Jump to content

Kran/løfte bom


Rolf

Recommended Posts

Kunne tenke meg å ha en kran eller løftebom på bryggekanten. Kapasitet 500 - 1.000kg.

Tenker meg manuell betjening men el. vinsj er jo også en løsning. Ser for meg noe laget av feks stålrør likt en gammel lastebom ombord på en frakteskute, helt enkel konstruksjon. Noen som har tips eller ideer til konstruksjon, innfesting, vaierkabular, taljer osv?

Kjøper gjerne en ferdig løsning om dimensjoner og pris er i riktig leie.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser du er fra distriktet

Ta en liten reise til Grønningen, videre til Songvår, og sett deg til slutt på kaia på Ryvingen med en kopp kaffe og funder på de tre kranene du har sett på reisen.

Litt forskjellig kapasitet.

Hvis du ikke vil støpe ned et stort fundament så kan du stage svingsøylen i toppen med 2-3 stag bakover og til sidene.

Spillet som står på disse kranene er manuelt med sveiv og to gir, men det enkleste er en kjettingtalje montert rett i kranbommen.

kranbom kan du kanskje finne ferdig hos en opphugger.

I Ny Hellesund ligger en gammel kysttramper (sitaram?) som en inder? ble nektet utreise med for nærmere et år siden pga manglende papirer. Regner med den ligger til den synker.

kanskje det går an å få kjøpt krana på den (bom og winsjer) slik at havnemyndighetene får etpar kroner til å dekke utgifter med?

Kontakt i tilfelle Bentsen på verftet i Hellesund ( kanskje han har en annen kran også).

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill sålangt.

Til traust og opus - bilkraner er ikke aktuelle, da må jeg vel ha en maskin til å drive hydraulikken? (som jeg ikke vil ha uansett).

 

mons og LK6647 - dere er inne på noe. Spesielt mons - det er noe slikt jeg har tenkt på, en type gammeldags lastebom med manuelt spill. Dessverre har jeg ikke noen båt på vannet så rundtturen du nevner lar seg ikke gjennomføre før til våren. men å ringe verftet i Ny-Hellesund var en god ide, han har kanskje noe liggened som kan brukes, evt sveise sammen noe. Husker historien om den optimistiske inderen men krana fra lastebåten er vel kanskje noe overdimensjonert for mitt bruk?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Husk at slikt løfteutstyr normalt er underlagt krav om godkjenning og årlig kontroll. Om en ulykke skulle inntreffe, er det viktig at man har fulgt regelverket. (eller viktigere at man forhindrer ulykker ved at utstyret er kontrollert før det tas i bruk)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei

Legger ved bilder av en kran jeg tegnet for en kamerat som bruker den til å heise kona ut og inn av båten. Hun er bevegelseshemmet. Krana ble laget av en annen kamerat.

 

Det bør legges til at det stod en jernstolpe her fra før som er brukt som fundament. Krana er dreibar og har en håndvinsj. Den er for 135 kg personløft, men greier MYE mer av varer.

Bilde

Bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Legger ved bilder av en kran jeg tegnet for en kamerat som bruker den til å heise kona ut og inn av båten. Hun er bevegelseshemmet. Krana ble laget av en annen kamerat.

 

Det bør legges til at det stod en jernstolpe her fra før som er brukt som fundament. Krana er dreibar og har en håndvinsj. Den er for 135 kg personløft, men greier MYE mer av varer.

Bilde

Bilde

Den så jo bare elegant ut. Svigerfar sitter i rullestol og har derfor ikke kunne vært med på tur på 3 år. Dette kunne vært noe... har du detaljtegninger og arbeidsbeskrivelse, dimmensjoner på rør osv samt en ide om hva noe slikt vil koste? Regner med det er laget en stol/kurv som brukes for å løfte personer i, finnes det tegninger til denne også?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Først til krana ombord på Inderen i Hellesund.

Dette er ikke den orginale skipskrana, men en mindre som ser ut til å være dimensjnert for å løfte lettbåt ol. Kan tenke meg at den tar maks ett tonn, men den har ca 5 meter bom (som kan kortes inn).

 

 

Til godkjenning av kraner;

Hjemlingen til regelverket om slik godkjenning finner en i Maskinforskriften og Brukerforskriften.

Disse forskriftene har igjen hjemmel i Arbeidsmiliøloven.

Arbeidsmiljøloven gjelder igjen bare hvis det finnes en form for arbeidsforhold, og ikke hvis du bruker en kran til å ta opp din egen fritidsbåt ol. Tar du opp naboens båt vil det imidlertid kunne regnes som arbeid selv om du ikke får betalt i kroner og øre.

I teorien så kan enhver kjøpe seg ei 200 tonns verftskran og bruke hjemme i hagen til å ta opp jolla uten noen sertifikater eller godkjenninger.

Det er det samme forholdene som gjør at du kan bygge stillas hjemme eller sitte inne i båten og "sniffe" kontaktlim uten at myndighetene har noe med det.

 

Krana må imidlertid være trygg. Hvis den skader noen (lekende barn som klemmer seg el) sitter du i saksa uansett om krana er godkjent eller ikke.

 

Rullestoler av den lette typen har vanligvis en rørkonstruksjon som gjør at de kan løftes med folk oppi. Fire fiberstropper festet oppe i stolen i hvert hjørne vil vanligvis gjøre dette stabilt.

 

I Søgne (Høllen) er det en egen "kurv" som du kjører stolen inn i og setter på dekk for deretter å trille stolen ut igjen. Har brukt den flere ganger, men den krever et stort dekk. Det er også en egen kran for rullestoler, men den er ikke i orden, så vi bruker havnekrana.

Dykkerklubben har hatt mange "rullestolturer", og kan nok være behjelpelig hvis det er noen som har slike ønsker innimellom.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk til mons for klargjøring av godkjenningskrav.

 

Ang. krana jeg ønsker meg så ser jeg at jeg har nok tatt i ganske krafting mht. kapasitet. Det jeg tenker å løfte er feks ei ro/selsjekte, evt. ei jolle. 2-300 kg kapasitet skulle da være mer enn nok. Brygga den skal stå på står/henger på 2 pillarer langs/sammen med båthuset. Er 2,5 m bred, bygget i trykkimpregnert på ståldrager. Bryggas konstruksjon og innfestningsmulighetene for kran begrenser vel også kranas max kapasitet. Tenkte at krana plasseres over den ene av de to pillarene og så bruke støttestag inn mot båthusveggen i rett under takskjegget.

Burde bli stabilt da. Skal se om jeg kan få laget en skisse.

 

Siden løftekapasiteten reduseres så kan dimensjoner på spill, bom, vaier, taljer osv også reduseres.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Den så jo bare elegant ut. Svigerfar sitter i rullestol og har derfor ikke kunne vært med på tur på 3 år. Dette kunne vært noe... har du detaljtegninger og arbeidsbeskrivelse, dimmensjoner på rør osv samt en ide om hva noe slikt vil koste? Regner med det er laget en stol/kurv som brukes for å løfte personer i, finnes det tegninger til denne også?

Beklager sen respons. Har vært på reise i det siste.

Jeg har arbeidstegninger med dimensjoner, etc.. Når det gjelder detaljer vedr. produksjon og løfteinnretning kan jeg, hvis du er interessert, sette deg i forbindelse med brukeren. Si fra hvis du er interessert i å gå videre med saken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Beklager sen respons. Har vært på reise i det siste.

Jeg har arbeidstegninger med dimensjoner, etc.. Når det gjelder detaljer vedr. produksjon og løfteinnretning kan jeg, hvis du er interessert, sette deg i forbindelse med brukeren. Si fra hvis du er interessert i å gå videre med saken.

 

Tar det for gitt at den er svingbar? og antar det er elektrisk vinsj på denne. Har du noen ide om hva den kostet?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Tar det for gitt at den er svingbar? og antar det er elektrisk vinsj på denne. Har du noen ide om hva den kostet?

Den er svingbar.

Vinsjen er manuell (trenger ikke strøm!). Elektrisk vinsj kan selvfølgelig monteres.

Har desverre ikke priser, da brukeren ordnet materialinnkjøp. Den ble laget på dugnad av en annen kamerat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, ser jo nå at der er en sveiv på den røde boksen.

kankje du kunne sende meg en IM med kontakt detaljene til kameraten din, evt om du bare sjekker hva kostnaden ble sånn ca. Nå kjenner ikke jeg noen som driver med sveising osv. så jeg måtte evt. få laget krana på et verksted, det vil vel gjøre prosjektet altfor dyrt men kunne jo vært artig å vite ca hvor mange timer det tok å mekke sammen denne greia

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...