Jump to content

Platluke klirrer/dirrer


Jonnen536

Recommended Posts

Vibrasjonslyden kommer av at den kan bevege seg (og slår mot noe i enden av bevegeslen), så da er nok det enkleste å stoppe den bevegelsen.

 

Enkleste er nok å putte inn litt ekstra pakning av den typen som limes på (feks tetningslist for dør, som man får kjøpt på rull med lim på, tror feks Biltema har, og jeg har kjøpt på Europris, men tror det var noe de bare hadde ei lita stund).

 

Tar man på hele veen kan det bli tungt å lukke, men med noen få cm kan det gi nok motstand uten lukkeptoblemer.

 

Vær obs på at ekstra tetning på deler av luka kan gi dårligere tetning totalt sett hvis det er viktig at luka holder tett.

 

Hvis luka di er som på bildet  kan du kanskje øke tykkelsen litt på "sliteflata" på der låsen går imot slik at den strammer seg litt mer igjen. Hva med å klippe ut en liten bit metall (feks fra en hermetikkboks) og lime denne på? Men før du limer så kan du gjerne teipe den på lit mer provisorisk (kommer til å ramle av fort) bare for å teste om tykkelsen bli riktig før du limer på noe som kanskje er vanskelig å fjerne.

 

I en båt er det gjerne noen steder det skramler litt. Ei gardinskinne stod og dirret, så da tok jeg litt dopapir som jeg brettet sammen og dyttet mellom skinna og veggen, da ble det stille. På den andre båten dirret det veldig fra baksetet som slo mot glassfiberen under, der satte jeg på møbelknotter på passende steder så det blir konstant kontakt istedenfor denne variable kontakten som skaper støy.

Link to post
Share on other sites

Klirrer de mellom karm og luke eller karm og dekk/skott?

 

Det kan hjelpe å bytte pakningen. Et tjuvtriks i ludo er å rengjøre godt og legge hvit elektrotape på flaten som pakningen trykker mot. Dette hjelper om tersene er mekanisk slitt. Er det stramme mulighet på dem?

 

Men om karmen står på en ujevn flate, eller er skrudd skeiv på dekket/ skottet kan man risikere ujevnt paknings trykk, og at luka ikke tetter hele veien rundt.

Da kan det ordnes med å løsne luka og sette den inn på nytt. Butylgummi til innliming er bedre enn lim-produkter, for den holder seg myk.

Pass på at 'limflaten' påføres nok masse, og masker gjerne rundt hele. (Hint: Gjør dette før du tar ut luka, så får du maskeringen på riktig plass.)

Om karmen har skruer som vist under, pass på at du trekker dem jevnt og forsiktig. (likt moment).

De skal ikke trekke karmen helt inntil dekket/skottet, men nok til at det tyter ut rundt hele karmen.

Om luka er liten, ville jeg bare satt inn skruene til pynt, lukket luka og trykket den på plass, og etterstrammet skruene 1/2 til 1 tørn (fra de strammer) etter 1 døgn.

 

p_7366-56_slideshow_2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...