Jump to content

En epoke er over. Radikal (for meg) omlegging av båtbruken . .

NilsPils

Recommended Posts

Jeg har nettop tatt et for meg ganske stort skritt for å kutte utgifter i forbindelse med båtholdet. Båten som hittil har ligget i Hankøsundet blir nå flyttet til Oslo. Da sparer jeg utgiftene til lange bilturer fra Gjerdrum (120 km hver vei) og parkeringsutgifter i marinaen (100 koner døgnet) som plutselig og sjokkartet ble innført i år.

Jeg regner også med å spare penger på leie av båtplass. Jeg har i mange år hatt medlemsskap i ideell båtforening i Oslo (der jeg også har tresnekka Tora) og regner med å kunne leie plass der ettet behov på ukes- eller månedsbasis. Da får jeg medlemspris og betaler ikke for hjemmehavna når jeg er på lengere turer med båten. Om vinteren får jeg plass i boblehavn for en rimelig penge og kan ta kort opptak land på Karenslyst om sommeren til medlemspris.

Dette betyr en stor endring i båtlivet. I stedet for korte turer ut og inn av marinaen til nærliggende uthavner, fisking og teinesetting, blir det nå å satse på lenger turer av gangen. Men det blir også fint å ha båten i nærområdet for stell og vedlikehold. Og i marinaen vår i Oslo har vi et veldig fint sosialt miljø med mange hyggelige båtfolk, noe jeg savnet en del i Hankøsundet, spesielt når nå båtnaboene mine også forsvinner. Og vi har rimelig parkering for medlemmer av båtforeningene i nærheten av marinaen. Ulempen er bompengesatsene i Oslo, som er helt horrible etter hvert, men da blir det desto mer overnatting i båten i stedet for å reise hjem. Det blir som å ha en ekstra hybel i Oslo til svært rimelig pris og med hyggelige naboer . . .

Når jeg fortsatt vil ut med krabbe- og hummerteinene fremover, går det også helt sikkert an å leie seg en strategisk beliggende plass på senhøsten. Gjerne i Hvaler/Fredrikstadområdet. Og en krabbetur til Tisler i september er innen rekkevidde. Så dette betyr ikke at jeg har gitt opp som makrell- og teinefisker på hibbybasis. Og det er som regel mye makrell, og ikke minst ørret, innerst i Oslofjorden. Til våren planlegger jeg å gå for ørret før makrellen kommer og sitter allerede og går over fiskeredskapene. Båten ligger allerede i båsen i boblehavna innerst i Frognekilen. Og tresnekka Tora skal snart på land på Karenslyst. Da blir det en times dorgetur rundt Bygdøylandet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Helt forbanna koko disse parkerings priser som kommer over alt. 

På en båthavn hvor folk betaler for båtplass, burde faen meg parkering være gratis.

Men er en på langtur, så kan en jo sjekke hva båten er kontra å betale. Kan fort lønne seg med en bot i forhold til å betale.

De har jo ikke lov å gi mere enn 1 bot. Så står bilen i 14 dager, så er det kun en bot. Men må jo sjekke om det står noe om bort tauing da hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Jeg har nettop tatt et for meg ganske stort skritt for å kutte utgifter i forbindelse med båtholdet. Båten som hittil har ligget i Hankøsundet blir nå flyttet til Oslo. Da sparer jeg utgiftene til lange bilturer fra Gjerdrum (120 km hver vei) og parkeringsutgifter i marinaen (100 koner døgnet) som plutselig og sjokkartet ble innført i år.

Jeg regner også med å spare penger på leie av båtplass. Jeg har i mange år hatt medlemsskap i ideell båtforening i Oslo (der jeg også har tresnekka Tora) og regner med å kunne leie plass der ettet behov på ukes- eller månedsbasis. Da får jeg medlemspris og betaler ikke for hjemmehavna når jeg er på lengere turer med båten. Om vinteren får jeg plass i boblehavn for en rimelig penge og kan ta kort opptak land på Karenslyst om sommeren til medlemspris.

Dette betyr en stor endring i båtlivet. I stedet for korte turer ut og inn av marinaen til nærliggende uthavner, fisking og teinesetting, blir det nå å satse på lenger turer av gangen. Men det blir også fint å ha båten i nærområdet for stell og vedlikehold. Og i marinaen vår i Oslo har vi et veldig fint sosialt miljø med mange hyggelige båtfolk, noe jeg savnet en del i Hankøsundet, spesielt når nå båtnaboene mine også forsvinner. Og vi har rimelig parkering for medlemmer av båtforeningene i nærheten av marinaen. Ulempen er bompengesatsene i Oslo, som er helt horrible etter hvert, men da blir det desto mer overnatting i båten i stedet for å reise hjem. Det blir som å ha en ekstra hybel i Oslo til svært rimelig pris og med hyggelige naboer . . .

Når jeg fortsatt vil ut med krabbe- og hummerteinene fremover, går det også helt sikkert an å leie seg en strategisk beliggende plass på senhøsten. Gjerne i Hvaler/Fredrikstadområdet. Og en krabbetur til Tisler i september er innen rekkevidde. Så dette betyr ikke at jeg har gitt opp som makrell- og teinefisker på hibbybasis. Og det er som regel mye makrell, og ikke minst ørret, innerst i Oslofjorden. Til våren planlegger jeg å gå for ørret før makrellen kommer og sitter allerede og går over fiskeredskapene. Båten ligger allerede i båsen i boblehavna innerst i Frognekilen. Og tresnekka Tora skal snart på land på Karenslyst. Da blir det en times dorgetur rundt Bygdøylandet.

Inngår det ikke parkering for en bil i båtplassen lenger?

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Helt forbanna koko disse parkerings priser som kommer over alt. 

På en båthavn hvor folk betaler for båtplass, burde faen meg parkering være gratis.

Men er en på langtur, så kan en jo sjekke hva båten er kontra å betale. Kan fort lønne seg med en bot i forhold til å betale.

De har jo ikke lov å gi mere enn 1 bot. Så står bilen i 14 dager, så er det kun en bot. Men må jo sjekke om det står noe om bort tauing da hehe

Her tror jeg du tar feil.

På de fleste parkeringsplasser kan du få bot 1 gang i døgnet hvis du står parkert ulovlig eller ikke har betalt.

Geb skrev 6 minutter siden:

Her tror jeg du tar feil.

På de fleste parkeringsplasser kan du få bot 1 gang i døgnet hvis du står parkert ulovlig eller ikke har betalt.

Det har jo stått side opp å ned om dette fra _oslo å andre plasser, at kun en bot. Men mulig det er på offentlige plasser å ikke private.

Her nede har det å stått folk med en gule lapp i en hel uke. Men det er offentlig plasser da.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Inngår det ikke parkering for en bil i båtplassen lenger?

Ingen gratisparkering lenger . .  Det kom som en bombe i våres.

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Det er nå ganske vanlig med kameraregistrering ved inn- og utkjøring og at du blir fakturert etter hvor lenge du har stått. Sånn ble det også i marinaen i Hankøsundet. Hvis du ikke betaler ved utkjøring eller på nettet innen fristen, får du faktura i posten. Ingen gul lapp på frontruta eller parkeringsbot.

Så lenge det er fri konkurranse får marinaeier i prinsippet gjøre som han vil. Det jeg reagerte mest på her var at dette ble presentert for oss på våren da vi kom med båten etter å ha betalt årsavgiften. Men nå har denne marinaeieren også gjort stort sett alt han kan for å skaffe seg et dårligst mulig rykte blant båtfolket.

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Å faen han har fått dette systemet ja.

Er vel grådigheten som har tatt over hos marinaeier ja.

Ser ut som han tjener lite på dette. De fleste parkerer annetsteds, også av prinsipp der hvor det koster det samme. Parkeringsplassen hans er stort sett tom nå.

Jeg har en mistanke om at han ønsket å ha oss bort for å bruke plassen til klargjøring av båter for salg. Det var tydeligvis big business inntil russerne bombet fabrikken i Ukraina som han handlet med. Vi med faste båtplasser fikk stadig inntrykk av at vi var underprioritert i forhold til båtkundene.

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Ser ut som han tjener lite på dette. De fleste parkerer annetsteds, også av prinsipp der hvor det koster det samme. Parkeringsplassen hans er stort sett tom nå.

Jeg har en mistanke om at han ønsket å ha oss bort for å bruke plassen til klargjøring av båter for salg. Det var tydeligvis big business inntil russerne bombet fabrikken i Ukraina som han handlet med. Vi med faste båtplasser fikk stadig inntrykk av at vi var underprioritert i forhold til båtkundene.

Da er det bare å finne bedre plass ja.

Men spørs om ikke det går et par år før det blir så stor bizz å klargjøre nye båter.

Ser ikke ut som økonomien til folk flest sier kjøp av nye båt en stund fremover.

God deling :thumbsup:

Det er ikke hyggelig å høre at det ikke går din vei, men jeg er glad du er løsningsorientert og finner positiver der andre nok kunne finne på å gi opp..

Når båtbudsjettet brått endres så er det krevende. Fikk selv prøve en 80% reduksjon over natta i en periode hvor 3 av mine var i etablering, så snakker av erfaring. Valgte å kvitte meg med alt annet og den dyreste båten, la om til det som gir meg størst glede og det er "motor". Jeg er ikke en "teak & polish" type så da fjernet jeg det fra budsjettet...  Det hjalp. Har båter i tre havner og forskjellene er store. Er veldig enig med deg i at trivelige båtnaboer er "priceless" 

Har tenkt på dette i fire timer nå og jo mer jeg tenker jo klarere står det for meg at jeg kan klare meg uten favorittbåten, men favorittmiljøet og de gode stundene i den beste havna vil jeg slite med å være uten...

NilsPils skrev for 8 timer siden:

Det er nå ganske vanlig med kameraregistrering ved inn- og utkjøring og at du blir fakturert etter hvor lenge du har stått. Sånn ble det også i marinaen i Hankøsundet. Hvis du ikke betaler ved utkjøring eller på nettet innen fristen, får du faktura i posten. Ingen gul lapp på frontruta eller parkeringsbot.

Så lenge det er fri konkurranse får marinaeier i prinsippet gjøre som han vil. Det jeg reagerte mest på her var at dette ble presentert for oss på våren da vi kom med båten etter å ha betalt årsavgiften. Men nå har denne marinaeieren også gjort stort sett alt han kan for å skaffe seg et dårligst mulig rykte blant båtfolket.

Betyr ikke dette at marinaeier har solgt dere båtplass + parkering, og etter dere har betalt for dette så sier han at dere må betale ekstra for parkering?

Ekstra usympatisk blir det jo å opplyse om dette veldig seint sånn at det for mange er for seint å finne alternative plasser til båten når alt er opptatt og man vil igang med båtsesongen.

Det blir jo omtrent som om man kjøper båt med påhengsmotor og ved henting får beskjed om at man må betale for påhengsmotoren også, for prisen inkluderte bare båten.

19 fot skrev for 4 timer siden:

Betyr ikke dette at marinaeier har solgt dere båtplass + parkering, og etter dere har betalt for dette så sier han at dere må betale ekstra for parkering?

Det er slik jeg og mange andre føler det, men ser ingen vits i å krangle på det nå. Parkeringsgebyret er bare en av årsakene til at jeg flytter båten til Oslo. Det skal bli fint å ha båten nærmere. Båten drar på årene, som meg også, og trenger stadig mer vedlikehold . . .

Komodo skrev 2 minutter siden:

Skjønner godt at du må prioriter Nils. Men du var ikke inne på tanken om å flytte nærmere båten, og ikke flytte båten nærmere deg da :giggle:  Mange fine plasser her på Hvaler vet du :wink:

God tanke det . .  Men har det fantastisk bra her i kanten av Romeriksåsene med elgen, harepus og reven utenfor og hakkespetten og ekornet på jevnlige besøk. Det blir litt problematisk med snekkerboden og en del annet også.

Men det er ingen tvil om at jeg vil komme på besøk i Hvalerområdet med båten fremover.

Den gangen vi bodde i Oslo, var jeg medlem i Frognerkilen Baatforening af 1860. Eller noe i den duren. Veldig hyggelig der. Jobbet en del på fritiden meg å ta opp og sette ut båter fra opplagsplassen på Sjølyst. Da vi flyttet til Son, søkte jeg om passivt medlemsskap, men ble lempet ut av en eller annen grunn. 

Jeg skal inne si hva jeg mener om nevnte marinaeier! Da blir jeg utestengt ikke bare fra forumet, men fra alt som har med internett å gjøre! Kan jeg være klarere????

Og @NilsPils er veldig klar over hva jeg mener!

Du er hjertelig velkommen til å ligge utenpå meg når du kommer nedover!

Godt valg du har gjort her!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hulda skrev for 22 timer siden:

Den gangen vi bodde i Oslo, var jeg medlem i Frognerkilen Baatforening af 1860. Eller noe i den duren. Veldig hyggelig der. Jobbet en del på fritiden meg å ta opp og sette ut båter fra opplagsplassen på Sjølyst. Da vi flyttet til Son, søkte jeg om passivt medlemsskap, men ble lempet ut av en eller annen grunn. 

I dag sier de at alle kan bli medlem, helt uten forbehold.

Jeg er medlem i Skøyen båtforening, der også alle kan bli medlem. Det er den helt innerste marinaen i Frognerkilen. Da er det heller ikke lange spaserturen til opplgsplassen på Skøyen, der vi kan parkere fritt hele sesongen for 600 kroner, og det er billig i Oslo. Vi parkerer gratis når vi har båt på land. Og vi har flott klubbhus med faciliteter og parkering for korttidsopphold. Vi har en pliktig nattevakt og et par frivillige dugnader i året og et veldig fint miljø.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Får håpe kommunen ikke lager krøll med parker og greier.

De har nettop oppgradert kyststien som går mellom brygga og klubbhuset vårt. Det har blitt et løft for både oss og dem som bruker kyststien. Videre bortover mot Bygdøy har de lagt stien skånsomt på stolper gjennom våtmarka. Det er blitt en veldig fin og poulær vandreløype. Tror det ble gjort på initiativ fra Dronning Sonja.  Så foreløpig ser det ganske lovende ut . .

Eneste problemet jeg ser er alle pensjonistene som på liv og død skal mate fuglene. Måkene sitter og driter på de innerste båten mellom måltidene. Og det myldrer av ender, svaner og gjess. Heldigvis har jeg ikke båtplass innerst. Før i tiden måtte du ut til de ytterste holmen på Sørlandet for å se Ærfugl. Nå vrimler det av dem i marinene, til og med i Oslo.

Hulda skrev 16 minutter siden:

Nå tenkte jeg mer på planene med å fjerne opplagsplassene Sjølyst og Karenslyst. Ellers, den gangen vår nå 52-årige sønn lå i vogn, gikk vi på tur ut til Hengsåsen Kafé. Mye fint der ute også for 50 år siden. Det er rett og slett et fint område.

Spøker nok for det, ja. Men det har blitt litt stillere omkring planene i det siste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...