Erik Svart 19.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 5nacks skrev for 7 timer siden: Ja, noen velger oljetank med lufting over vannlinja. Andre velger en slange med et lite luftfilter i enden. Sistnevnte alternativ krever minst 1 meter slange for at olja ikke skal tyte ut gjennom luftfilteret. Interesant. Er dette en DIY løsning, eller kan man få kjøpt ett kitt for å montere slikt? Er det i oljepåfyllings lokket, altså det med peilepinnen, at man monterer lufting/tanktilkobling, eller finnes det ferdige nipler, eller må man bore/gjenge i godset..? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
5nacks Svart 19.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 15 minutes ago, Erik said: Interesant. Er dette en DIY løsning, eller kan man få kjøpt ett kitt for å montere slikt? Er det i oljepåfyllings lokket, altså det med peilepinnen, at man monterer lufting/tanktilkobling, eller finnes det ferdige nipler, eller må man bore/gjenge i godset..? Hei, Man får kjøpt kit. Til SD50 drevet skrur man ut en skrue i toppen av drevet og monterer en ansattsnippel. På SD20 drevet tror jeg det er et modifisert påfyllingslokk med luftenippel. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 5nacks skrev for 2 timer siden: Man får kjøpt kit. Jeg har googlet. "SD20 Expansion tank" og "SD20 Headtank" ga best treff, men fant bare DIY løsninger. Det virker jo som om mange har gjort denne ombyggingen med suksess da. Og at oljeforbruk på disse drevene faktisk er vanlig, og at dette kan hjelpe på det fenomenet. Men fant altså ingen med fiks ferdig kjøpeløsning. Er det noen som kan geleide meg i rett retning for å få kjøpt ferdig kit ? Jeg tenker at her potensielt er både varme og trykk, så det føles tryggere å kjøpe noe som er beregnet til formålet, enn å finne rette deler (både nipler, slanger og tank) selv, som potensielt både kan sprekke og smelte hvis det er feil kvalitet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 20.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 (redigert) Verksted har tilbudt meg å løfte opp båten og trykk og vakuum teste drevet. Men jeg tror egentlig at konklusjonen er klar allerede etter denne tråden og litt googling i tillegg : Disse drevene lekker ofte litt olje pga stort trykk, mellom aksling og tettingen. Det å bevise dette via trykktest hjelper meg lite, hvis det ikke lar seg fikse. Simmer/Zimmer ringene er ny-byttet, så å bytte på ny hjelper jo ikke ? Å bytte aksling kan kanskje hjelpe, men det er dyrt, og drevet er ca 5 år, så det skulle ikke vært modent for bytte på lenge. Så lenge det ikke kommer vann inn så er det jo ikke krise, selv om man må følge litt med og etterfylle olje med jevne mellomrom da. Kjedelig, men ikke krise. Alternativt løse trykk utfordringen med å montere ekspansjonstank. Hadde jeg funnet dette som kit hadde jeg ikke vært i tvil, men jeg finner kun hjemmelagde løsninger på nett. Det er jeg litt mer skeptisk på i forbindelse med trykk og varme. Får man det tett og robust nok ? Men å løfte båten og trykkteste bare for å finne ut det jeg allerede "vet", uten å ha noen metode for å utbedre, det ser jeg på som bortkastet tid og arbeid. Er dere enige ? Redigert 20.Oktober.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Jeg tror jeg ville tenkt som deg angående opptak ut fra det du vet nå, og heller lagd en prøveordning for å kartlegge litt til. Jeg ville ikke vært så skeptisk til trykk og varme. Ved å lage en slik tank fjerner du jo trykket, og noe vesentlig varme skal det vel ikke bli snakk om, så lenge det er olje på drevet. Jeg har ikke mye erfaring med slikt drev, men det er vanskelig å se for seg at oljen oppnår mer enn en lunk, så lenge hele drevet er omgitt av havvann? Jeg ville prøvd å lage en ordning som er reversibel, i den betydning at den kan fjernes igjen og drevet kan tilbakeføres til original løsning. Hvis det kan ordnes for materiell for noen hundrelapper, er det verdt et forsøk som du kan holde under oppsikt og kan høste erfaringer fra, og evt forfine hvis det vurderes hensiktsmessig. Som en test kan gjennomsiktig slange beregnet for vann brukes, og en brusflaske samt noe feste eller oppheng med f.eks patentbånd, strikk eller ståltråd. Da ser man oljens bevegelser hele tiden. Det mest kilne er vel tilslutningen til drevet, men dette kan kanskje også lages enkelt med f.eks konisk gummipropp med hull i, som slangen kan tres igjennom. Får du testet en slik løsning, så får du fort et inntrykk av hvor mye trykk det er i drevet utfra hvor mye oljenivået stiger i ekspansjonstanken under drift, og hvorvidt lekkasjen fortsetter. Hvis tanken kan stå ved siden av drevet, med olje på samme nivå som i drevet, og slangen danne forbindelse mellom de to kun med hevert prinsippet, har du en meget enkel løsning. Det krever at slangen stikker litt under oljenivået i både drev og tank, samt at tanken har et luftehull. Da har du en indikasjon på om problemet kan løses på en slik måte, eller om det kanskje er verdt å takke ja til trykkteste drevet. Bare et forslag. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Ja, du har ett poeng Elling, det bør jo ikke være mer enn friksjonsvarme , avkjølt av vanntemperaturen som omslutter det. Min tese om varme er relatert til trykkøkningen. Det må vel være litt varme før Olje volumet øker så mye at det blir sånn trykk ? Men noen ekstrem varme bør det faktisk ikke bli. Hvis jeg beholder original oljepluggen intakt, så er jo prosessen reversibel med å bytte tilbake til den, så det er greit. Selve løsningen, der er litt av poenget at det skal være nok ekstra olje, og nok høyde på reservoaret,, til at det bittelitt overtrykk på innsiden, slik at ved evt lekkasje så skal olje renne ut heller enn vann inn, og siden lekkasjen fort er en halvmeter under vann så er det jo litt trykk på sjøvannsdelen. Så ekstratanken må så høyt som mulig, og romme litt, så vidt jeg har skjønt ? Ved en DIY løsning, der man feks borer opp ett reserve oljeplugg lokk. Bør slangen ned i drev slutte i flukt med lokket, eller bør den ned på max eller min nivå som peilepinnen har, for å kunne få en luftlomme på topp inne i drevet. Denne luftlommen originalt har jo som funksjon å absorbere trykk, som jo nå forsvinner opp i ekspansjons tank, så det kan vel egentlig flukte med selve lokket ? Luften vil vel tilslutt forsvinne ut via slangen slik at hele drevet er fylt uansett ? En annen ting er at tanken må være ventilert har jeg forstått. Finnes det noen egnet slik tank hos feks Biltema mon tro ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Som sagt jeg har ikke erfaring med et slikt drev selv. Men istedet for å gå ut i fra at trykket i drevet er høyt, kan det vurderes om tette-evnen mellom simmering og aksel er blitt redusert på grunn av f. eks slitespor i akselen. På den måten kan det hende at det ikke skal så mye overtrykk til å presse ut litt olje. Hvis du er i tvil om temperaturen i drevet under drift er det vel greit å få et inntrykk av dette ved å kjenne etter på den øvre del av drevet etter gange kanskje? Spørsmålet om hvor slange-enden skal plasseres i drevet, er vel egentlig et spørsmål om du fyller drevet helt opp med olje, eller viderefører luftlommen. Slange-enden må ned i oljen, men hvis drevet fylles helt, trenger ikke slangen gå langt nedi drevet. Selv om du fyller drevet helt, kan tanken gjøres enkel med en brusflaske med to hull i korken, ett hull til slangen og et til ventilering. Men slangen bør føres til bunns i flasken, og det må være tett rundt slangen der den går inn i drevet. Dersom du plasserer tanken lavere, på nivå med dagens oljenivå i drevet, er det ikke så farlig at det er helt tett rundt slangen der det går inn i drevet, men slange-enden må stå lavere enn oljenivået. Dersom slangen er fylt med olje og slange-endene står under oljenivået i både tank og drev, vil hevertprinsippet sørge for likt nivå i tank og drev, og begge deler kan ventileres for å unngå overtrykk. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Prøv å hold hånda på drevet etter du har ligget på marsjfart en times tid. Skal love deg at den hånda trekkes fort tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Blir det såpass varmt, altså? Det hadde jeg ikke trodd. Da er det kanskje lurt å ha litt høyere kvalitet på slangen enn de billigste. Selv om man skaffer armert drivstoffslange, som da ikke er gjennomsiktig, går an å gjøre forsøket på en rimelig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 5nacks skrev 16 minutter siden: Prøv å hold hånda på drevet etter du har ligget på marsjfart en times tid. Skal love deg at den hånda trekkes fort tilbake Hei. Drevet får kjøling av frå sjøen rundt drevet, og frå vatnet som går inn nedst på drevet, opp gjennom drevet, og deretter til impellerpumpa, gjennom varmevekslaren og ut eksosrøyret. På den førre båten vår var det montert ein ny skroggjennomføring, der kjølevatnet til motoren kom inn. Drevet fekk altså ikkje kjøling frå vatn som gjekk gjennom drevet. Dette funka heilt fint. Dette var VP 120S. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 8 hours ago, Ask said: Hei. Drevet får kjøling av frå sjøen rundt drevet, og frå vatnet som går inn nedst på drevet, opp gjennom drevet, og deretter til impellerpumpa, gjennom varmevekslaren og ut eksosrøyret. På den førre båten vår var det montert ein ny skroggjennomføring, der kjølevatnet til motoren kom inn. Drevet fekk altså ikkje kjøling frå vatn som gjekk gjennom drevet. Dette funka heilt fint. Dette var VP 120S. Den delen av drevet som vanninntaket går gjennom er under vann hele tiden, og holder seg kjølig uansett. Overhuset, der clutchen er montert, blir imidlertid varm. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2022 Hvilke temperaturer snakker vi egentlig om tro? Jeg ser at vanlig gjennomsiktig pvc slange er godkjent opp til 65 grader. Vil det holde tro ? Varme stiger jo, så det er vel fort den varmeste oljen som kommer opp? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
.Snorre Svart 22.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2022 Denne har fungert greit for meg: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/pvc-slange-uarmert-2000017744 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2022 .Snorre skrev for 15 timer siden: Denne har fungert greit for meg: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/pvc-slange-uarmert-2000017744 Ja, den er oppgitt til 65 grader. Da bør det være ok, jeg forstår det som at du har gjort dette i praksis da, uten problemer ? Er du ellers fornøyd med løsningen? Merker du noen forskjell? Slet du ned oljesvetting i forkant, eller har du gjort det mer av preventive årsaker? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
.Snorre Svart 23.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2022 Har gjort dette og er så langt fornøyd. Gjorde det etter at jeg fikk litt vann i oljen midt i sesongen SB drev. Hadde også en liten lekkasje på inngående aksling på BB drev. Fikset begge deler og bygde om. Har fungert helt utmerket så langt. Sjekket temp på drev etter dagens tur, hvor jeg gikk for motor siste timen. Ca 10 min etter motorene ble stoppet var drevet lunket, tipper 40 - 50 c (målt med håndspålegging). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.