Jump to content

Høyhastighetsbevis / Hva kreves for att det gjelder deg/meg?

Lifeisboat

Recommended Posts

Etter gårsdagens uhell der en Hydrolift med 450 R motor gikk rundt på et høyhastighetskurs, har jeg

blitt meget betenkt på både båtene som brukes og ferdigheten til de som skal føre båtene på kurset.

Hva var grunnen til at båten gikk rundt/rollet? Den skal ha hatt bare 30 knops fart når uhellet skjedde.

vinyler59 skrev 1 time siden:

Etter gårsdagens uhell der en Hydrolift med 450 R motor gikk rundt på et høyhastighetskurs, har jeg

blitt meget betenkt på både båtene som brukes og ferdigheten til de som skal føre båtene på kurset.

Hva var grunnen til at båten gikk rundt/rollet? Den skal ha hatt bare 30 knops fart når uhellet skjedde.

Hvor står det om denne ulykken?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

En fritidsbåt med fem personer har gått rundt tirsdag ettermiddag.

Det opplyser Sør-Øst politidistrikt.

Hendelsen har skjedd i Barlandskilen, ved Kjølebrøndsveien i Kragerø.

– En fritidsbåt har gått rundt og fem personer har vært i vannet, melder politiet.

Hodeskade

Det er så langt ikke kjent hva som er årsaken til hendelsen.

– Samtlige fem personer er oppe på land. Det meldes om en person med mulige hodeskader, mens de andre fire framstår uskadde, opplyser operasjonsleder.

Personen med mulige hodeskader blir ivaretatt av helsepersonell.

– Nødetatene er på stedet. Helse jobber med mann i 50 årene med mulig hodeskade. Ulykken har skjedd i forbindelse med trening med båt. Eier av båt sørger for berging av båt inn til land, båten befinner seg 3-400 m fra land. Havnevesenet bistår.

Høyhastighetskurs

KVs journalist på stedet forteller at fire ansatte ved Kil Sandtangen, i tillegg til en instruktør, har vært ute på høyhastighetskurs da ulykka skjedde.

Av foreløpig ukjente årsaker gikk båten rundt, og en av bedriftens ansatte ble skadet som følge av hendelsen. Vedkommende blir sjekket av lege på stedet, og skal være bevisst.Det skal ifølge vitner på ha vært flatt vann da båten gikk rundt.

Båten ligger fortsatt ute i fjorden med kjølen opp.

– 3 av de involverte blir kjørt til sykehus for sjekk. De to siste kjøres legevakt. Det er uavklart status på mannen med mulig hodeskade. Var bevisst frem til helse ankom. Båten er i ferd med å gå ned og Havnevesenet og Kragerø sjøtjenester jobber med å berge båten, melder politiet på twitter.

Med den listen er jeg fornøyd med at ingen er dumme nok til å ha større motor på båttypen min enn jeg har, dermed er jeg trygg. Har ingen målinger på 50 knop, så innafor. Kunne godt tenke meg ett kurs, men da for å lære. Ikke veldig nervøs i båten min, for flatbunnet til at det er komfortabelt å dra på i sjø. På flatt vann er den jo stabil. Det er faktisk forskjell på høy og lav fart, ting kan gå galt i 30 knop, men det skjer sinnsykt mye fortere i 50 og over. 

Cpt.Jack skrev 15 minutter siden:

Kurset burde gjelde fra 35 knop og oppover, de fleste nye båter går fort og ser alt for mange med lite kunnskap kjøpe seg store båter med høy hastighet som gir flatt jern uansett forhold.

Nei det burde det ikke. 35 knop er det man får på en moped uten plombering. Og til sjøs møter man ingen andre trafikanter på en smal vei.

Men kanskje det burde innføres en 5-tonns grense for mere opplæring....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 1 time siden:

Nei det burde det ikke. 35 knop er det man får på en moped uten plombering. Og til sjøs møter man ingen andre trafikanter på en smal vei.

Men kanskje det burde innføres en 5-tonns grense for mere opplæring....

Tja her nede kan det jagu meg være trangt nok til visse tider. Mye ferger/hurtigbåter i Ryfylke feks. Så kommer disse klovner som nettopp har kjøpt seg svær daycruiser med 300+ på ræva, blåsende i 30+ knop, uten å skjønne at de må vike for noen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

I havna der jeg har båt sliter vi også med passerende båter som ikke bryr seg om bølgeslag som kjører store båter som lager masse bølger alt for nærme brygge anlegget slik att båter står å slår inntil bryggene, og tærer noe skikkelig på tauverk etc

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...