hansa82 Startet 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2022 Er forholdsvis ny i båt-verden og en ting som forundrer meg, er at ikke alle større båter har en automatisk lensepumpe med lydalarm? Tenker det burde være like selvsagt som en røykvarsler. Leste nylig om en nyere seilbåt som hadde fått slått inn ett vindu i skroget, med påfølgende vanninntrenging, og de merket ikke noe før strømmen ombord forsvant. Og at ferskvannstanken tømmes i kjølen pga slange som hopper av e.l, hører man jo stadig om. Ikke no krise det, med mindre man er midtfjords Atlanteren e.l, men kjedelig uansett. Om man tar inn vann, så vil man jo gjerne vite om det før det rekker opp til dørken! Veldig enkel innretning å ordne, så hvorfor er ikke slikt mer vanlig? Link to post
Okkaby Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Har alarm for lensepumpa på smartboat. Så skal få alarm hjemme i stua om den plutselig går igang. Men har jo hatt helt tørt motorrom denne sesong. Så har ikke fått testet alarm ennå http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Morten_L Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Gost poeng @hansa82! Jeg har hatt båt i snart 30 år, men aldri med lensealarm Hadde automatisk lensepumpe på trebåtene jeg har hatt, men etter at jeg fikk glassfiberbåt er det kun lensepumpe på bryter. Både nivåbryter med alarm og stor nødlensepumpe er en av tingene jeg har på lista for i vinter For en del år siden sprang jeg alvorlig lekk utaskjærs vinterstid på en treseiler jeg hadde, da var det virkelig til hjelp at jeg hadde stor lensepumpe med nivåbryter som klarte å holde unna så fokus kunne være på kommunikasjon med kystradioen og å komme seg til havn i stedet for å øse! Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Hulda har ikke alarm. Det er montert en stor lensepumpe med nivåbryter. Skulle jeg seilt over atlanteren, ville det vært lydalarm. Nå er Hulda litt spesielt satt opp. Blant annet vil det bli doble skrogvinduer i polycarbonat. Det er ikke plastslanger på vann inn. Doble sjøventiler. Vann fra vask til gråvannstank. Toalett til tank langt over vannlinjen. Tilbakeslag ikke mulig. Osv. Uansett er muligheten for uønsket vann inn en mulighet. Link to post
Dreamer Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Det er mange måter å gjøre dette på. På Dreamer er det 6 elektriske lensepumper, 2 i hvert rom (delt med vanntette skott). Det er 3 som startes manuelt, og 3 startes via nivåbryter. De manuelle har bryter og kontrollampe på dashbordet. De 3 som går på nivåbryter, har kontrollampe på dashbordet. Man skulle tro at dette var rikelig med pumpekapasitet, Men den gang ei, I tillegg til de 6 elektriske pumpene, måtte jeg montere inn en manuell pumpe for å få båten EU-godkjent! Link to post
bellen Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Dreamer skrev 17 minutter siden: I tillegg til de 6 elektriske pumpene, måtte jeg montere inn en manuell pumpe for å få båten EU-godkjent! Det er jo ikke så rart. Hjelper ikke med 1000 lensepumer en gang om du plutselig ikke har strøm til å drive pumpene. Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Det der med manuelle pumper kan diskuteres. En gang i verden hadde vi kun dét. Og etter et kvarter med pumpehåndtaket var det mer enn nok. Så er det teorien med back up. Der har Hulda et komlett uavhengig aggregat og en litt for stor 220 V pumpe. Men dette greiene starter ikke automatisk. Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Jeg har ikke alarm, men en elektrisk og en manuell pumpe. Den elektriske kan jeg kjøre valgfritt fra start eller forbruksbank fra to brytere på instrumentpanelet.. Det valget har jeg forresten også for VHF'n. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Har pumpe med nivåbryter, samt ekstra vippe som er koblet til buzzer om den automatiske pumpa skule svikte. Link to post
Martine29f Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 En sånn alarm montert der nede i kjelleren koster jo bare noen få hundrelapper. Og underveis så er det ikke så enkelt å oppdage at lensepumper durer og går. Ihvertfall ikke for oss med 30 år gamle plimsollere. Hadde bruk for dette en gang da eksosslange kollapset...underveis. Gikk bra takket være Gaffateip som vel alle har liggende i båten, eller? Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Dreamer skrev for 9 timer siden: Men den gang ei, I tillegg til de 6 elektriske pumpene, måtte jeg montere inn en manuell pumpe for å få båten EU-godkjent! Jeg har to slike på Saowanee av samme grunn. Har aldri vært brukt . . Ville nok helle brukt bøtte hvis nødvendig. Men jeg har tre automatiske lensepumper med alarm på Saowanee. Og så har jeg ordnet det slik at jeg enkelt kan lense med impellerpumpa når motoren går. På tresnekka Tora har jeg to automatiske lensepumper. Her trenger jeg ikke alarm. Hører når de går. Da slike billige pumper lett streiker har jeg alltid to stykker av forskjellig fabrikat og årgang. Her har jeg også muligheten til å lense med impellerpumpa. Det har jeg faktisk hatt nytte av en gang. Har også alltid bøtte for hånden . . . Den eksta innretningen med T-stykke, ventil og slange er også svært praktisk når jeg vinterkonserverer motor. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Har to seksjoner i båten med nivå bryter koplet til hvert sitt bilhorn, når alarmen går er det bar å slå av alarmen og starte lensepumpa og finne årsaken. En gang sprekk i lyddemperen til motoren, det hender at i grov sjø at dregg luka stikker av og dregg luka dreneres til en lense brønn midtskips da kommer alarmen fort. Pluss en 220V pumpe hvis det skulle knipe. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Martine29f Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Hva da hvis alarmen ikke funker? Viktig å sjekke at slikt utstyr funker med jevne mellomrom da i heldigste fall er dette utstyret nesten aldri i bruk. Lensepumper er ikke kjent for å leveres med lange ledninger og da blir det skjøter som lever i et svært fuktig miljø.... Link to post
hansa82 Svart 28.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Martine29f skrev 19 minutter siden: Hva da hvis alarmen ikke funker? Skal man kunne stole på noe, så må det jo testes av og til. Om man fyller på med litt vann (så man får testet selve pumpa også) eller bare aktiverer nivåbryter, av og til så er man vel så sikker man kan bli. Ellers interessant å lese forskjellige løsninger på det. Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Martine29f skrev for 2 timer siden: Hva da hvis alarmen ikke funker? klart de sjekkes. har hatt disse i 15 år. https://www.ebay.com/itm/314090919498?var=612751504395&hash=item492147164a:g:TckAAOSwLmhdHvxp&amdata=enc%3AAQAHAAABAPpW8L7ylT%2F7IAJ3eqJv3%2FPZMq2yH9XIS%2BxrusUF4ZAwtZTfiVMD8AyX3cHCNmUDBOCs0dJbQl5br2xQhT%2BjR65rj%2BeQ8YDWIaDYXvZEc%2BtHFRiVcLVJOq8SCMWfqp8xawD1WId4eedwhs2tzMS8yMkEidXcKeWqZ30PmlXe19lzb07RcD%2BCv%2FFO2%2FPvLsPqhpfNHacIrRUdpshxktDc7FNQn4cD7Xe8wR837VuyFlFRRQ9ZJpxhVUN%2Ff5DCbgd7%2FK2k%2FU3j1uv20nTp0xWdst2Uc8BRjt1Gh%2BXxS6jhgb9WxTuK%2BzcSL7ktFeIMZNiLS2NFUjwRemzJSNp5Ke8VtJE%3D|tkp%3ABk9SR_Cat-KDYQ Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Careka Svart 28.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2022 Ja, i begge skrog. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn