Jump to content

"Lock-in"-situasjon, skadet seilbåt på verft i Portugal


tobixen

Recommended Posts

Vi ble invitert på fest på øya Berlenga i Portugal, ankret opp med to anker i en trang bukt.  Kjettingen forran har rustet, og ankervinsjen akter har tatt kvelden, så jeg bruker tau i stedet for kjetting nå.  Det gir visse sikkerhetsutfordringer.  I dette tilfellet satt ankrene svært godt, men jeg var ikke helt oppmerksom på hvor mye skarp sten det var i området - da det ble lavvann ble tauene slitt tvert av, båten slo seg mot sten og berg før den driftet avgårde i retning Lisboa.  Skader på ror og innfesting, ett gjennomgående hull på skutesiden og masse kosmetiske småskader.  Huff.

 

Jeg fikk båten opp på land - jeg vil ikke kalle stedet et verft, det virker som at stedet spesialiserer seg på å løfte båter på land - antall folk på stedet som jobber med båtvedlikehold er lite sammenlignet med antall båter i opplag og trafikken av båter som kommer opp og blir sjøsatt.   Jeg er i en litt vanskelig situasjon nå, ser jeg ...

 

  •  Portugisiske myndigheter krever at jeg presenterer båten for en "sikkerhetsinspeksjon" før jeg tar båten vekk.  Politiet var veldig nøye med å presisere at dette var et ufravikelig lovkrav og at jeg risikerte mye problemer hvis jeg omgikk dette.
  • Jeg har ikke fått oppgitt noen direkte pris på hvor mye jeg må betale pr dag for tiden båten står "parkert" ... men det er antageligvis ganske mye.  I pristilbudet jeg har fått står det oppført 5-6 måneder med landligge og flere tusen euro for dette.
  • Firmaet som driver "parkeringsplassen" brukte (til tross for mye masing) tre uker på å finne på en fantasipris på å reparere båten
  • Jeg spurte om pris på bare ror og innfesting (det kosmetiske kan jeg alltids fikse selv - det blir ikke pent, men så lenge det blir vanntett fungerer i det minste båten).  Man skulle jo tro at arbeidet med prisestimering allerede var gjort og at det skulle være enkelt å gi en pris på dette - men det har nå gått to uker uten at jeg har fått noe tilbud på dette.
  • Et polsk firma står klart til å dra hele veien fra Øst-Polen til Lisboa med alt av verktøy og materialer og gjøre hele jobben for en tredjedel av prisen - inkludert transport, kost og losji på en jobb det lokale firmaet mener vil ta mer enn fem måneder. Riktignok er lønnskostnadene relativt lave i Polen ... men det er de da i Portugal også.
  • Firmaet som driver "parkeringsplassen" hevder enerett på å foreta reperasjonsarbeid på stedet, de vil ikke tillate at andre firma kommer inn på min bestilling.

 

Jeg er altså prisgitt et firma som hevder både de-facto og de-jure monopol på å gjøre reperasjonsarbeidet, som tjener mer penger jo lengre tid reperasjonsarbeidet tar, som overhodet ikke ser ut til å være interessert i å gjøre jobben, og som heller ikke vil tillate at andre firmaer gjør jobben.

 

Har man noen som helst rettigheter, mon tro?

 

Jeg har forsikring, ja ... men fantasiprisen som jeg har fått oppgitt er mer enn hva forsikringsselskapet vil betale ut.  Forsikringsselskapet har konkludert med at det ikke er "regningsmessig forsvarlig" å reparere båten og har betalt ut en større sum til bankkontoen min - men altså langt mindre enn hva det vil koste å få båten reparert lokalt.  Kanskje jeg ikke skulle vært så rask med å godta denne utbetalingen fra forsikringsselskapet ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en situasjon, men hold hodet kaldt:

 

Ingen kan tvinge deg å fikse det kosmetiske. Bare si du liker sjarm og riper. Om de har monopol kan de ikke misbruke dette ved å ta urimelig pris. Tette hull og fikse innfesting er vel begrenset så lenge det ikke trenger topp finnish.

 

Få alt skriftlig. Meld deg inn i en båteierforening i Portugal og få hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...