Jump to content

Hvordan tett lekkasje i disse aluvinduer


Okkaby

Recommended Posts

Som noen sikkert har fått med seg, så har jeg slitt med lekkasje i et par vinduer ombord.

Skruer sitter ganske så fast/har dårlig kerv. Så ikke så enkelt å få de ut alle plasser.

Men en slagtrekker hjalp på dette nå.

Trodde inner rammen var skrudd direkte i ytter ramme, men sådan var det ikke nei.

Inner rammen, er lister med profil på baksiden(ca 4mm tykke) Disse er da festet i en ramme som ligger delvis uten på glasfiberskott, og delvis forsenket noen mm ned i glassfiber

Som er kanskje ser på bilde, så ligger den korte lodrette uten på skottet, men den lange nedre vannrette, er forsenket noen mm, såd en er flush med glassfiber.

Inner ramme er skrudd fast i ytter ramme(ikke lett å se skruer da tidligere eier har klint alt inn i bygge silikon)

 

Ser ut som glasset er lagt inn i en dobbelt gummi pakning, som da blir klemt inn til glasset av ytter rammen både innvendig å utvendig, og sikret med noen blanke klips noen få plasser.

 

Skal nu få gjort alt dette rent for gammel silikon, som tidligere eier har vært ekstrem glad for å bruke alle tenkelige plasser ombord.

Egentlig, burde jeg vel ha forsøkt å få løs inner rammen og så håpt å få av utvendig ramme bit for bit, og så legge ny fugemasse bak der.

Men nå ligger båten sådan, at jeg har dårlig tilkomst på siden av båten ute fra, da jeg ikke har stabil utrigger å stå på. Så pr nå må jeg prøve å få det tett inne ifra.

  Så hva er da rett fugemasse? Butyl eller feks Teroson MS937 som jeg har kjøpt for å fuge på nytt utvendig.

Tenker jeg evt neste sommer i fint å varmt vær, kan enten fuge alt på nytt utvendig, eller evt ta jobben med å åpne opp på nytt å forsøke å få løs rammen utvendig.

 

Gummilisten som glasset ligger ned i, tenker jeg å rengjøre skikkelig, der den ligger mot vinduet. Så spørs om en bør legge en tynne fuge med en av de to fugemasser der også, så denne blir limt godt fast.

Har jo primer til bruk før Teroson legges på.

 

Beklager at ikke alle bilder ble så veldig skarpe. Men ble litt håpløst å ta bilde, når det var skarpt lys inn vinduet, å resten av området var mørkt. Fokus på mobil klikka litt da.

image.jpeg.bb631e65b474d5eb358bd3448206c443.jpegimage.jpeg.ce60a49970ea7904336a7b9697475d91.jpegimage.jpeg.dfaf21ce157a7fabad09b2093e7847de.jpegimage.jpeg.e920f0a39b67ce36b72b6a247e2f5eb3.jpegimage.jpeg.207470143a1640b6bf65864f0357fd02.jpegimage.jpeg.6e90385105dc4f44e8537f6e2b9af4d0.jpeg

Holder det tett i vinter, så jeg slipper mer vann inn å bøtter som må stå under, så er jeg faktisk ganske så fornøyde. Kan jo regne ganske så godt her i området, å da blir det fort vann inn.

Har nød fuga utvendig i fjor, så denne må uansett gjøres skikkelig til våren.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har kjørt noe sådan klar 1,5mm magic silicon aktig tape på vindus ramme som lekker fremme.

Skal se om dette holder tett ved neste skikkelige regnskur. Holder det tett, så blir det sittende til våren.

Men det bak, må få noe guffe innvendig, nu jeg har det åpnet. Å da spørs om det er Butyl som er beste valget. Det er jo rimelig enkelt å fjerne igjen. Det er ikke Teroson eller annet lim greier.

 

Båten ligger på sjøen hele året her, å skal ikke på land før vår pussen. Så presenning er ikke løsning på en kalesjebåt på sjøen. Så å ta ut vinduet nå, blir dårlig løsning. Har ikke tilgang til å stå på siden. Er jo bare 20cm Dollbord å stå på. Så å ta ut vinduet, må vente til en er på land til våren.

 

Men er dette en vanlig måte å bygge opp disse vinduer på, men dobbelt innvendig ramme?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner bare til gamle "GOLAR"  nå  Ertec  de hadde   U - profil  gummi list rundt hullet ( stålbåt), en trekant gummi list i utvending profil og en innvendig profil, holt tett siden 87.

 

kan det vær for å stive opp svakt overbygging at det er dobbel ramme innvendig??

 

https://ertec.no/k-35-klemprofil-vindu

 

PS ved montering lån   håndtak med  to suge kopper så kan hjelperen stå innvendig

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Må sjekke litt mer, så jeg ser om en faktisk får av denne mellom profil.

Sådan som link fra Ertec viser, var sådan jeg trodde det skulle være.

Men var tydeligvis ikke sådan nei😭😂

Men ser hvor det er våt. Så ser hvor vannet ca kommer inn. 

Så skal få til en midlertidig tetting. Så må det gjøres skikkelig til våren når båt er på land og været er bedre egnet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er en mellomprofil? Jeg synes det ser ut slik innerdelen av den vanlige ytterprofilen pleier å være. Men det kan jo være en litt spesiell type her da...

 

Captain Tolley er kun for hårfine sprekker du ikke finner på annet vis. Det hjelper ingenting på lekkasjer av denne størrelsen. Men det er greit å bruke for å lete etter lekkasjer. Der det lekker, trekker den inn. Ligger det stille, så er det tett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er nød å være en mellom profil.

Det er ikke noen på sveiste pinne mutter, som skal være på den vanlige Ertec profil for feste til bolt fra inner ramme.

Her er det skruer på mellom profil som går gjennom glassfiber å ut i ytter rammen.

Inner rammen har vanlige rusfrie skruer som går gjennom hull i mellom profil å inn i glasfiber å fester.

 

Skal ned å prøve få ut en skrue fra mellom profil etter jobb i dag.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Joda her er det en inner ramme/list. Denne er festet med skruer/bolter i ytter rammen. Disse sitter som forventet håpløst fast. Gir seg ikke med slaggrekker heller.

Denne mellom ramme/list er en låse list som har en krsge/kant som går innover glassfiber kanten og en holder da ytter rammen i spen n inn mot glassfiber skottet.

Det licger da en fuge flere plasser for å tette dette.

 

Skal sende en mail med bilder til Ertec å høre om de har denne type ramme. Har de det, er det enkleste å kjøpe ferdig kuttet nye ytter ramme.

Da kan jeg bore ut gamle boltene.

 

Bore jeg ut disse nå, så vil mutter på baksiden bli ødelagt, å jeg får ikke festet ramma på nytt.

 

Dårlige bilder. Men ikke lett når alt er smurt inn i guffe.

IMG20221020162828.jpg

IMG20221020162751.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Litt spesiell patent altså. Om du ikke vil ut med vinduene nå, ville jeg har fylt i hjørnene på gummipakningene som du ser på bildet med f.eks Tek7. Skrudd på listene igjen, og deretter lagt en smal fuge med Tek7 mellom ytterlist og glassfiber. Vær nøye med maskeringstapen, så får du en 2-3mm bred fuge som tetter en hel stund. Jeg har gjort dette selv med hell. Bruk gjerne Captain Tolley for feilsøking, påfør det langs pakninger og rammer og se hvor den trekker inn. Der den trekker inn legger du en tynn stripe med tetning. Ikke like bra som full demontering og ny butyl etc, men du slipper problemet med brukne skruer og båten holder seg tørr i vinter. Og mest sannsynlig i en del år til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har sendt mail med bilder til Ertec.

Ser om de kjenner igjen patenten her.

Og om de evt har nye profiler som kan erstatte de gamle.

 

Får jeg nye profiler kappet i rett lengde, så går det å bytte en å en profil, siden det er en gummipakning pr side/profil. Så da legge inn glass i Butyl, å ikke gummipakning.

 

Ellers blir det å fuge fra innsiden mot ytter profil ja.

 

Å ellers enig i at det var en rar patent på dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

Butyl mot glasset har vel lite for seg?

Er vel de de anbefaler på flater som sitter i spen. 

Tenker jo på den flaten som ligger under aluprofil. 

Utvendige flater som en kan komme i berøring med, får Teroson ms937 som ble kjøpt hos Solbris.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

Mulig vi snakker forbi hverandre her. Jeg tenker at normalen er butyl mellom glassfiber og aluminium, og gummipakning mellom glass og aluminium. Slik som originalt. 

 

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Skal som jeg skjønte det være helt top med butyl i stedet for gummipakning også.

Men kan godt være jeg tar feil altså.

 

Kanskje mr @solbriskan svare på dette

 

Solbris kan helt sikkert svare på dette. I mellomtiden kan jeg forsøke. For at butyl skal tette sikkert, må butylmassen klemmes mellom to flater eller profiler. Siden den ikke blir særlig hardere enn ved påføring, kan den fort plukkes bort av uvær eller nysgjerrige fingre om den ligger åpent til.

 

På min båt er det innvendig og utvendig aluminiumsprofil som som skrues i hverandre og klemmer mot glassfiberlaminatet rundt vindusåpningen. Glasset sitter i en halvråtten gummipakning klemt mellom disse profilene. Da jeg tettet vinduene brukte jeg Tec7 til å "fikse" gummipakningen, altså mellom aluminiumsprofilene og glasset der gummipakningen var borte. Mellom utvendig aluminiumsprofil og glassfiberlaminatet rundt åpningen la jeg en god pølse med butylmassse. Det ble tett.

 

Å tette innvendig kan medføre problemer med vann som blir stående inn mot den innvendige tetningen, mot laminat og inn i sprekker i gammel tetning. Fryser det, kan det sprenge ut større lekkasjer. Tett alltid utvendig, slik at vann ikke kommer inn i konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

@alf-inge Skal ikke ha løs de utvendige lister, før jeg har nye lister klar.

Dette da jeg må bore ut skruer å dermed ødelegger fest/mutter for skruer i ytter profilen.

Klin umulig å få løs de skruer, sjøl slagtrekker river kerven.

Så venter på svar fra Ertec.

 

Men lure på om det er andre firma som selger profiler til båtvinduer. Beste er jo om en kan får de i brunt, så ikke det ser alt for dumt ut. 

 

Nu er område hvor vannet ser ut å komme inn  tapet igjen med sådan magic type silikon aktig tape, nok så tykk klar tape som er delvis dobbelt sidig(men kleber mest på siden uten beskyttelses plast.

Noe jeg kjøpte hos kina fatter uten noen egentlig plan for bruk hehe

Men holder dette tett nu, så blir alt tørt å fint innvendig så det er klart å jobbe med når rette materialer ankommer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk svar nummer to fra Ertec idag.

 

Profiler jeg har stammer nok fra Golar Metal i følge Ertec.

Ertec vil ikke selge profiler som metervare, sjøl om de har tilsvarende profiler.

Men fikk denne oppskriften på å tett de jeg har.

  • Skjær bort gummiprofilen mellom glass og profil utvendig
  • Legg tape på glasset og aluminiumsprofilen tilsvarende gummipakningen
  • Rengjør godt med alkohol eller wash-primer
  • Legg limfuge (Ertec bruker MS Plymer 70-03 fra Bostic) Tec 7 fungerer fint
  • Trekk av tapen
  • Vent til fugen er herdet
  • Tape 2 mm på hver side av profilskjøtene utvendig med tykk tape eller flere lag tynnere tape
  • Rengjør godt med alkohol eller wash-primer
  • Legg limfuge over profilskjøtene utvendig
  • Trekk av tapen

Skjønner det meste av dette, utenom den som er uthevet. Tape på glass/alu der gummi var, å ta dette bort når en har limt høres ikke ut som praktisk mulig. Men mulig jeg bare ikke skjønner denne.

Hva mener du @Chilli Solbris 

Den med Tec 7 likte jeg heller ikke.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du skal tape på glasset så langt ut som gummipakningen rekker og på glasset og på alulista, dette for å unngå søl utenfor fugen. Legg på polymer og trekk av den ferske fugemassen med fingeren dyppet i Zalo vann og trekk av tapen. Men det er bare en midlertidig løsning. Du må ut med vinduene, legge på butyl list mot overbygget og ny profilert gummipakning mot glasset. Jeg fikk tak i profilerte gummiliste hos noe som het Bergen Kalesjeservice (noe slikt). Knekte skruer kan borres ut i søyle maskin. Så går du opp litt i dimensjon for å få nye skruer til å trekke. Sikkert mulig å berge alulistene, vanskelig å se ut fra bildene.   

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Fikk svar nummer to fra Ertec idag.

 

Profiler jeg har stammer nok fra Golar Metal i følge Ertec.

Ertec vil ikke selge profiler som metervare, sjøl om de har tilsvarende profiler.

Men fikk denne oppskriften på å tett de jeg har.

  • Skjær bort gummiprofilen mellom glass og profil utvendig
  • Legg tape på glasset og aluminiumsprofilen tilsvarende gummipakningen
  • Rengjør godt med alkohol eller wash-primer
  • Legg limfuge (Ertec bruker MS Plymer 70-03 fra Bostic) Tec 7 fungerer fint
  • Trekk av tapen
  • Vent til fugen er herdet
  • Tape 2 mm på hver side av profilskjøtene utvendig med tykk tape eller flere lag tynnere tape
  • Rengjør godt med alkohol eller wash-primer
  • Legg limfuge over profilskjøtene utvendig
  • Trekk av tapen

Skjønner det meste av dette, utenom den som er uthevet. Tape på glass/alu der gummi var, å ta dette bort når en har limt høres ikke ut som praktisk mulig. Men mulig jeg bare ikke skjønner denne.

Hva mener du @Chilli Solbris 

Den med Tec 7 likte jeg heller ikke.

Det er en grunn til at det lekker som en sil i vinduene fra Ertec! Helt utrolig at de anbefaler Tec7!

Vel, Tec7 er et montasjelim og er helt suverent som det. Og kun det! Tec7 er ikke UV-beskyttet så det vil fort bli en hard overflate.  
Prosessen med liming og bruk av butylmasse på riktig måte ser dere her:


Og liming av glass med MSPolymer ser dere her:


Gjør dere dette blir det tett!

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Men vet du om noen andre enn Ertec som selger nye Alu profiler @Chilli Solbris

 

Har alt kjøpt Teroson fra deg tidligere i år.

Mye huller i flere av de innvendige profiler, fra tidligere eier som har forsøkt å fikse.

Så hadde vært bra med nye profiler innvendig. så kan en bore nye huller i indre del av de utvendige der det trengs.

Om en evt leverandør av profiler kun selger til firma, så er ikke dette problem, da jeg har eget firma dette da kan kjøpes gjennom.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Men vet du om noen andre enn Ertec som selger nye Alu profiler @Chilli Solbris

 

Har alt kjøpt Teroson fra deg tidligere i år.

Mye huller i flere av de innvendige profiler, fra tidligere eier som har forsøkt å fikse.

Så hadde vært bra med nye profiler innvendig. så kan en bore nye huller i indre del av de utvendige der det trengs.

Om en evt leverandør av profiler kun selger til firma, så er ikke dette problem, da jeg har eget firma dette da kan kjøpes gjennom.

Ta bilde av profilen så skal jeg sjekke hva jeg kan få til. Ertec lager ikke profilene selv. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 20.10.2022 at 16.38:

 

IMG20221020162751.jpg

 

Dette bildet viser jo med stor sannsynlighet den største lekkasjen du har på dette punktet. Nemlig i hjørnet der gummipakningen gliper. Her blir det ikke klemt tett uansett. Hva med å lime alle hjørnene, og se om det løser hele problemet? Det er slett ikke usannsynlig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 37 minutter siden:

 

Dette bildet viser jo med stor sannsynlighet den største lekkasjen du har på dette punktet. Nemlig i hjørnet der gummipakningen gliper. Her blir det ikke klemt tett uansett. Hva med å lime alle hjørnene, og se om det løser hele problemet? Det er slett ikke usannsynlig....

I disse profilene legges det godt med MS937 (polymerlim). I tillegg legger jeg en stripe med NS937 i bunn av gummilisten som glasset står i. Og litt ekstra i hjørnene. 
Har fått vinduene tett på de båtene jeg har prøvd meg på. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...