Lifeisboat Startet 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2022 Viss jeg går ned på propell størrelse og havner under 50 knop, noe jeg har testet og jeg klarer og oppnå med min Ibiza 19 Sport. Vil det si att jeg er innenfor regelverket og fritatt fra å ta dette beviset? Vurderte og ta den men en er god slant kostnad som jeg helst vil unngå da jeg ikke kjører så fort, da jeg testet 50 knop var båten ukjørbar og vinglete som fy. Sitat: Alle som skal føre norske fritidsbåter under 24 meter som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer må ta høyhastighetsbeviset. Dette er uavhengig av om du for eksempel har båtførerbevis eller fritidsskippersertifikat fra før. Høyhastighetsbeviset i seg selv gir ikke rettigheter til å føre fritidsbåt, dette fordi høyhastighetskurset ikke vil gi grunnleggende opplæring i det å føre fritidsbåt. Hvis du er født i 1980 eller senere betyr det at du må ha et kompetansebevis i tillegg. Det kan være båtførerbevis, ICC, fritidsskippersertifikat eller et høyere yrkessertifikat. Er du født før 1980 er du unntatt kravet om båtførerbevis, og du vil av den grunn dekke kravet til føre båtførerbevispliktige fritidsbåter uten å inneha et kompetansebevis. Vi vil likevel anbefale at en har minimum kompetanse tilsvarende båtførerprøven før man gjennomfører høyhastighetskurset. Sitat: Dersom båten eller vannscooteren med aktuell motorinstallasjon kan oppnå 50 knop eller mer, vil det være krav om høyhastighetsbevis. For å forenkle håndheving er det utarbeidet en liste over fritidsfartøy som med sikkerhet har makshastighet over 50 knop. Listen vil oppdateres etter hvert som det identifiseres nye modeller som ikke står oppført fra før. Førere av fritidsbåt som kan oppnå 50 knop eller mer vil være underlagt kravet om høyhastighetsbevis selv om båten de fører ikke står på listen. Fører har alltid har ansvaret for å gjøre seg kjent med, og oppfylle de krav som stilles. Noen vannscootere leveres med diverse nøkler som setter en fartssperre på scooteren. Det vil si at en vannscooter som i utgangspunktet kan gå 50 knop eller mer, kan med bruk av en slik nøkkel få en fartssperre som er under 50 knop. Bruk av slike nøkler vil ikke frita fører fra kravet om høyhastighetsbevis hvis fartspotensialet til vannscooteren, uten bruk av slike nøkler, er 50 knop eller mer. Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Har du greid å få din Ibiza 19 opp i 50 knop? Link to post
19 fot Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Lifeisboat skrev for 1 time siden: Sitat: Alle som skal føre norske fritidsbåter under 24 meter som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer må ta høyhastighetsbeviset. Dette er uavhengig av om du for eksempel har båtførerbevis eller fritidsskippersertifikat fra før. Høyhastighetsbeviset i seg selv gir ikke rettigheter til å føre fritidsbåt, dette fordi høyhastighetskurset ikke vil gi grunnleggende opplæring i det å føre fritidsbåt. Vil dette si at det er mulig å ta høyhastighetsbeviset uten at man på lovlig vis kan kjøre en lavhastighetsbåt? det er jo litt rart hvis man kan delta på et slikt kurs og kjøre rundt i høy fart samtidig som man ikke har lov til å kjøre en båt med 50 hk og toppfart på 20 knop. Det blir jo litt som å ta hengerlappen på bil før man har tatt bilsertifikatet. Tenk om man tar en oppkjøring på henger og sensor sier: "Du har null peiling på vikepliktregler, blinklysbruk, fartsavpasning og hva skilter betyr, men du behersker tilhengeren godt og får derfor et førerkort der det står kun en bokstav og det er E". Og hvilke hastigheter kjøres det i på et høyhastighetskurs? Jeg leste om planer om kurs på en innsjø der det er fartsgrense på maks 25 knop, og hvor da kurset vil gi rett til å kjøre i 50 knop. Har man da sjekket at man behersker 50 knop? Hvis kursbeviset skal være et bevis på at man behersker slik fart så bør man vel kjøre i slik fart på kurset. Men på den annen side så er jo den beste måten å beherske høy fart å ta det gradvis istedenfor å gi full gass på 50 knop før man føler seg trygg i 30 knop. Da blir det litt dumt med et kurs der man tvinges opp i 50 knop for å få lov til å kjøre sin nye båt med knop som man helst vil kjøre litt rolig i starten for så å gradvis øke farta. Selv har jeg toppfart på litt over 30 knop (62 km/t på bil-gps er høyeste jeg har målt), så jeg rammes ikke av dette. Men om nå toppfarta hadde vært høyere så ville det vært litt rart om man måtte ha høyhastighetsbevis for å kunne kjøre denne i 5 knop. Man burde heller hatt et regelverk om at man må ha høyhastighetsbevis om man skal kjøre i høy hastighet, akkurat som man ikke trenger bilførerkort klasse BE for å kjøre en bil som kan trekke tung henger. Link to post
Lifeisboat Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Ja, har en Master Ibiza 19 med egenvekt 450kg ikke den 19 Ibiza daycruisern eller den nye modellen som veier 750kg + - avhengig av utstyr. Link to post
Lifeisboat Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Helt enig med deg 19 Fot, det står også att man skal ha erfaring fra å kjøre i slike hastigheter før man tar kurset, men hvordan få erfaring når man ikke eventuelt har lov til å kjøre båten en har fordi den såkalt KAN OPPNÅ 50 knop.... er litt tullete det der, sjøfartsdirektoratet har også laget en liste med slike båter som rammes og det kommer flere på lista fortløpende. Link to post
Swingswong Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Tror det hjelper dårlig med mindre propell så lenge båten står på listen over båt/motorkombinasjon som kan nå over 50knop. Link to post
Eika Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Swingswong skrev 23 minutter siden: Tror det hjelper dårlig med mindre propell så lenge båten står på listen over båt/motorkombinasjon som kan nå over 50knop. Trur du ikke denne går igjennom med forklaringa at man bare kjører 19" for å ikke overstige 50knuter ? Link to post
Swingswong Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Den der står vel neppe på noen liste Link to post
Lifeisboat Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 (redigert) Listen finner man her: https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/hoyhastighetsbevis2/hoyhastighetsbevis2/laresteder-som-tilbyr-praktisk-prove-for-ICC/ Sitat: Det er viktig å merke seg at førere av fritidsbåter som kan oppnå 50 knop eller mer vil være underlagt kravet om høyhastighetsbevis, uavhengig av om båten de fører står på listen eller ikke. Sitat: Listen er kun veiledende og baserer seg på informasjon fra produsenter og forhandlere av fritidsfartøy. Sjøfartsdirektoratet har ikke gjennomført testing av fartøyene. Dersom båtmodeller som er ført opp her utstyres med høyere motorkraft enn det som står oppført i listen, er også disse å anse som fritidsfartøy som kan gå over 50 knop. Listen er ikke fullstendig og vil oppdateres etter hvert som det identifiseres nye modeller som ikke er oppført. Listen er utarbeidet i henhold til forskrift 3. mars 2009 nr. 259 om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt, § 17a. Innrapportering Kjenner du til båter som med sikkerhet kan gå 50 knop eller mer og som ikke oppført på listen? Send en e-post til post@sdir.no med båtmerke, modell, produksjonsår, total HK, antall motorer og maks hastighet. Skriv «Til liste - høyhastighet» i emnefeltet på eposten. Merk: Innrapportering vil i seg selv ikke føre til at båter føres opp på listen, men informasjonen kan brukes av Sjøfartsdirektoratet til å etterspørre ytterligere informasjon fra produsent, forhandler eller lignende. Redigert 23.Oktober.2022 av Lifeisboat (see edit history) Link to post
Eika Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Swingswong skrev 15 minutter siden: Den der står vel neppe på noen liste Jeg slipper nok ikke unna med 19" propell, når det ser ut som noe som gjør 100knop :( fritidsbåter som kan oppnå 50 knop eller mer vil være underlagt kravet om høyhastighetsbevis, uavhengig av om båten de fører står på listen eller ikke. Link to post
Lifeisboat Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Grønngylt lensmann i oslofjorden er ikke så god på båtyper etter min erfaring så si det er ei ny moderne fiske sjark :P Link to post
Okkaby Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Lifeisboat skrev 1 minutt siden: Grønngylt lensmann i oslofjorden er ikke så god på båtyper etter min erfaring så si det er ei ny moderne fiske sjark :P Speed Dorging hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lifeisboat Svart 23.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Ja, kan dorge etter måker i 100knop. Kanskje du er inne på å revolusjonere fiske industrien. ta å pitch måke for noen restauranter brått har du enerett på måke industri i norge. Link to post
Teerex Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Snuten må jo teste i praksis at aktuell kombinasjon/installasjon av båt/motor/propell osv. faktisk kan oppnå minst 50 knop. Om man f.eks. endrer motorhøyde, propelltype/stigning, last i båten osv. slik at den ikke kan oppnå minst 50 knop så er man vel ikke i noen slags faresone.... For det er vel ikke i nedoverbakke, medvind, kvart tank, hjemlengsel og kjøttkaker til middag at hastigheten skal måles? Med fører på 50 kg, vindskjerm avmontert og kalesjen nede. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eika Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 (redigert) Lifeisboat skrev for 3 timer siden: Grønngylt lensmann i oslofjorden er ikke så god på båtyper etter min erfaring så si det er ei ny moderne fiske sjark :P Det er god plass på dekk til fluefiske, meget stabil, krenger ikke når man må løpe fra side til side når man kjører stor fisk, lager lite sjø når man først kommer oppå Teerex skrev 1 time siden: Snuten må jo teste i praksis at aktuell kombinasjon/installasjon av båt/motor/propell osv. faktisk kan oppnå minst 50 knop. Om man f.eks. endrer motorhøyde, propelltype/stigning, last i båten osv. slik at den ikke kan oppnå minst 50 knop så er man vel ikke i noen slags faresone.... For det er vel ikke i nedoverbakke, medvind, kvart tank, hjemlengsel og kjøttkaker til middag at hastigheten skal måles? Med fører på 50 kg, vindskjerm avmontert og kalesjen nede. Det er vel bare og få tatt det, i allefall hvis jeg skal stå for målet mitt. Verdens første twister med hel alu v8 og en drøm om Norges raskeste 4seters båt med 1 motor. Raskeste nå er en lik båt med mercury 450r og den gjør vel 109knop. en v8 pakke som veier mindre, yter mer og gir bedre vektfordeling, burde kunne presse det litt lenger. Men han har lav vindskjerm, jeg har bygd om cockpitten min fra 2 seter til 4 seter, så jeg skal i teorien ha bedre aerodynamikk. Redigert 23.Oktober.2022 av Grønngylt (see edit history) Link to post
Okkaby Svart 24.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2022 Grønngylt skrev for 10 timer siden: Det er god plass på dekk til fluefiske, meget stabil, krenger ikke når man må løpe fra side til side når man kjører stor fisk, lager lite sjø når man først kommer oppå Det er vel bare og få tatt det, i allefall hvis jeg skal stå for målet mitt. Verdens første twister med hel alu v8 og en drøm om Norges raskeste 4seters båt med 1 motor. Raskeste nå er en lik båt med mercury 450r og den gjør vel 109knop. en v8 pakke som veier mindre, yter mer og gir bedre vektfordeling, burde kunne presse det litt lenger. Men han har lav vindskjerm, jeg har bygd om cockpitten min fra 2 seter til 4 seter, så jeg skal i teorien ha bedre aerodynamikk. Den med 450 å 109 knop, er vel kanskje den som ligger på Engøy i Stavanger eller? Ser den fra ene båtplassen min. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Eika Svart 24.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2022 Okkaby skrev for 7 timer siden: Den med 450 å 109 knop, er vel kanskje den som ligger på Engøy i Stavanger eller? Ser den fra ene båtplassen min. Det er vel andre strand sin, gul og hvit ? Trudde han toppa 107, så topper han med den hvite 109 Link to post
Okkaby Svart 24.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2022 Grønngylt skrev 1 minutt siden: Det er vel andre strand sin, gul og hvit ? Trudde han toppa 107, så topper han med den hvite 109 Husker bare det ble sagt over 100. Ja den er vrl gul og hvit om jeg ikke husker feil. Ser den er borte nå. Så er vel tatt på land http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
NilsPils Svart 24.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2022 Det står i rglene "med aktuell motorinstallasjon". Jeg synes det bør kunne tolkes som motor med propell. Men jeg ville sende spørsmålet til rette myndighet. Det spiller nok mindre rolle hva medlemmene på bp mener. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
X10an Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Reglene er klare nok, og trenger ikke tolkes. Dersom båten med aktuelt mekanisk oppsett ikke kan gjøre 50 knop så er den ikke omfattet av kravet. Mekanisk detuning for å holde fartøyet under grensen er helt klart innenfor, i likhet med at turning for å få den over grensen vil ha motsatt effekt. De er selv tydelige på at listen de kommer med "over fartøy som med sikkerhet (...)" kun er veiledende, og det gjelder selvsagt begge veier. Men om båten først står på listen er det nærliggende å tenkes at bevisbyrden legges over på mistenkte. Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Lifeisboat skrev On 23.10.2022 at 14.00: Noen vannscootere leveres med diverse nøkler som setter en fartssperre på scooteren. Det vil si at en vannscooter som i utgangspunktet kan gå 50 knop eller mer, kan med bruk av en slik nøkkel få en fartssperre som er under 50 knop. Bruk av slike nøkler vil ikke frita fører fra kravet om høyhastighetsbevis hvis fartspotensialet til vannscooteren, uten bruk av slike nøkler, er 50 knop eller mer. Ut fra det som står om vannscootere, vil det vel neppe hjelpe å sette på en annen propell på en båt for å komme under grensen, om båten med rett propell kan nå over 50 knop? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Lars H. skrev 4 minutter siden: Ut fra det som står om vannscootere, vil det vel neppe hjelpe å sette på en annen propell Mekanisk / fysisk ombygging er noe helt annet enn cruise-control med hastighetsbegrensning. Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Kanskje det, men det er vel uansett greit med litt opplæring(?) om en skal fyke avgårde i 49 eller 51 knop. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havarita Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Lars H. skrev for 2 timer siden: Kanskje det, men det er vel uansett greit med litt opplæring(?) om en skal fyke avgårde i 49 eller 51 knop. Forskiften sier det er påkrevet for 51 knop. Ikke påkrevet for 49knop. Jeg synes det er greit med litt opplæring uansett hva man skal ferdes med, mens ihht forskriften har vi som er født før 1980 medfødte egenskaper til å føre enhver fritidsbåt under 50BRT. Nå legger hastighetbegrensningen en ny begrensing på mine tidligere medfødte evner. Jeg lever godt med det. Det vil nok oppleves annerledes for de som har praktisert i dette hastighetsområdet i en årrekke. Det er grunnleggende at du ikke kan dømmes for en forbrytelse ordensmakten ikke kan bevise at du har gjort, men det kan nok forventes at du sjekker listen og spør før du legger ut på tur. Det er liten sannsynlighet for at du blir stoppet i en tilfeldig radarkontroll på sjøen. Enda mindre sjans for at du blir innhentet og 'praiet' i 50+ knop. Man skal man ikke se bort fra at i grensetilfeller så har ordensmakten kunnskaper om å finne ferdsdata på GPS / AIS-/ annen tracker, men data fra din plotter er underlagt GDPR, så foreløpig er den er ikke tilgjengelig for ordensmakten med mindre du gir tillatelse til innsyn. (eller rettslig kjennelse ifm etterforskning av ulykke). Leverandørene vil sannsynligvis også tilpasse seg regelverket og komme med en rekke modeller som oppgir 49,5 knop som maks. De har nå fått en større kjøpegruppe enn de som gjør 55. Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2022 Lurer å hvor mange som må omkomme før farten til høyhastighetsbeviset blir satt til 20 knop. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn