Jump to content

tilt/trim-knapp på påhengsmotor - blir den noen gang brukt?


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, som noen av dere sikkert har sett i andre tråder har jeg en båtmotor for øyeblikket i smådeler :clap:

Jeg har aldri hatt noen motor med powertrim før, så jeg har null erfaring med dette. Det er heller ikke powertrim på denne motoren i første runde (føler jeg må få motoren til å virke og få prøvd båten på vannet og "se behovet" før jeg kan rettferdiggjøre kostnaden), men dette kommer nok etterhvert. Nå sitter jeg her og jeg har 3 stk av det dekselet som går under motorblokka. Jeg var så smart at jeg lakkerte opp ett av dem før jeg oppdaget at et av de andre har bryter for tilt/trim opp/ned mens det pene nylakkerte ikke har denne knappen. Dere som er vant med powertrim: Bruker du noen gang den knappen bak på motoren, eller er det bare den fremme ved styringen som blir brukt?

Vil jo helst bruke det nylakkerte underdekselet, men kjedlig hvis jeg da fjerner en funksjon som jeg kommer til å savne senere. Det er ikke bare-bare å bytte dette i etterkant, for motorblokka må av for å få det løs.

Link to post
Share on other sites

Ved motorservice, spyling/vask(både motor og båt), opptak, oljepeiling, oljeskift, reprasjoner og sågar montering av motor, blir knappen bak brukt "hele tiden" Også veldig greit å ha en reserve dersom bryteren forran skulle svikte. Når det er sagt er det selvfølgelig fullt mulig å greie seg uten, er bare upraktisk. Kommer også mye an på båttypen. Er det en liten åpen båt spiller det mindre rolle da du enkelt rekker den fra utsiden. Er det en større høy båt med overbygg eller kalesje på er det langt mer upraktisk da du må opp badestigen og inn i båten.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nok sjelden brukt, men jeg hørte faktisk om en hummerfisker som hadde falt i vannet med mye tunge klær og ikke klarte og komme seg opp i båten. Han begynte selvsagt å bli nedkjølet og kald i sine forsøk, før han kom på at han kunne sette seg på motoren og heise seg selv opp med den knappen. Deretter kunne han "rulle" ned i båten og jeg tror han var glad den knappen fantes der og da. Når dette er sagt virker det mer fornuftig å ha en OK bade/redningsstige...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...