Helge St Startet 23.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2022 (redigert) Dette er vel ABC for de fleste her, men jeg er ny, både på forumet og i møtet med glassfiberskrog, så jeg trenger litt enkel opplæring. Jeg skal reparere små sår i et skrog som er fra 70-tallet. Noen er ganske overfladiske, andre har gravd litt inn i glassfiberen. 1. Er det såkalt gelcoat som er det ytterste laget her? Jeg er vant med å bruke glassfibersparkel og finsparkel på bilkarosseri. Er «gelcoat» noe helt annet? Ser at Biltema har begge deler. 2. Er det ok å bruke glassfibersparkel til fylle der det er gravd bare litt inn i glassfiberen i skroget? Skal man bruke glassfibermatte og polyester hvis det er litt større hull? 3. Skroget er svært glatt og blankt fra fabrikken (finsk motorseiler fra 1977, «Marina 75»). Er det sliping med svært fint papir som gjør det så glatt, eller er det noen form for lakk ytterst? 4. Skroget har en pen kremgul farge. Hvordan kan den gjenskapes der det må repareres? Redigert 23.Oktober.2022 av Helge St (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2022 Det røde er maling. Skal du ha gelcoat på så må absolutt all malinga vekk Grunnen til at den er glatt og fin er at den er støpt i form Gelcoat er "lakk/maling" som er tilpassa til glassfiber og polyester Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2022 Er dette en trebåt som er plastbelagt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Helge St Svart 24.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 Det er glassfiberskrog med tre overbygg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 Det ser ut som om stevnen er i tre? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 24.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 7 minutes ago, Komodo said: Det ser ut som om stevnen er i tre? Stevne i tre og tre-look på glassfiberen. Forsiktig overgang til moderne konstruksjon :-) Og vanlig glassfiber-rep her på glassfiberen, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Helge St Svart 24.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 (redigert) Ja, stavnen er i tre, både foran og akter. Redigert 24.Oktober.2022 av Helge St (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge St Svart 24.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 Thostr skrev for 5 timer siden: «vanlig glassfiber-rep» Kan det bety glassfibersparkel som denne? Og er det et poeng å påføre gelcoat til slutt, at det da blir glattere og mer likt det øvrige skroget hvis rep. er over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 24.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 (redigert) Ja du kan sikkert bruke dette produktet. Jeg ville ha slipt godt og kontrollert at laminatet er ok, og gitt at jeg fant friskt laminat og kun enkelte ujevnheter så ville jeg også ha brukt / bruker jeg også glassfiber-sparkel over vannlinja. Og gelcoat (som er polyester) for finish og noe beskyttelse mot vanninntregning/UV-beskyttelse av laminatet. For å få riktig farge kan du kjøpe brekkfarger og så starte med en gelcoat-farge som er rimelig nær og så mikse inn mer hvitt for å få det lysere, og rødt/svart for å endre fargetonen (eller gult). Under vannlinja hadde jeg brukt epoxy-primer som er vanntett, og ikke gelcoat. Som finish-steg. Og hadde det vært behov for glassfiber-rep så hadde jeg brukt epoxy som resin også og støpt med matter. Ev laget en sparkel med epoxy og oppkuttede epoxy-kompatible matter. Typiske variasjoner i tilbakemelding som du vil få er at mange foretrekker polyester som resin, altså samme som er i glassfiber-sparkelen, også under vannlinja. Jeg tenker det er greit om det ikke er snakk om større / dypere skader. Kul båt forresten! Redigert 24.Oktober.2022 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge St Svart 24.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 (redigert) Takk, Thostr. Det var et nyttig svar :-) Forresten, tror du at den røde vannlinjestripa bare er rød Bengalack e.l., eller finnes det en spesiell maritim maling til slikt? Ja, takk, jeg liker båten og linjene veldig godt. Det er en motorseiler som det ble bygget et par hundre av i Finland på 1970-tallet. Mahogny innredning, og en-sylindret 12 hk dieselmotor. Redigert 24.Oktober.2022 av Helge St (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 24.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2022 1 hour ago, Helge St said: Takk, Thostr. Det var et nyttig svar :-) Forresten, tror du at den røde vannlinjestripa bare er rød Bengalack e.l., eller finnes det en spesiell maritim maling til slikt? Ja, takk, jeg liker båten og linjene veldig godt. Det er en motorseiler som det ble bygget et par hundre av i Finland på 1970-tallet. Mahogny innredning, og en-sylindret 12 hk dieselmotor. Ikke godt å si hva det er, ser ut til at det flaker av? Personlig så bruker jeg bare 2k-produkter med mindre det er inne i båten. Har lakket en båt som var totalvrak med 2k polyuretan-lakk. Det var en nødløsning, skulle helst brukt gelcoat ev "Double coat" (polyesterlakk). Du kan sjekke om det er et 1k-produkt med en fille og litt aceton. Om det kommer av med aceton så er det nok et 1k-produkt. Del gjerne litt flere bilder av båten, aldri hørt om denne før :-) Sitér dette innlegget Link to post
Helge St Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 (redigert) Takk for tips :-) Legger ved noen bilder (ett er opp-ned uten at jeg vet hvorfor). Rakk ikke å få opp riggen i sommer, så det bildet er fra tidligere eier. Vi brukte båten som snekke, men vi ser fram til å seile :-) Konstruktøren skal være Eskil Haldin, med pipe. Båtbyggeri: Jutahela, Finland. Redigert 25.Oktober.2022 av Helge St (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Takk. Ser jo ut som om den er greit rigget faktisk, mener å ha sett at mange motorseilere har ganske begrenset rigg. De savner forresten bilder her: https://www.sailguide.com/batfakta/marina-75 Kanskje du kan bidra? Sitér dette innlegget Link to post
Helge St Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Thostr skrev for 3 timer siden: ….De savner forresten bilder her: https://www.sailguide.com/batfakta/marina-75 Kanskje du kan bidra? Skal prøve på det 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.