vinyler59 Startet 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2022 I håp om at det er noen her inne med erfaring med Mercruiser dieselmotor fra 2004. 220 hester skal den yte og er en 4,2 liters motor. Vet ikke om Cummins var med i bildet på tidspunktet denne motoren var ny. Det er tid for vinterklargjøring av motoren, den har ferskvannskjøling dvs.varmeveksler. Planen er nå å frostsikre motoren (båten skal stå på land i vinter). Om jeg har forstått brukerhåndboken rett, så skal jeg tømme motoren for sjøvann. Aller heldst etter å ha kjørt den med ferskvann tilkoblet på land. Så skal jeg helle i frostvæskeblanding i ca.50-50 blanding ned i slangen(e) og skru til disse igjen. Kommer jeg lett til denne slangen/slangene eller ligger de ganske så lavt på motoren? Hva for frostvæske bruker du/dere? Er den blå til Biltema grei, eller må det rød type til? Brukerhåndboken snakker om frostvæske av typen propylenglykol. Vedlegger bilde av motoren i forkant. Er sjøvannsslangen på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Jeg gjørt konservering på en 4.2 for en kompis og jeg kjøre motoren på en vannslang med klokka på drevet til flush ut sjøvann. Så etterpå har jeg en 2m slange som jeg kobbel til de klokka og har en trakt andre end som jeg fester til båten og helle opp 2 bøtte med 50/50 frostvæske, Biltema ee greie nok til den bruk. Det er veldig enkel og rask, når man ser frostvæske renner ut fra nedre del av transom skjold så er motorens sjøvann kretz fyllt med frostvæske. Gjørt akkurat samme idag på min V8 Mercruiser bensin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Vedr. Cummins så har de nok aldri vært inne i bildet teknisk sett for noen av disse motorene fra italienske VM Motori (Gjelder 2 liter, 2,8 liter og 4,2 liter rekkemotorer. Mekaniske, elektroniske og commonrail). Derimot hadde Mercury og Cummins en samarbeidsavtale i noen år vedr. markedsføring og service/forhandlernett osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Om du drenerer saltvannskretsen før du kjører inn frostvæske slipper du at den vannes ut Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Spannermann Du snakker om dieselmotor, bare så det ikke er en misforståelse? Drevet mitt er Bravo 3 med duoprop. Min motor har sjøvanns inntak via båtbunnen i tillegg til drevet. Din måte å gjøre det på er veldig lik slik jeg gjorde det på en Mercruiser V8 bensinmotor. Kan jeg bare la være å hente inn vann via vanninntaket på båtens bunn? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Ja men det blir vanskelig å tvinge vann og evt frostvæske opp inni vann inntak under båten.På våre verksted bruker vi en pumpe med en gummi kopp som passe til skrog inntak. Hvis du har et sjøvanns fikter i motorromet med en stopp kran, så kan du stenger kranen så at frostvæske ikke renner feil vei, og fyll systemet fra der. Anbefales at du kjøre motor på vann først til å flush ut saltvann og etterpå frostvæske. Er du sikkert at vann kommer in fra drev også? Vannligvis det er enten via drev eller skrog inntakk, har kun sett begge i bruk på Yanmar med Bravo drev. Du kan sjekk med og ser hvis det kom en slange fra innside av transom og kobble inntil vann systemet. Reglet er at hvis motoren har et skrog inntakk så inntakk via transom er blockert og den vann slange fra drev til transom er kappet så at vann kan gå inni drev og ut igjen for drev kjøling, hvis du har ikke en slang fra innside av transom til motor så er den blokkert og du kan ser hvis den utvendig slang er kappet med å ser på babord side bak den gimbal ramme hvor slangen kommer ut den fram side av drevet. Håper det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.