Grand Banks jr Startet 20.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2022 På grunn av hentetråden til @Bjørn Løvjomås som fikk en brå stopp fordi den hydrauliske styringen plutselig sviktet, så ble jeg litt interessert i problematikken. Jeg har lært mye av å lese andres erfaringer og betraktninger om mange sider ved båtlivet, og tenker at det vil jeg sikkert nå også. Så hva gjør man når styringen svikter? -i helplaner - seilbåt - halvplaner - akterkabin - forskjellige løsninger for nødstyring Jeg har opplevd rorsvikt to ganger tidligere, som ungdom. En gang ved å gå på skjær med en Fjord 27 uten kjøl. En annen gang da styringen plutselig sviktet da gikk vi ut det smale sundet fra Lillesand. Grunnesund => Fløresund Der kan det rulle en del, og det gjorde det den dagen. Dessuten var det relativt mye pålandsvind. Plutselig begynte 30-foteren med relativt mye vindfang å gå i ring. Min far løp ned i akterkabinen, og heldigvis var det bare en settskrue som hadde skrudd seg ut. Det ble fikset på et par minutter. Men hva om hydrolikken hadde sviktet? På min båt, der jeg har ett ror og egentlig en litt langkjølet båt, så har jeg prøvd å tenke igjennom problemstillingen før. For jeg kan på en måte manuelt styre skute ved å vri på roret, og jeg mener det er en bitteliten sak å vri med. Men jeg er usikker på om jeg vil klare det mtp styrke og moment. Men det som er hakket verre er jo at dette befinner seg dypt nedi en stor akterkabin. Jeg har absolutt ingen utsikt fra der nede. Så skulle jeg måtte styre der nede så må jeg i tilfelle løpe opp relativt ofte for å se retningen (eller åpne plotter på mobil), eller vi må være minst to personer i båten. Jeg har derfor prøvd å tenke alternativt, og har kommet til at jeg kan bruke baugpropellen. Dette har jeg også testet, og i rolig vær med små bølger, og med rolig fart, så fungerer det. Men i større bølger så suger baugpropellen luft, og gir lite eller ingen virkning. Så hva gjør man i en kritisk situasjon der roret plutselig ikke lystrer? Hva gjør man da? Denne tråden ble inspirert av Lars H sin kommentar: Sitat Greit å vite, men om en må bruke en slik nødløsning er det å håpe at det problematiske roret ikke har låst seg i full sving! Problematikken ved defekt ror burde vel egentlig fått en egen tråd og ikke "forsøple" en hentetråd. Her er det mye å tenke på, har man kjølbåt, flatbunnet helplaner, seilbåt, 1 eller 2 motorer osv . . . ? Hva ville vi gjøre i en kritisk situasjon? @Lars H. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Swingswong Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Jeg har bygget båten min om til hydraulisk styring og har tenkt det samme som deg. Jeg kom frem til at jeg har med ekstra olje og koplinger i tilfelle en slange skulle sprette av. Skulle det skje noe med selve rattpumpen har jeg fortsatt autopiloten som kan kjøre drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 (redigert) Regner med at de fleste som opplever slike hendelser tar kontakt med redningsskøyta umiddelbart. I mine øyne er det vel ikke tilrådelig å begynne å improvisere for å oppnå styreevne på skuta. Men her som ellers er det vel vedlikehold og ettersyn som teller. På lik linje med å sjekke at feks skroggjennomføringene ikke er opprusta. Som jeg har tillatt meg å nevne flere ganger så er faktisk båtliv en form for risikosport.... Redigert 20.Oktober.2022 av Martine29f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Martine29f skrev 35 minutter siden: I mine øyne er det vel ikke tilrådelig å begynne å improvisere for å oppnå styreevne på skuta. Men her som ellers er det vel vedlikehold og ettersyn som teller. Det er vel svært situasjonsavhengig? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Har seilbåt med rorkult og synlig utenpåhengende rormekanisme, så her må roret i praksis falle av før det skulle bli noe problem. Har også dobbelt ror, så mye galt skal skje før begge rorene ryker. Skjer det så har jeg tilpasset fester til dørkplater som kan fungere som nødror. Med påhengsmotor som fremdriftskilde så har jeg også noe (i lite sjø) styring via denne.Har også reserverorkult om den skulle ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Hulda er bygget med sideblikk på en eller annen norm. Når det gjelder styremekanismen, er den ene en ren mekanisk overføring via girbokser og stag. Den andre, og helt uavhengige mekanismen, er elektrohydraulisk via autopilot. Dette systemet kan overrides og styres via to trykknapper. Neste problem er roret. Hadde Hulda hatt fritthengende ror, ville det i løpet av båtens 22 år trolig vært flekket rett av om det hadde vært fritthengende/ikke lokalisert rett bak kjølen. Det verste var en bråstopp vi fikk i Brofjorden en gang vi chrashet med et noen hundre kilo tungt dyrekadaver. Roret til Hulda er beskyttet av et skeg som er dypere enn rorbladet. Fremdeles kan det gå til helvete. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 De få seilbåtene jeg har vært i befatning med har ett lokk på dekk, over roraksel, som man kan montere (nød)rorkult under. På snekka mi, med hydraulisk styring har man tilkomst til roraksling helt bak, hvor man også kan koble på en nød-rorkult. Noe jeg nå ble påmint at jeg skulle lage. Ett smart tips jeg leste engang, var at om man mistet ror og skulle slepes, så kunne man sette motor i revers for å unngå og svinge ukontrollert fra side til side. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Martine29f skrev 44 minutter siden: I mine øyne er det vel ikke tilrådelig å begynne å improvisere for å oppnå styreevne på skuta. Men her som ellers er det vel vedlikehold og ettersyn som teller. Det er vel ikke normalt å ha ettersyn på tilbakeslags ventilen i ratt pumpa. Mistet styringen 1/2 time før Grebbestad lunket meg dit med trøsteren og autopiloten og ankret. kula i tilbakeslagsventilen hadde kommet inn i fjæra etter etter 12 år. Fikk fatt i nytt sett fjærer og kuler. Noen år senere skjedde det på ny i Mandal mellom to flyte brygger reddet av lav fart og trøsteren rett i bås. da ble det ny pumpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Nødrorkultløsning Trustere Langt tykt tau/drivanker som flytes fra side til side for styring. Mindre kjølbåter kan også styres ved forflytning av vekt. Om roret sitter fast i sving, må dette rettes først. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Opplevde at Eberen smeltet hydrolikkslangene på en Fjord 29: Stille fint vær - og brukte baugpropellen for å endre kursen hjemover totalt ca 15 nm. ..... Måtte sette ned farten til 3-5 knop for at baugtrusteren skulle klare å endre retningen. Var heldig at roret sto i midtposisjon når uhellet var ute, ellers ville det nok vært vanskeligere. Ville også vært et større problem i mer dårlig vær, men tror nok jeg skulle klart å manøvrere til nærmeste nødhavn uansett så lenge været ikke var alt for ille. I Broomèn er der nødstyring med beslag direkte på roraksling - men dette befinner seg nede i aktercabinen under sengen - og da vil man være avhengig av å være to 2 personer - en som styrer nede og en som holder utkikk og gir beskjed oppe. Men en vil uansett kunne midstille rorene med nødstyringen - og når en da har to motorer er ikke det et stort problem. (Bruker til vanlig kun motorene når jeg skal i havn, men med rorene midtstilt. Ved fart under 3-4 knop er det lite hjelp fra rorene uansett). Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 -motorbåt ikke kritisk: finn ut av problemet.Kan det fikses med enkelt og kjapt med nødstyring eller komme seg i havn på annen måte, så gjør det. kritisk: Får ut anker og kall opp eller ring assistanse. ingen tid å miste på å prøve å fikse noe man i 90% av tilfellene ikke greier eller har mulighet til. Men viktigst av alt er å få et innrykk og magefølelse på helheten slik @Bjørn Løvjomåsgjorde og så tok en riktig avgjørelse tidlig nok før det oppstår en kritisk situasjon. Og den avgjørelsen avhenger av mange ting... Magefølelsen stemmer som oftest. Mange drevbåter med DPH som vi ofte kjører har mye av hydraulikken på utsiden i vannet så da hadde jeg ikke giddet kaste bort mange sekundene på utrede det. Men alt i alt, etter noen titalls tusen nm som henteskipper må jeg si at disse problemer er ekstremt sjeldne på nyere båter >10-15 år som vi stort sett kjører.. Eldre båter må man være mere forsiktige med. En nyere motor og tanker gjør ikke hele båten "som ny". Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 sap_2000 skrev 12 minutter siden: -motorbåt ikke kritisk: finn ut av problemet.Kan det fikses med enkelt og kjapt med nødstyring eller komme seg i havn på annen måte, så gjør det. Ja, fosser du over en dau elg i 30 knop med motorbåt, så er vel ikke det kritisk. Såpass takler vel et fritthengende ror. Egentlig har jeg så god kontroll på styringen i Hulda at det er nærmest utenkelig at det skal skje noe grunnet slitasje eller andre 'interne skavanker'. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 To rorblader med wirestyring til ett ratt. Ryker styringa totalt, så har jeg to motorer jeg kan syre brukbart. Å styre bare med seil fungerer erfaringsmessig bare sånn halveis. Hadde jeg dratt på langtur, så hadde jeg bygd løsning for utenpåliggende reserveror som også kunne brukes som vindror. I tillegg hadde jeg kanskje forhøyet dagens rorstammer, slik at jeg kunne montert rorkult direkte på dem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Rorkult til nødstyring ligger i lasterommet akterut. Jeg har i løpet av over 17 år med denne båten ennå ikke hatt bruk for den, men den er nå i alle fall kjapp å sette på. Helt grei i bruk også, jeg kan stå eller sitte og styre. Om roret skulle være ødelagt, blir det nok bare å få ut ankeret og håpe på feste før båten treffer land. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2022 Jeg har mistet styringen i grov sjø og gått på skjær. Historie er her https://baatplassen.no/i/topic/75299-og-så-var-det-min-tur-grunnstøting/ I her beskrives hendelsen som at rorarmen brakk da vi traff grunnen. I ettertid har jeg kommet til at rorarmen brakk først og at vi gikk på grunn fordi styringen sviktet i et kritisk øyeblikk. Båten har hydraulikkventil for kortslutning av rorpådreaget og mekanisk nødrorarm. Men det hjelper fint lite når roret har kilt seg fast og sitter dønn. Jeg dro i så nødrorarmen sviktet. Men roret var ikke til å rikke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
19 fot Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 hansa82 skrev for 12 timer siden: Ett smart tips jeg leste engang, var at om man mistet ror og skulle slepes, så kunne man sette motor i revers for å unngå og svinge ukontrollert fra side til side. Jeg pleier å be dem jeg sleper om å ha påhengsmotoren nede for bedre retningsstabilitet. Merket særlig dårlig retningsstabilitet da jeg tauet en Fjordling hvor det var liten motor og mange satt seg foran så den ble fremtung i tillegg til at motoren var tiltet opp. Jeg bad da eeiren om å ta ned motoren og da gikk den fint rett frem. Mange tenker nok at det blir mindre motstand (mindre drivstofforbruk) når motoren er oppe og tar den derfor opp, men det er nok sannsynligvis høyere forbruk på slep av en båt som går i sikksakk og stadig rykker til enn en som går rett frem med motoren nede. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 (redigert) Maika skrev for 8 timer siden: To rorblader med wirestyring til ett ratt. Ryker styringa totalt, så har jeg to motorer jeg kan syre brukbart. Å styre bare med seil fungerer erfaringsmessig bare sånn halveis. Hadde jeg dratt på langtur, så hadde jeg bygd løsning for utenpåliggende reserveror som også kunne brukes som vindror. I tillegg hadde jeg kanskje forhøyet dagens rorstammer, slik at jeg kunne montert rorkult direkte på dem. Jeg har sett en som hadde mistet både styring og fremdrift pga wirestyring. En sjakkel røyk og vaieren havnet i vannet og der ble den funnet av propellen på påhengsmotoren. Selv har jeg 4 uavhengige styresystemer og 3 uavhengige fremdriftssystemer i største båten min, så da regner jeg med det er lite sannsynlig at alt innen en kategori svikter samtidig. Redigert 21.Oktober.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Wire-ene i min katamaran er innvendig, og ingenting kan komme i kontakt med motorene som er plassert i hvert sitt skrog, så liten risiko for at alt galt skjer samtidig hos meg:) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Jeg har kjøpt skrukoblinger til hydraulikkslanger på økonomideler. Har to stk og en ansats for å skjøte disse sammen. Hvis det skulle gå hull i en slange. Og selvfølgelig rikelig med olje ombord. noe nødstyring har jeg ikke lagd meg enda, jeg tenker jeg får midtstille roret ved hjelp av tau og holde båten unna landkjenning til hjelpen er på vei hvis det blir kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Timmeeh skrev for 5 timer siden: jeg tenker jeg får midtstille roret ved hjelp av tau og holde båten unna landkjenning Hvordan skal du få til det i pålandsvind og bølger? Båten vil jo dreie? Min vil i alle fall legge seg med siden mot land, og det nytter da ikke å kjøre båtem langs med land. Den vil jo trekke nærmere og nærmere. Eller har du baugpropell så du kan dreie baugen i en retning? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Timmeeh Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 (redigert) Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Hvordan skal du få til det i pålandsvind og bølger? Båten vil jo dreie? Min vil i alle fall legge seg med siden mot land, og det nytter da ikke å kjøre båtem langs med land. Den vil jo trekke nærmere og nærmere. Eller har du baugpropell så du kan dreie baugen i en retning? Har mesan edit mer seriøst: Det er vaiere som endestopp i roret mitt, så hvis dreggen ikke får tak og jeg driver mot land regner jeg med jeg får til å ligge innkoblet og styre meg mot været og kjøre utpå fjorden. Men nødkult er på lista, er atkomst fra lasterommet bak maskin men ikke mulig fra dekk. Redigert 21.Oktober.2022 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Ah, da forstår jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Pedaltom Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 På min forrige snekke (22 fot Hallelandsnekke) mistet jeg hele rorflaten da jeg bakket i for stor hastighet, uten å holde fast roret. Roret brakk av. Jeg hadde en åre i båten, og forsøkte å styre med den bundet med tau akterut. Med propell rett foran dette provisoriske roret ble det litt vel slitsomt. Jeg fikk det til ved å bakke istedenfor og med åren festet i baugen. Det tok sin tid i sakte fart, men jeg kom meg frem uten Redningsselskapet. Det var ganske rolig vær og strekningen var omtrent 4 NM. Roret var forøvrig laget av impregnert kryssfiner og var enkelt å reparere neste dag. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 (redigert) På vår Nidelv 26 fulgte det med nødrorkult som kobles rett på rorstammen. Høyden blir bare litt over en meter, så må stå i luka til akterkabin å styre, vil ikke tro det er en lett oppgave, men har aldri trengt å prøve. Man må nok holde lav fart om man skal ha noe som helst sikt over baugen. Alternativet er å bruke thruster, men vil også kreve lav fart. Redigert 21.Oktober.2022 av O_K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.