt i dag siden ikke engang Google kjenner til den. Det finnes. Eksempel: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mare Nostrum Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 En plausibel forklaring (Wikipedia) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 1 hour ago, Erik said: Utgangspunktet deres er at det er tett og ok. Men det er jo ikke de som skal kjøre med det... Nei, men få det skriftlig. Skulle drevet gå i stykker ila det neste året pga vanninntrenging, har du noe å slå i bordet med. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Mare Nostrum skrev 17 minutter siden: En plausibel forklaring (Wikipedia) Kanskje enda mer plausibel👍 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Begge deler synest å vera feil. https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=simmerring&scope=ei Korkje "zimmerring" eller "simmerring" står i ordbøkene til Språkrådet. Tilbake til det tråden byrja med. Det kan virka som om ts sitt drev ikkje lek olja. Dette fordi det ikkje er synlege teikn til vatn i olja, og det minkar heller ikkje på olja i drevet. Det må vel vera den beste konklusjonen? Eg tillet meg å "utvida" tråden litt. Me har to SD 20 på vår katamaran. Ein båt me har hatt i over 18 år. Eg har skifta tetningar mange gangar. Seinast når me hadde båten på land i mai i år. Då var oljene mjølkekvite. Dette var Yanmar si drevolja. Kjøpt hjå yanmardeler.no / Boatsupply. Det kan nemnast at det ikkje står nokon spesifikasjonar på kannene. I år brukte eg Quicksilver drevolja, kjøpt på Maritim. Dette er olja som ikkje skal blanda seg lett med vatn. På det eine drevet har eg måtta fylla på olja to gangar så langt i år. 2-3 dl kvar gang. Første gang kan skuldast at eg gløymde å etterfylla før båten blei sett på sjøen, men det tvilar eg på. Altså olja ut, og luft inn. Då er det merkeleg at det ikkje kjem vatn inn. Einkvan som har synspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Ask skrev 37 minutter siden: Begge deler synest å vera feil. https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=simmerring&scope=ei Korkje "zimmerring" eller "simmerring" står i ordbøkene til Språkrådet. Det skyldes nok at ordboka i liten grad inneholder fagspesifikke ord og uttrykk. Så langt er det vel teorien om at opphavet til ordet er oppfinneren Walther Simmer som er den mest sannsynlige. Beklager til TS at tråden skled litt ut. Over og ut👍 Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Siden tråder her på forumet stadig sklir ut i øst og vest, tillater jeg meg et siste synspunkt. I og med at oppfinneren er fra Østerrike, er det jo en mulighet for at han heter Zimmer og ikke Simmer. Wikipedia er jo ikke akkurat Encyclopedia Britannica!! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Ask skrev 1 time siden: Altså olja ut, og luft inn. Då er det merkeleg at det ikkje kjem vatn inn. Einkvan som har synspunkt? Dette er jo i teorien umulig, uten at det også lekker olje ut til luft (altså over vann, som vel også hos deg vil si inne i båten) ? Og det gjør det vel ikke? For hvis jeg åpner oljelokket på varmt/nykjørt drev så mener jeg det tyter litt olje ut? Jeg pleier hvertfall vente en stund før jeg peiler oljen, mener jeg har hørt at man skal det, for å unngå for stort undertrykk etterpå når det kjølner. Det betyr at det økte luftvolum som resultat av den tapte oljen hos deg sannsynligvis må komme via oljepluggen, når du åpner for å sjekke oljen. Altså at det er undertrykk der til du åpner, da utlignes det. Selv har jeg jo åpnet der etter hver eneste tur i det siste. Kan det være at dette stabiliserer seg bedre dersom man ikke åpner der for ofte. Altså at trykket da øker når man bruker båten, og mister litt olje/volum, og da når det kjølner får litt undertrykk, som gjør at trykket blir litt mindre på neste tur, og lekker litt mindre, inntil det slutter å lekke olje fordi det ikke er så stort trykk på max lengre. Eller risikerer man etterhvert så stort undertrykk på kaldt at den trekker vann inn ved kaldt drev istedet ? Hvor ofte sjekker man ideelt oljen på drevet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Hei. Det er vanskeleg å sjå for seg at lufta kjem inn andre stadar enn via oljepluggen. Motorane mine svettar litt olja, så olja i maskinrommet er eg vant med. Eg må undersøka om det kjem olja ut av drevet. Eg peilar drevolja minst kvar månad gjennom sesongen. Det er alltid over- eller undertrykk i drevet, slik at det er uråd å få opp pluggen med handamakt. Eg har laga meg eit spesialverkøy. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Jeg har SD50 drev. Har lest opp og ned på Google om lufting av drevet. De aller fleste som har montert lufting, nevner bare fordeler. Noen taler imot, men har ingen argumenter. Finnes det noe logikk bak at det skal være trykk i drevet når det blir varmt, eller er det bare en konsekvens av at oljen utvider seg når den blir varm? Blir det for eksempel en viss sirkulasjon av olje internt i drevet når det bygger seg opp trykk? Har lagt merke til at det internt i drevet er to små hull på ca 10mm mellom overhus og underhus. Det ene hullet er blendet med en gummipropp. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Hei. Snacks. Kva meiner du med lufting? Meiner du ekstern oljetank over vasslinja? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 1 hour ago, Ask said: Hei. Snacks. Kva meiner du med lufting? Meiner du ekstern oljetank over vasslinja? Ja, noen velger oljetank med lufting over vannlinja. Andre velger en slange med et lite luftfilter i enden. Sistnevnte alternativ krever minst 1 meter slange for at olja ikke skal tyte ut gjennom luftfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 Hei igjen. Takkar. Korleis koplar desse slangen til drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.