Jump to content

Kongen Marina får Freya statuen.

pipe

Recommended Posts

pipe skrev for 4 timer siden:

Statuen av hvalrossen Freya havner på Kongen Marina til glede for Oslofolket 

Men det kan vel neppe være til så mye glede for dem som har båter i den marinaen at det blir enda trangere på parkeringsmulighetene i området (uten at jeg vet så mye om kapasiteten akkurat der) når det kommer mange med bil for å se på statuen.

Det er vel ikke akkurat båtfolket som er de ivrigste etter å se en statue som skal hedre en hvalross som har rasert båter. Det er vel mer interessant for dem som ikke har båt og som synes det er morsomt med hvalross uten å tenke på skadepotensialet den dessverre hadde både når det gjelder personskader og materielle skader.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Er nok en glad kunstner da. Ok betalt.

Dette er en av sakene jeg ikke forstår at folk gir penger til. Hadde vel vært bedre å gi til en eller annen organisasjon som jobber med å hjelpe truede dyrearter. Men det er lov å gi penger til dette, og det skal de få lov til...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis en statue av en hvalross (og ikke Freya som individ) kan være en påminnelse om vårt ansvar for truede dyrearter generelt, og settes inn i konteksten til biolog Per Espen Fjeld om saken gir det mening:

– Hvis vi virkelig bryr oss om hvalrossen, bør vi se mot nord, der tusenvis av Freya sine slektninger lever. Havisen de bor ved, smelter bort på grunn av klimaendringene. Flere titalls oljeblokker skal tildeles nær iskanten, tett på hvalrossene sitt sårbare hjem, skriver Fjeld.

– Det er et gigantisk paradoks at disse utfordringene knapt får oppmerksomhet, mens en enslig hvalross beskyttes som om den betyr alt. Dessverre har ikke alle hvalrosser sitt eget navn, skriver Fjeld.

Hvis derimot statuen er ment for å hedre Freya spesielt er saken mildt sagt tragisk på vegne av de øvrige dyrene. Utryddelsen av verdens bio-diversitet går raskt, og forskere anslår at ca 17500 arter forsvinner fra jorda hvert år. Det er en mye raskere utryddelse enn noen gang tidligere i historien, og vi må forvente at takten av utryddede arter fortsatt vil øke.

Redigert av TideRace (see edit history)
TideRace skrev for 2 timer siden:

og forskere anslår at ca 17500 arter forsvinner fra jorda hvert år.

Det var et voldsomt tall!

pacuare skrev 1 time siden:

De skulle plassert den på 10 meters dyp. Da hadde den vært i sitt rette element og hadde vært ett fint dykkermål. 

Det trikset der er det noen som har funnet på allerede. Her ute ble det satt ned en statue av en havfrue. Den skulle man etter planen kunne betrakte fra båt med vannkikkert, men ved utsettingen gikk noe galt, så den havnet litt for dypt. Det var nok også noen som ikke tenkte på at det er ganske brunt og grumsete vann her i Hvalerskjærgården :crazy: 

https://www.f-b.no/vedtak-pa-dypt-vann-og-politikerskepsis/o/5-59-1554581

"På bunnen ved Tisler ligger i sammenhengen en liten, men relevant forklaring og påminnelse: En stor granittblokk med havfrue-relieff ble i 1991 senket på 11 meters dyp for å sette «Fredrikstad og Hvaler på kartet». Skattekronene rullet og politikerne jublet. Ingen har senere sett eller hørt mer om dette fra verken havfruen eller politikerne. 28 års taushet. Bortsett fra at sarpingene ler og ler."

Komodo skrev 1 time siden:

Det var et voldsomt tall!

Ja, dessverre er tallet sørgelig sant.

For deg ( @Komodo )  er det sikkert spesielt interessant å vite at komodovaranen kom på rødlista i 2021. Da var det mindre enn 5000 individer igjen, pluss deg da ?.

For de som har interesse av kortversjonen på det stadig minkende artsmangfoldet, så står det noe om det her. Alvorlighetsgraden er faktisk fullt på høyde med stigende dieselpriser og et fallende båtmarked. Og det handler ikke om EN hvalross.

Redigert av TideRace (see edit history)

Jeg vet ikke om mange kommer til å forbinde statuen av en forvirret hvalross med at vi er inne i den største masseutryddelsen siden meteoritten landet i Mexicogulfen for noen år siden. Er noen villige til å kaste bort penger på denne jippoen, greit for meg. Jeg ga heller bidrag til Leger uten grenser. Det hjelper ikke Freya. Eller humla som ikke var i villvinen vår nå i høst.

TideRace skrev for 5 timer siden:

For deg ( @Komodo )  er det sikkert spesielt interessant å vite at komodovaranen kom på rødlista i 2021. Da var det mindre enn 5000 individer igjen, pluss deg da ?.

Klar over at komodovaranen er en truet art, men ikke konkret at den ble rødlistet i 2021, så takk for den informasjonen :thumbsup: Men det er nå andre varaner som ikke er fullt så truet da :wink:

Komodo skrev for 13 timer siden:

"På bunnen ved Tisler ligger i sammenhengen en liten, men relevant forklaring og påminnelse: En stor granittblokk med havfrue-relieff ble i 1991 senket på 11 meters dyp for å sette «Fredrikstad og Hvaler på kartet». Skattekronene rullet og politikerne jublet. Ingen har senere sett eller hørt mer om dette fra verken havfruen eller politikerne. 28 års taushet. Bortsett fra at sarpingene ler og ler."

:lol::lol::lol::lol:

Kan bli et flott monument. Over menneskers dårskap.  Vi sitter på toppen av det korthuset som næringspyramiden er. Og så skjønner vi ikke at vi blir med på kollapsen når de nederste kortene forsvinner.

Vi trenger ikke se lenger enn til Oslofjorden. En miljømessig katastrofe.  Vi vet hva som må til...men vi vil ikke...fordi det koster penger og endring i vår aktivitet.  Man kan gjerne skylde på skiftende regjeringer, men at vi ikke gjør noe på eget initiativ er jo egentlig det mest triste.  

Det var trist at Freya forvillet seg inn på menneskenes "enemerker", den var nysgjerrig, leken og søkte kontakt - med mennesker, dessverre. At den (muligens) ødela noen båter er for bagateller å regne - sammenlignet med å måtte bøte med livet. Fordi en del idiotiske, lavpannede mennesker "forfulgte" den, fotograferte den, tok selfier med den etc. Og "lokket" den til å fortsatt bli værende - slik at idiotene kunne ta enda flere bilder og selfier. Altså: NULL RESPEKT for Freya - tross gjentatte advarsler og anmodninger fra myndighetene.

Om det er klokt å lage en statue av Freya er et annet sp.mål. Kanskje kan en statue vise for ettertiden hvor tankeløse, idiotiske og selvgode vi mennesker er ovenfor det ville dyrelivet (inkluderer også ørn, jerv, gaupe, bjørn og ulv som menneskene er så livredde for).

Jeg oppfordrer til å lese:

https://www.fn.no/nyheter/dette-maa-du-vite-om-fns-klimapanels-nye-rapport

https://www.dyrsrettigheter.no/vart-arbeid/

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 12 minutter siden:

At den (muligens) ødela noen båter er for bagateller å regne - sammenlignet med å måtte bøte med livet.

Tror du ikke på at den ødela båter? Det er vel riktig så godt dokumentert?

Ellers så ser jeg ikke helt poenget med å sørge over en enkelt hvalross med klart avvikende oppførsel som skaper problemer hvor den enn måtte dukke opp. Noen ganger må det være legitimt å ta ut et individ  som ikke passer inn i omgivelsene den har valgt seg. Særlig når arten ikke er truet på noen måte. En hvalross i Oslofjorden er så unaturlig som det bare kan få bli.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 17 minutter siden:

Ellers så ser jeg ikke helt poenget med å sørge over en enkelt hvalross med klart avvikende oppførsel som skaper problemer hvor den enn måtte dukke opp.

Da bør man kanskje innføre dødsstraff for alle mennesker som har en klar avvikende oppførsel som skaper problemer hvor de enn måtte dukke opp (for å sitere deg)?

Hva slags samfunn får vi da tro?

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 18 minutter siden:

Da bør man kanskje innføre dødsstraff for alle mennesker som har en klar avvikende oppførsel som skaper problemer hvor de enn måtte dukke opp (for å sitere deg)?

Mener du virkelig at det er en naturlig konsekvens av å ta ut ett dyr?:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...