Jump to content

Gelcoat, kjøpe riktig farge ut fra analyse?


btt

Recommended Posts

btt skrev for 18 timer siden:

Hei, trenger å reparere noen skader i blått skrog, går det å kjøpe gealcoat i riktig farge til båten , ut i fra en farge analyse ?  

Vær klar over at farger falmer over tid. De blir matte og fargen er ikke den samme som da båten var ny. Har du mulighet for å ta en fargeprøve av blåfargen ville jeg gjort det og presentert den i en butikk som kan dette med farger. Selv måtte jeg hellakkere båten min (1986 modell båt, mye falmet farge og dårlig småskadeutbedring av tidligere eiere (https://www.dycas.no/content/35-tom-b-double-coat-special-ral-3004) og brukte produktene til https://www.dycas.no/ med veldig godt resultat. Lykke til.

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Vær klar over at farger falmer over tid. De blir matte og fargen er ikke den samme som da båten var ny. Har du mulighet for å ta en fargeprøve av blåfargen ville jeg gjort det og presentert den i en butikk som kan dette med farger. Selv måtte jeg hellakkere båten min (1986 modell båt, mye falmet farge og dårlig småskadeutbedring av tidligere eiere (https://www.dycas.no/content/35-tom-b-double-coat-special-ral-3004) og brukte produktene til https://www.dycas.no/ med veldig godt resultat. Lykke til.

 

Fine måte å ødelegge båten på da :/ når båten først er lakkert, så kan man ALDRI fikse den med noe annet enn lakk igjen. Man får aldri overgangene usynelige :/ 

 

det siste halvåret, har vi slipa ned 4 båter for all grunning og lakk, siden det ikke er holdbart i lengden. Det har kosta fra 30k til 250k ekstra kun i arbeid for å slipe vekk dritten

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 39 minutter siden:

 

Fine måte å ødelegge båten på da :/ når båten først er lakkert, så kan man ALDRI fikse den med noe annet enn lakk igjen. Man får aldri overgangene usynelige :/ 

Det der er direkte feil! Det handler om å slipe ned alt som er lakkert. Men kostnadsmessig blir det en grundig avveining. 
Men om ikke gelcoaten er så ødelagt som på båten min er gelcoat mitt førstevalg. Slik båten min er er jeg ikke i tvil om at lakkering er det som skal gjøres. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Det der er direkte feil! Det handler om å slipe ned alt som er lakkert. Men kostnadsmessig blir det en grundig avveining. 
Men om ikke gelcoaten er så ødelagt som på båten min er gelcoat mitt førstevalg. Slik båten min er er jeg ikke i tvil om at lakkering er det som skal gjøres. 

 

At det er feil, det skal du få lov til å mene. Jeg har slipa ned flere båter der lakk flasser, sprekker opp, skader som aldri blir bra når man er uviten om lakk helvette også går man løs med gelcoat 

 

Men for all del, lakk båtene deres. Det er verdens beste prutingsargument :) 

 

Men hvis man skal lakkere båt og få høy finish og holdbarhet, så er det kun awlgrip som gjelder 

 

jeg har vært med på grunnarbeidet på den store som kommer etter ca1min, desverre må den lakkes ofte, for de båtene beveger seg og sprekker opp i lakken

https://youtu.be/ZWAoZ5PW6U8

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 7 minutter siden:

 

At det er feil, det skal du få lov til å mene. Jeg har slipa ned flere båter der lakk flasser, sprekker opp, skader som aldri blir bra når man er uviten om lakk helvette også går man løs med gelcoat 

Alt handler om kunnskap når man utfører et arbeid! Som med alt annet er grunnarbeidet alfa og omega! Noen ganger kan det være greit å se at flere alternativer kan fungere!😉

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 19 minutter siden:

Alt handler om kunnskap når man utfører et arbeid! Som med alt annet er grunnarbeidet alfa og omega! Noen ganger kan det være greit å se at flere alternativer kan fungere!😉

 

Vi kommer aldri til å bli enige om lakk på båt. Jeg har vært med på å lakkere noen av Norges største og dyreste fritidsbåter, små og billige båter, speedbåter. Etter all den erfaringa jeg har fått med lakk, så vil jeg si man ødelegger båten helt 

 

Her kan man se hva jeg gjorde med min egen lakkerte båt. Skal ALDRI eie en lakkert båt igjen 

https://vm.tiktok.com/ZMFkM5w4Q/

 

https://vm.tiktok.com/ZMFkMFX14/

 

Men det er noe med ordtaket, aldri stol på en selger. Jeg bare reparerer driten andre selger. Så vær så snill, hold lakk og maling vekk fra båtene deres

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev On 23.10.2022 at 20.35:

Vi kommer aldri til å bli enige om lakk på båt. Jeg har vært med på å lakkere noen av Norges største og dyreste fritidsbåter, små og billige båter, speedbåter. Etter all den erfaringa jeg har fått med lakk, så vil jeg si man ødelegger båten helt

 

Jeg skal ikke påberope meg "all verdens" kunnskap om lakkering / ikke lakkering av glassfiberbåter, men stiller meg (etter det du sier) undrende til at de fleste billakkeringsverksteder bruker 2k lakk til å lakkere glassfigerdeler på biler :rolleyes:

For mange år siden, den gang Ingvar Johnsen var ansvarlig redaktør av Båtmagasinet hadde de en utførlig artikkel om fordeler / ulemper vedr. å lakkere glassfiberbåter. Så vidt jeg husker var konklusjonen at det var bedre å lakkere båten med en 2k lakk hovedsaklig fordi denne lakken tålte tøffere behandling (steinsprut - som det er lite av på sjøen, men biler opplever ofte, og motstandsdyktighet mot uv-stråling, + masse annet som jeg ikke husker i farta), men som nevnt ovenfor her: Det krever grundig forarbeide for at resultatet skal bli holdbart og bra. 

 

(Artikkelen i Båtmagasinet går det sikkert an å skaffe ved å sende en e-post til nåværende sjefsredaktør Atle Knutsen - jeg har nok magasinet i "biblioteket" mitt, men jeg gidder ikke saumfare over 30 år med båtblader!)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 58 minutter siden:

 

Jeg skal ikke påberope meg "all verdens" kunnskap om lakkering / ikke lakkering av glassfiberbåter, men stiller meg (etter det du sier) undrende til at de fleste billakkeringsverksteder bruker 2k lakk til å lakkere glassfigerdeler på biler :rolleyes:

For mange år siden, den gang Ingvar Johnsen var ansvarlig redaktør av Båtmagasinet hadde de en utførlig artikkel om fordeler / ulemper vedr. å lakkere glassfiberbåter. Så vidt jeg husker var konklusjonen at det var bedre å lakkere båten med en 2k lakk hovedsaklig fordi denne lakken tålte tøffere behandling (steinsprut - som det er lite av på sjøen, men biler opplever ofte, og motstandsdyktighet mot uv-stråling, + masse annet som jeg ikke husker i farta), men som nevnt ovenfor her: Det krever grundig forarbeide for at resultatet skal bli holdbart og bra. 

 

(Artikkelen i Båtmagasinet går det sikkert an å skaffe ved å sende en e-post til nåværende sjefsredaktør Atle Knutsen - jeg har nok magasinet i "biblioteket" mitt, men jeg gidder ikke saumfare over 30 år med båtblader!)

 

Får kun gelcoat i tette farger, ikke noe metalikk eller andre effekter, det er mye av grunnen til at bildeler får lakk på seg, i tilegg er det lettere og få høyglans med klarlakk som holder seg bedre over tid, frem til problemene starter. Men på en båt som flekser, ligger ute hele året, dunker borti brygger, så er gelcoat ett mye bedre alternativ, enklere å fikse er det også. Småskader kan man fikse når båten er på vannet, se reaksjonen til nabobåtene hvis du kommer med lakksprøyta i havna og sier du skal fikse noen riper på båten din 

 

Jeg og Atle har diskutert det før vi, han har båten i opplag der jeg har jobba en god stund. Så jeg har tatt noen gelcoat skader på targa'n til Båtmagasinet 

 

Ser det ikke ut som vi er nøie med grunnarbeidet ? Lakkjobb til 1-1.5mill

https://vm.tiktok.com/ZMFkV3aa8/

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt der skroget ble lakkert etter en større reparasjon midt på nittitallet. Jeg er ikke veldig opptatt av polish og glans, men jeg ett og annet år har jeg gått over skroget med poleringsmiddel og voks. Saken er iallefall at lakken sitter som den skal, selv etter nesten 30 år. Så jeg kjøper ikke helt påstanden om at lakk nødvendigvis vil sprekke og/eller flasse etter litt tid. Det må ha noe med grunnarbeidet og lakktype å gjøre dersom det blir resultatet.

 

Derimot kan jeg si meg enig i at småreparasjoner på lakkert skrog er vanskelig å få pent. Så om man kan unngå lakkering er det nok en fordel. Ved reparasjon av gelcoat er det mye enklere å få tilbake samme farge og glans som området rundt.

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 7 timer siden:

Jeg har en båt der skroget ble lakkert etter en større reparasjon midt på nittitallet. Jeg er ikke veldig opptatt av polish og glans, men jeg ett og annet år har jeg gått over skroget med poleringsmiddel og voks. Saken er iallefall at lakken sitter som den skal, selv etter nesten 30 år. Så jeg kjøper ikke helt påstanden om at lakk nødvendigvis vil sprekke og/eller flasse etter litt tid. Det må ha noe med grunnarbeidet og lakktype å gjøre dersom det blir resultatet.

 

Derimot kan jeg si meg enig i at småreparasjoner på lakkert skrog er vanskelig å få pent. Så om man kan unngå lakkering er det nok en fordel. Ved reparasjon av gelcoat er det mye enklere å få tilbake samme farge og glans som området rundt.

Tiltredes!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For hva det er verdt: Sporet opp fabrikksnavnet på fargen og en som lagde akkurat den fargen i utlandet, og fikk et profft verksted her hjemme til fikse skaden med det, og når det var ferdig kunne jeg ikke se hvor den hadde vært, helt seriøst. Hadde ikke trodd det hvis jeg ikke hadde sett det selv. Det var mye styr og kostnad, men til gjengjeld mistet ikke båten verdi pga. synlig reparert område.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 3 timer siden:

For hva det er verdt: Sporet opp fabrikksnavnet på fargen og en som lagde akkurat den fargen i utlandet, og fikk et profft verksted her hjemme til fikse skaden med det, og når det var ferdig kunne jeg ikke se hvor den hadde vært, helt seriøst. Hadde ikke trodd det hvis jeg ikke hadde sett det selv. Det var mye styr og kostnad, men til gjengjeld mistet ikke båten verdi pga. synlig reparert område.

Det er noen ganger det er vel verdt å blande inn proffene!☺️☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...