Nordkapp16.5 Startet 17.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2022 Hei, som noen av dere sikkert har sett i andre tråder har jeg en båtmotor for øyeblikket i smådeler Jeg har aldri hatt noen motor med powertrim før, så jeg har null erfaring med dette. Det er heller ikke powertrim på denne motoren i første runde (føler jeg må få motoren til å virke og få prøvd båten på vannet og "se behovet" før jeg kan rettferdiggjøre kostnaden), men dette kommer nok etterhvert. Nå sitter jeg her og jeg har 3 stk av det dekselet som går under motorblokka. Jeg var så smart at jeg lakkerte opp ett av dem før jeg oppdaget at et av de andre har bryter for tilt/trim opp/ned mens det pene nylakkerte ikke har denne knappen. Dere som er vant med powertrim: Bruker du noen gang den knappen bak på motoren, eller er det bare den fremme ved styringen som blir brukt? Vil jo helst bruke det nylakkerte underdekselet, men kjedlig hvis jeg da fjerner en funksjon som jeg kommer til å savne senere. Det er ikke bare-bare å bytte dette i etterkant, for motorblokka må av for å få det løs. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2022 Bruker bare den på fjernkontrollen, utenom ved opplag når jeg står bak med motoren og trenger kjøre tilt. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
PolarLi Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 (redigert) Ved motorservice, spyling/vask(både motor og båt), opptak, oljepeiling, oljeskift, reprasjoner og sågar montering av motor, blir knappen bak brukt "hele tiden" Også veldig greit å ha en reserve dersom bryteren forran skulle svikte. Når det er sagt er det selvfølgelig fullt mulig å greie seg uten, er bare upraktisk. Kommer også mye an på båttypen. Er det en liten åpen båt spiller det mindre rolle da du enkelt rekker den fra utsiden. Er det en større høy båt med overbygg eller kalesje på er det langt mer upraktisk da du må opp badestigen og inn i båten. Redigert 18.Oktober.2022 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Blir nok sjelden brukt, men jeg hørte faktisk om en hummerfisker som hadde falt i vannet med mye tunge klær og ikke klarte og komme seg opp i båten. Han begynte selvsagt å bli nedkjølet og kald i sine forsøk, før han kom på at han kunne sette seg på motoren og heise seg selv opp med den knappen. Deretter kunne han "rulle" ned i båten og jeg tror han var glad den knappen fantes der og da. Når dette er sagt virker det mer fornuftig å ha en OK bade/redningsstige... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Jeg bruker bare denne knappen når båten er på land, og bare den på kontrollboks når båten er på sjøen. Ville ikke vært den foruten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Taskeladden skrev for 6 timer siden: Bruker bare den på fjernkontrollen, utenom ved opplag når jeg står bak med motoren og trenger kjøre tilt. Stort sett det samme her. Eneste er vel når båten ligger på land, og man arbeider etc. med motoren bak, at denne "knappen" er grei å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 18.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 Når jeg hadde slik båt ble knappen brukt ved opplag og når jeg hadde glemt å ta opp motoren. (Lå i bøye og tok jolle inn til land). Ikke i daglig bruk, men veldig praktisk når man først trenger den. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 18.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2022 takk for alle svar - jeg ser at den generelle tendensen her er at den er veldig grei å ha når man først trenger den, så da blir det nok at jeg bruker dekselet med bryter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.