Jump to content

Glassfiberskrog, gelcoat eller sparkel -tips til smårep.?

Helge St

Recommended Posts

Dette er vel ABC for de fleste her, men jeg er ny, både på forumet og i møtet med glassfiberskrog, så jeg trenger litt enkel opplæring. 
Jeg skal reparere små sår i et skrog som er fra 70-tallet. Noen er ganske overfladiske, andre har gravd litt inn i glassfiberen. 
1. Er det såkalt gelcoat som er det ytterste laget her? Jeg er vant med å bruke glassfibersparkel og finsparkel på bilkarosseri. Er «gelcoat» noe helt annet? Ser at Biltema har begge deler. 

2. Er det ok å bruke glassfibersparkel til fylle der det er gravd bare litt inn i glassfiberen i skroget? Skal man bruke glassfibermatte og polyester hvis det er litt større hull?

3. Skroget er svært glatt og blankt fra fabrikken (finsk motorseiler fra 1977, «Marina 75»). Er det sliping med svært fint papir som gjør det så glatt, eller er det noen form for lakk ytterst?

4. Skroget har en pen kremgul farge. Hvordan kan den gjenskapes der det må repareres?

6F8C4227-8322-4716-80B5-9BEDFF8EFF3B.jpeg

3FCFAADB-132C-4888-85E4-67D9C1DE04CA.jpeg

32FB71AB-BF4B-4584-9E8F-19976DC05CFD.jpeg

Redigert av Helge St (see edit history)

Ja du kan sikkert bruke dette produktet. Jeg ville ha slipt godt og kontrollert at laminatet er ok, og gitt at jeg fant friskt laminat og kun enkelte ujevnheter så ville jeg også ha brukt / bruker jeg også glassfiber-sparkel over vannlinja. Og gelcoat (som er polyester) for finish og noe beskyttelse mot vanninntregning/UV-beskyttelse av laminatet. For å få riktig farge kan du kjøpe brekkfarger og så starte med en gelcoat-farge som er rimelig nær og så mikse inn mer hvitt for å få det lysere, og rødt/svart for å endre fargetonen (eller gult). Under vannlinja hadde jeg brukt epoxy-primer som er vanntett, og ikke gelcoat. Som finish-steg. Og hadde det vært behov for glassfiber-rep så hadde jeg brukt epoxy som resin også og støpt med matter. Ev laget en sparkel med epoxy og oppkuttede epoxy-kompatible matter. Typiske variasjoner i tilbakemelding som du vil få er at mange foretrekker polyester som resin, altså samme som er i glassfiber-sparkelen, også under vannlinja. Jeg tenker det er greit om det ikke er snakk om større / dypere skader.

Kul båt forresten!

Redigert av Thostr (see edit history)

Takk, Thostr. Det var et nyttig svar :-) Forresten, tror du at den røde vannlinjestripa bare er rød Bengalack e.l., eller finnes det en spesiell maritim maling til slikt?

Ja, takk, jeg liker båten og linjene veldig godt. Det er en motorseiler som det ble bygget et par hundre av i Finland på 1970-tallet. Mahogny innredning, og en-sylindret 12 hk dieselmotor. 

1 hour ago, Helge St said:

Takk, Thostr. Det var et nyttig svar :-) Forresten, tror du at den røde vannlinjestripa bare er rød Bengalack e.l., eller finnes det en spesiell maritim maling til slikt?

Ja, takk, jeg liker båten og linjene veldig godt. Det er en motorseiler som det ble bygget et par hundre av i Finland på 1970-tallet. Mahogny innredning, og en-sylindret 12 hk dieselmotor. 

Ikke godt å si hva det er, ser ut til at det flaker av? Personlig så bruker jeg bare 2k-produkter med mindre det er inne i båten. Har lakket en båt som var totalvrak med 2k polyuretan-lakk. Det var en nødløsning, skulle helst brukt gelcoat ev "Double coat" (polyesterlakk). Du kan sjekke om det er et 1k-produkt med en fille og litt aceton. Om det kommer av med aceton så er det nok et 1k-produkt. 

Del gjerne litt flere bilder av båten, aldri hørt om denne før :-)

Takk for tips :-) 

Legger ved noen bilder (ett er opp-ned uten at jeg vet hvorfor). Rakk ikke å få opp riggen i sommer, så det bildet er fra tidligere eier. Vi brukte båten som snekke, men vi ser fram til å seile :-) Konstruktøren skal være Eskil Haldin, med pipe. Båtbyggeri: Jutahela, Finland.Opp-ned 🤔 Vet ikke hvorfor!

C997D522-FC81-46A3-9C5A-BC4B464FC96A.jpeg

A87C2832-4734-4549-ACFF-5BC491104172.png

9B4238C5-331A-4463-AF0E-F6FE50FCC029.jpeg

5104064E-8152-4E0B-868D-7BC4FDD736C2.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...