Ask Startet 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2022 Hei. Sjå link: Utruleg artig, og imponerande turar! Flott filming er det òg! Er det fleire enn meg som synest han er noko uforsiktig? Då tenkjer eg at eg ser lite til redningsvest og/eller sikkerheitsliner. Link to post
TideRace Svart 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 Har fulgt Erik Aanderaa og "Tessie" (Contessa 35) siden han begynte å legge ut på YouTube. Flotte seilopplevelser og utrolig bra filming som bare blir bedre og bedre. Han deler opp- og nedturer, som for eksempel de seneste årlige forsøkene å nå Grønland, utstyr som går i filler, mm. Reale, ærlige og gode historier som trigger. Ser du på tidligere filmer bruker han som regel vest samt sikkerhetsline på dekk når det "drar seg til". Men er nok ikke et dydsmønster for sikkerhetsregler og vestbruk, og neppe et glansbilde for RS. Imidlertid ser vi kun bruddstykker og utdrag fra seilingen på filmene, og regner med at sikkerheten er ivaretatt på en helt annen måte enn vi får inntrykk av totalt sett. NBJS anbefales på det sterkeste ?! Link to post
pacuare Svart 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 Redningsvest på soloseiling er bare tull. Går du overbord er man død uansett. Bare sett en episode, ikke helt enig i alle valgene hans. Men alle får velge sin stil. Liker ikke å kritisere andre. Bruk av vest ser en lite av på langturbåter. Ser i skjærgården at det er lite risikovurdering. Spiller ingen rolle når en bare er ute noen timer, men når en bor ombord og seiler mye tar man fornuftige valg. Ikke valg ut fra noe kontorrotter uten erfaring har besluttet. Link to post
Morten_L Svart 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 Jeg er også stor fan av Erik,( radaren min er faktisk hans gamle ) Reagerer også litt på manglende sele og vestbruk, men tenker det er en avgjørelse han må ta selv. Han forklarte en del om hvorfor han ofte ikke bruker sele og vest i en video for en god stund siden. I korte trekk var det vel at han følger seg hindret og jar for lang reaksjonstid på å komme frem på dekk om han må ta det på. Link to post
Lazyjack Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 (redigert) Redningsvest utaskjærs ved soloseilas er bare seigpining om ulykka er ute. Det samme gjelder livline og sele om det ikke er arrangert slik at den holder deg på innsiden av rekka. Redigert 21.Oktober.2022 av Lazyjack (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Lazyjack skrev for 1 time siden: Redningsvest utaskjærs ved soloseilas er bare seigpining om ulykka er ute. Det samme gjelder livline og sele om det ikke er arrangert slik at den holder deg på innsiden av rekka. Exactly. Ser mange har livlina liggende på dollbord, helt ute ved rekka. Om man ramler over bord i en situasjon der forholdene gjør livline nødvendig, er det like greit å ikke bruke det i det hele tatt. Poenget er at lina skal ligge så langt inne på dekk, og lina til selen må være så kort, at det er fysisk umulig å ramle over rekka. En litt artig anekdote: Da Alex Thomson ble filmet ved Kerguelen under Vendee Globe, ble det kommentert at han sto ute på dekk uten sikkerhetsline. Svaret hans var at han aldri hadde vært tryggere: Det var jo et helikopter rett ved siden av! Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Code0 Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Ask skrev On 19.10.2022 at 21.56: Er det fleire enn meg som synest han er noko uforsiktig? Då tenkjer eg at eg ser lite til redningsvest og/eller sikkerheitsliner. Erik er stor gutt og vet godt hva han driver med. Han bryter ingen regler med den praksisen, og er alene om bord, så han svarer kun for seg selv. Jeg følger samme praksis, jeg beveger meg bedre på dekk uten line, men bruker sele og line om jeg skal jobbe på fordekk i stor sjø. Om skipper ombord har krav til vest følger jeg naturligvis det. Om jeg krever det av andre følger jeg det. Men alene gjør jeg som jeg vil. Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Som en som stort sett krabber langs fjæra, kun med turer midt i Kattegatt/Skagerrak. De som er om bord i Hulda får innprentet at ramler du over bord, så er du død. Å bli reddet er å betrakte som et spesialtilfelle. Når jeg er utpå, har jeg kroker i cockpitdørken arrangert slik at jeg ikke kan bli kastet over cockpitkarmen. I tillegg ligger livlinene så nær senterlinjen på båten, at det er køl umulig å havne over den 90 cm høye rekka. Og jeg bruker disse systemene. Når det passer seg slik. Link to post
pacuare Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Har livliner på utsiden av sprayhood men på innsiden av vant. Bruker to stropper ved jobbing. Risiko for å falle ut til lo er liten. Det kritiske er mot le, der skal stroppene være kort nok til ikke gå overbord. Har mange turer på fordekk på havet i uvær. Det er vått og kritisk å holde seg fast. Har opplevd en gang at livline reddet liv. Bølge skylte over båten og han hang fast i livlinen. Sannsynlighet for å finne han igjen var nær null. Etter noen stormer på havet så blir tankegangen annerledes. Diskuterer gjerne sikkerhet på havet, kommer opp etter røffe krysninger. Link to post
Enzo Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Knallbra kanal absolutt ? her ombord seiler vi jo både langt og lenge på havet og sele + vest er noe vi kun bruker når vi er alene oppe på nattevakt. Vi har også AIS i vestene (mob1) så det er en teoretisk mulighet til å bli funnet om vi går overbord. Selene er festet midt i cocpit og det er et slit å nå rekka om man vil slå lens midt på natten, akkurat slik det skal være. må jeg gå på dekk om natten så er det vekking og så kroker jeg meg inn her og der på vei fram. Har ikke sånne liner på dekk. Med de så havner man uansett i vannet Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn