Jump to content

Ford sabb 68, er 6000 timer mye?

Alfen84

Recommended Posts

Starter den lett når den er kald og går på full fart over litt tid uten å bli varm er det et godt utgangspunkt. 6000 timer skal ikke være mye på en slik motor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 1 time siden:

... 6000 timer skal ikke være mye på en slik motor.

Sabb'en i Bergensikonet "Beffen" gikk vel nærmere 100.000 timer fordelt på ca 30 år før motoren ble skiftet ut for 10-15 år siden?

Riktig bruk og godt vedlikehold trumfer beviselig timetall og alder. 

TideRace skrev for 3 timer siden:

Sabb'en i Bergensikonet "Beffen"

Sabb er noe annet enn Ford...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hadde samme motor i en Viksund sjark for lenge siden. Den hadde gått nesten 15000 timer når vi solgte den. 6000 timer er ikke mye på denne motoren, men det største problemet er å finne deler til desse nå. Jeg måtte skifte kjølepumpen på min, og det var ikke lett å finne ny pumpe, og dette var for ca 15 år siden.

Ford Dorseth/Dover type motorer er vel det mest kurante å finne deler til, deletilgangen er svært god

i forhold til mange andre merker, dette gjelder selvsagt kun selve motoren ikke mariniserings utstyret som

mange leverandører har montert på motoren, tilgangen kan variere mye på dette området.

Alfen84 skrev for 23 timer siden:

Ford sabb.

Er det en Ford Sabb fra 1968 eller er den på 68 HK 4 eller 6 syl. samme Ford blokk, 2701E , 2703E , 2704E , 2711E , 2712E , 2713E , 2714E , 2715E , 2704ET

og noen til 

Er den fra 1968 blir der Ca. 100 timer i året, så hvitt innkjørt så sant den ikke har gått i motbakke hele livet. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Siden den står i en Viksund, så tenker jeg det er en Ford med marinisering fra Sabb. Altså er det ikke en Sabb motor, som flere her ser ut for å legge til grunn.

Er det en Ford motor, så må en nok regne med at den kan trenge overhaling plutselig. Men om denne plutselig kommer på første tur, eller om 1000 timer vet ingen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...