Jump to content

Tips til vedlikeholdsrutiner


Werlin

Recommended Posts

Havelle er trygt på land og vi kan da - bank i bordet - notere oss for en hel båtsesong uten ett eneste problem eller noe som har gått i stykker. Å "si det høyt" kommer sikkert sjebnen til å straffe meg for på et senere tidspunkt, men for å tillate meg en digresjon: Dette er da på en båt fra Bavaria som nå da er 16 år gammel - ikke akkurat det man skulle tro om man midt på 2000-tallet leste alle de skeptiske postene om disse masseproduserte båtene. 

 

Men, så til spørsmålet:
Hvilke vedlikeholdsrutiner utover det som er helt standard (olje, vask, polering, stoffing, filtere, impregnering, etc) kan anbefales?

Vi venter en ny førstestyrmann ved juletider, så det blir ingen langturer neste år, men sikkerhet blir desto viktigere. 

 

Dette har vi gjort eller har på blokka:

  • I fjor fikk vi sjekk og byttet gummeslangene i gassystemet.
  • Om ett par år blir belgen på seildrevet 7 år og denne må vel byttes.
  • Vi har noen små krakeleringer rundt noen av rekkestøttene, det bør kanskje på et tidspunkt gjøres noe med? Eller er det for det meste kosmetisk?
  • På et tidspunkt må løpende rigg byttes (sjekk i fjor og alt var i orden, men tiden begynner å jo tære på den).
  • Den blå stripen på overbygg er noe falmet, og må på et tidspunkt friskes opp.
  • Bør noe gjøres med kjølen?
  • Motorens kjøleveske bør byttes neste år

 

Utover det, hva pleier dere å gjøre? Hvor ofte bør man ta en grundig service på motor? Bør man utføre vedlikehold på batterier og strømsystem? I så fall hva?

Ute etter tips ;)

Link to post
Share on other sites

På motor hadde jeg sjekket dyser, div slanger og eksosbend om ikke dette har blitt gjort før. Dieseltank bør også sjekkes/ rengjøres.

På el  anlegget: Batterier kan jo måles og kontakter/ koplinger kan sjekkes for irr og korrosjon.

Toalett: Vurdere skifte av slalnger om de er gamle. Her blir det belegg/ innsnevring og lukt etterhvert.

Rig kan jeg ingenting om.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at du har full kontroll, Havelle.

Eneste jeg ville lagt til "to-do"-listen når du først er i gang er følgende:

 

  • Bytt simmeringen på utgående propellaksel på drevet når dette likevel er av for ny belg. Da slipper du av med alt en gang til året etter grunnet vanninntrengning i drevet. Been there.. done that ...
  • Sjekk samtidig demperplata og evt oljedrypp fra aksel bak (simmering). Dette er gjenganger på disse vp-motorene og er enkelt å ta tak i når motor først er løsnet for belgskift. 
  • Er eksosen i overkant hvit når du "gir på"? I så fall er antagelig eksosbendet i ferd med å tette seg. Dette er slitedel, skift til nytt og båten blir "røykfri".
  • Den blå stripen får du til høyglans ved å søke litt på forumet + god redskap. Jeg har brukt Rupes Bigfoot + diverse lurium som er anbefalt av proffene her inne. Det ha gitt speilblanke grå striper og skrog hos meg.
  • Skift begge kuleventilene (skroggjennomføringene) på utgående slanger fra septiktankene og bytt til kompositt (les: Trudesign). Begge kuleventiler begynte lekke på vår båt da den var 6-7 år gammel, noe som resulterte i at væsken i tankene lakk sakte ut, mens all "hardware" lå igjen i tankene. Dette medførte at begge septiktankene tettet seg gang på gang før vi forstod sammenhengen. Trudesign-ventiler anbefales.
  • Strøm og strømsystem: Jeg er raus med CRC, wd40, osv på alle elektriske punkter hele tiden. Utover det er det elektriske anlegget på disse båtene ganske robust. 
  • Har du ikke en Victron 712 batterimonitor med bluetooth til mobilapp allerede, så bør det stå høyt på lista. Enkelt å montere og ekstremt stor nytteverdi. Da har du "elektrisk stålkontroll" videre!

 

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med kjølen. Vi konverterte etter motorbåt siden 2006 til seilbåt isommer, også det en Bavaria fra 2015. Selger opplyste om at han hadde fått fjernet noe rust på kjølen (støpejern) før vi overtok, og jeg ser nå når båten står på land at det er en rustflekk på størrelse med en femkroning et sted, samt diverse mindre flekker / striper her og der. Inne i båten er det helt strøkent (bolter og muttere).

 

Hva tenkes det omkring (preventivt) vedlikehold her ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 minutt siden:

Jeg ble litt nysgjerrig på dette med kjølen. Vi konverterte etter motorbåt siden 2006 til seilbåt isommer, også det en Bavaria fra 2015. Selger opplyste om at han hadde fått fjernet noe rust på kjølen (støpejern) før vi overtok, og jeg ser nå når båten står på land at det er en rustflekk på størrelse med en femkroning et sted, samt diverse mindre flekker / striper her og der. Inne i båten er det helt strøkent (bolter og muttere).

 

Hva tenkes det omkring (preventivt) vedlikehold her ?

 

Dette er gjenganger med jernkjøl, @dennrick . Slip med vinkelsliper med stålbørste ned til bart og rustfritt metall, ta godt ut til sidene for rustflekken. Gå på med to-komponent primer med flere strøk (søk på forumet for erfaringer, dette er det flere tråder om fra tidligere), og få jernet konservert før nytt bunnstoff, osv.

Dette må du regne med å utføre mer eller mindre nesten årlig der hvor rustflekker har gått gjennom, dersom du ikke tar jobben med fullstendig nedsliping og ny primerbehandling av hele kjølen samtidig. Men kanskje like greit det? Jernkjøl krever store anoder med god kontakt til jernet og som byttes årlig.

Link to post
Share on other sites

Ikke mye rust på vår kjøl, men noen små flekker har det blitt.
Vi fikk råd om å fjerne synlig rust og smøre på rustfjerner fra Biltema og ellers ikke bry oss nevneverdig om noen små rustflekker. Litt overflaterust tror jeg ikke er farlig, kjølen lever lengre enn oss uansett.

Link to post
Share on other sites

Takk for interessante innspill. På båten vår er det ikke anoder på selve kjølen. Det sitter en anode på skroget like akterut for seildrevet, og den er helt fin etter årets sesong. Derimot har jeg sett at anodene som sitter ved propellen har blitt litt herjet med, og sannsynligvis bør byttes.

 

Har lest på andre tråder her at noen har montert anoder på kjølen sin.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Anoden utvendig på skroget sitter på en gjennomføring som igjen er koblet til innvendige installasjoner.

 

Jeg har to slike  "tallerken-anoder" montert i bakkant på kjølen, en på hver side med gjennomgående bolt. Sjekkes årlig, byttes senest hvert 2. år, da er de tydelig slitt.

Screenshot_20221102-115018_Chrome.jpg

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 6 timer siden:

blir det som en slags jordingsplate? Jeg har ikke sett mange slike på glassfiberskrog.

 

Mulig ... jeg har bare byttet denne årlig uten å ofre det tekniske så mye tankevirksomhet. Den forsvinner i alle fall, så det er tydelig at den har tiltenkt funksjon. Men nå har jo aldri de små seilbåt-dieselene til VP vært velsignet med anoder på selve motoren, i motsetning til f.eks. Yanmar. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, TideRace said:

Jeg har to slike  "tallerken-anoder" montert i bakkant på kjølen, en på hver side med gjennomgående bolt. Sjekkes årlig, byttes senest hvert 2. år, da er de tydelig slitt.

 

 

Forstår jeg deg da rett i at du da har drillet et hull i kjølen din for å feste anodene? Hvordan har du i praksis ivaretatt kontakt mellom kjølen og anoden og samtidig resten av kjølen med tanke på primer? Blir sistnevnte mindre viktig med anoder på kjølen? Antar at materialvalg på bolt og muttere også har en betydning ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, hull gjennom kjølen og rustfri bolt med mutter som holder begge på plass. Dårlig bilde dette, men du ser den ene anoden montert i bakkant. Det er pusset ned til bart metall på kjølen slik at anodene har direkte kontakt med jernet på ca 5 x 5 cm under anodene.

 

Som du ser var heller ikke denne kjølen helt lytefri da dette bildet ble tatt. Båten hadde her ligget ute ca 2,5 år og var tatt opp for en runde på kjøl og skrogbunn. Jobben endte opp med nedsliping og 2-3 strøk ny 2-komp. primer på kjøl og et par runder med nytt bunnstoff. Men nå føler jeg at vi kanskje har kuppet tråden til Havelle :smiley: .

 

image.png.d50e5772ea8d9fedb2cc4e472bc161e8.png

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...