Jump to content

Hvilespenning/utladingshastighet på nye batterier.


Stubben

Recommended Posts

Hei gode båtvenner.

 

I august kjøpte jeg to nye Exide/Sønnak batterier type:SHD-STE 140 A.

Disse fungerer fint, men det som forundrer meg er at to døgn etter opplading viser hvilespenningen 12,72.

Etter en uke viser den 12,64 og etter to uker viser den 12,62.

Kan dette være riktig?

Jeg er totalt 'novise' på området men syntes dette var noe hurtig utladning.

 

Takker for en orientering.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme tendens på mine 3 x 110A. Spekulerer også litt på årsaken.

Har et battmeter som til enhver tid bruker omlag 8mA. Har en lader som, når den er frakoblet nettstrøm, men tilkoblet batteribank, også trekker noen milliampere. I utgangspunktet er dette helt marginalt sammenlignet med en batterikapasiet på 330Ah. Likevel forsvinner altså en tidels volt av hvilespenningen temmelig kjapt.

 

Nå stikker jeg ut i båten for å sjekke hvilespenningen. Har ikke vært der på snart 2 måneder. Da var batteribanken akkurat toppet. Lurer på hva den er nå......

 

I garasjen har jeg et 160Ah forseglet spesialbatteri på 65 kg. Her synker hvilespenningen med noe slikt som 0,05V på et helt år uten vedlikeholdslading. Ligger på ca 12,90V. (slike batterier har høyere hvilespenning en åpne bly-syre)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei gode båtvenner.

 

I august kjøpte jeg to nye Exide/Sønnak batterier type:SHD-STE 140 A.

Disse fungerer fint, men det som forundrer meg er at to døgn etter opplading viser hvilespenningen 12,72.

Etter en uke viser den 12,64 og etter to uker viser den 12,62.

Kan dette være riktig?

Jeg er totalt 'novise' på området men syntes dette var noe hurtig utladning.

 

Takker for en orientering.

Lad de helt opp igjen, og legg de i fryseren (ja, jeg mener det helt seriøst), da vil batteriene få lavest mulig utlading.

Utladingen du opplever er desverre ikke overraskende ille.

Link to post
Share on other sites

Takker for orientering så langt.

 

Forstår det dithen at dette ikke er så unormalt.

Til orientering, så har jeg også et stort,firkantet batteri på 230A, men dette taper seg ikke i samme grad.

Må også nevne at laderen ikke er tilkoblet 220V nettet, men står permanent i 12V kretsen samt at venderen står på 0 så noe strømtap på grunn av denne skal vel ikke være mulig.

Når det gjelder 'opplading og så i fryseren' så er ikke det aktuelt, da batteriene veier ca.50kg. pr. stk. og trangt motor-rom.

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Takker for orientering så langt.

 

Forstår det dithen at dette ikke er så unormalt.

Til orientering, så har jeg også et stort,firkantet batteri på 230A, men dette taper seg ikke i samme grad.

Må også nevne at laderen ikke er tilkoblet 220V nettet, men står permanent i 12V kretsen samt at venderen står på 0 så noe strømtap på grunn av denne skal vel ikke være mulig.

Når det gjelder 'opplading og så i fryseren' så er ikke det aktuelt, da batteriene veier ca.50kg. pr. stk. og trangt motor-rom.

I båten min står laderen direkte på batteriene, og er altså ikke koblet gjennom venderen..

Det er forøvrig uansett ikke noen stor sak å lage en løsning som gjør at laderen kobles fra elektrisk ved bortfall av landstrøm..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...