KH Scand Startet 5.November.2022 Del på Facebook Startet 5.November.2022 Hei Siste helgen i November planlegger jeg å hente min ny inn kjøpte Scand Atlantic. Henter den i Stavanger og skal ta den med hjem til Fredrikstad, håper å kunne få litt tips om strekningen Stavanger til Lindesnes resten har jeg kjørt noen ganger. Jeg har skjønt at det er relativt åpent mellom Stavanger og Egersund. Alt blir avhengig av vær så klart. Litt info om båten: Modell:1999 Motor:2007 Yanmar 420hk Autopilot Ca 580l Diesel Marsj fart: vill ligge på rundt 18kn Topp fart: 27kn Har fulgt på forumet lenge men har akuratt registrert meg inn. Ser frem i mot gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Hvis du søker på ordet «hentetråd» så har du noen timers lesning om emnet. Jeg har ikke gått turen selv så noen tips har jeg ikke annet en at Ulvans rederi fikser den turen ganske smertefritt for deg. Det var mitt valg da jeg skulle ha båt fra Bergen til Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseiler Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Gratulerer med ny båt. Det er korte dager nå så du kommer ikke til å klare lange dagsetapper. Det kan være kaldt og mye vind. Noe kan skje med båten, som rusk i diesel el. Da kan det gå ille. Jeg regner med flere som har tatt turen, mener det samme. Få fraktet den på båt eller ordn opplag og hent til våren og nyt turen da! Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Gratulerer med ny båt. Du kan få deg en fin tur, men været må være den som bestemmer. Vær trygg på båten. Gå med så fulle dieseltanker som mulig, skift dieselfilter og ha med deg reserve. Håper du får medvind, for Jæren er ikke noe kjekk i motvind, hvis det blåser noe mer en 6-7 sekundmeter Det er mange NM fra Tananger og rundt Lista, alt dette er i åpent hav. Regner med at du kan gå Sprangereidkanalen. Sjekk vær og båt nøye før avgang. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Mange gode beskrivelser av rutevalg osv på denne strekningen i utallige hentetråder, som nevnt av andre. Bølgevarsel: www.barentswatch.no og windy.com. Stemmer ofte ganske bra. For vær, vind, strømvarsel, bruker jeg stort sett windy. Appen kystvær gir deg vindretning og -styrke i sanntid for kystfyrene og enkelte andre steder rundt kysten. Rundt Jæren og Lista liker jeg å holde meg på ca 150-200m dybdekurven for minimere skvalpesjøen som gjerne oppstår lenger inne mot land pga topografi og strømforhold. (Selvfølgelig avhengig av vindretning). Anbefalt å holde god avstand til lysbøyen på Jærens rev, pga risiko for stående bølger i området. Om jeg husker rett var det vel ca 0,5NM det stod i Den Norske Los. Etter Lista kan du gå inn mot Farsund og så gå mer eller mindre innaskjærs til Arendal. Spangereidkanalen har fri seilingshøyde 4,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Som du skriver, så er det ganske åpent mellom Stavanger og Egersund. Men det kan på sett og vis være like værhardt fra Egersund til Farsund. Så de to strekkene der er du avhengig av meget bra vær. Du vil ikke være der i vind over 10 ms, dersom det har fått blåse en stund. Da har du fort over 2 meter bølger. Å du skal forsere over 100 nm. Det blir tungt i to meter bølger. Mitt forslag er at du venter på et stabilt høytrykk, som gjør at været er rolig over flere dager. Da legger sjøen seg ganske greit. Ulempen er ofte da at det blir kaldt. Med frosne tau og gjerne kulde ombord. Du må ha velfungerende varme ombord🙂 20 knop, så er det ca 5 timer gange over Jæren og til du har passert Lista. Jeg har vært over der på denne tiden tidligere. Å det kan være helt fantastisk. Men det kan også bli helt grusomt. Så planlegging er viktig. Været bestemmer totalt. Du må gjerne spørre om råd og hjelp for å vurdere været når du tenker at det kan være en mulighet 🙂 Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Gjorde samme tur oktober 2018. Fin tur, men korte dager. Du får endel kortere dager. Vi hadde veldig fin tur i medsjø, selv om det blåste litt. Tror det vil være slitsomt i motsjø, så vil anbefale en dag med medsjø over Jæren. Fikk mye god hjelp på forumet med været i forkant. Link til både værdiskusjon og tur under. https://baatplassen.no/i/topic/145133-hente-tur-stavanger-moss-viknes-1030-k3/page/2/ Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Som Bjørn nevner, så ikke så mye som tenk på det med litt vind. Bor å er mye på sjøen uten for Egersund. Så kjenner alt til hvordan det kan være her ute. Har også hatt turen nedover Jæren hvor en blir kasta rundt som var en i en vaskemaskine. Vind fra Nordvest til sør er ok retning. Vest til sørøst er lite moro med litt vind. Å er det litt vind og bølger, så er ikke 20knop noe fart du ønsker å prøve deg på. Da blir det fort 5-6knop å en må bruke tinden på å holde seg fast. Å som nevnt over, hold deg langt ute, spesielt om det er litt bølger. Inne under land blir det vaskemskine med bølger fra alle retninger(snakker av god erfaring her) Stekningen sør for Egersund, er minst like dårlig som over Jæren. En annen goe grunn for å gå langt ute, er om en får problemer, så slipper en å tenke på en tur opp på stranda eller i fjellveggen. Var sjøl veldig glad jeg gikk langt ute i Juni i år, når jeg gikk nordover mot Skudenes i litt små dårlig vær, å alt stoppet grunnet dieseldyr. Drev da klar av alle skjær rundt Kvitsøy, det i sikkert nærme 3m bølger, da det blåste opp mer enn lovd underveis. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
KH Scand Svart 5.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2022 (redigert) Denne strekningen er blitt mye diskutert ser jeg nå, så jeg kunne ha tatt en liten resarch først😊. Dagene er kortere ja, har kjørt en del på fyr tidligere så ser ikke på det som et stort problem. Legger man seg ut imot skipsleia også så slipper man unna Evt. Teiner som kan ligge ute. Ser windy app blir nevnt dette er et godt verktøy som jeg kommer til å bruke før og underveis på turen, så en kan se på vind retning og styrke samt havstrømmene. Når det gjelder varme ombord så er det både defroster og diesel varme så dette er jeg ikke så bekymret for. Heller - 4 og vindstille en 10° med vind. Jeg se på disse rutene som blir nevnt, kan være fint å komme seg litt innaskjærs i tilfelle det skulle blåse opp underveis tror nok været endrer seg fort på dette strekket. Okkaby godt tips! hørtes ut som en ganske stressende situasjon du kom opp der, diseldyr har en tendens til å lage ugang når det passer dårligst. Kommer til å ta med reserva filter. Har selv opplevd det samme, bare det var helt flatt vann men hadde da ikke noe reserve 2timers tur endte med 8timer og mye diesel søl😡 Redigert 5.November.2022 av KH Scand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 @KH ScandBle å vente goe 25min på redningsskøyta fra jeg ringte de til de var på plass, da de tilfeldigvis lå i Tananger. Så ble slept inn til Skudeneshavn. Så rens av tanker dagen etter. Å nei ikke noe morsomt i så mye sjø, var i tillegg alene ombord. Å fra jeg ringte til de kom, hadde jeg drevet veldig langt. Glad for medlemskap hos de da hehe Ellers får du legge deg i havn over natt i Egersund om det blir for dårlig vær. Her ligger en godt i dårlig vær. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Faxen Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 Egersund er et bra tips, men vær OBS på dobbel båsene, som ligger i elva. Kan være mye strøm der. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Okkaby Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 Faxen skrev 8 minutter siden: Egersund er et bra tips, men vær OBS på dobbel båsene, som ligger i elva. Kan være mye strøm der. Goe plass på utvendig side av gjestebrygga nå på denne årstiden. Da slipper du å tenke på elva🙂 Har sjøl plass i utløpet av elva. Med bautruster går dette fint, sjøl med flom. Men så kjenner jeg jo forholdene. Så enklere da Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hedwig Svart 8.November.2022 Del på Facebook Svart 8.November.2022 (redigert) Du never det ikke, men går ut i fra at du har kartplotter ombord? Du ønsker å redusere mental arbeidslast så mye som mulig, så ikke nøy deg med kart. Få med deg en eller to du kan stole på. Ta en ordentlig testtur først, og ha stappfulle tanker når du drar. I tillegg til filter, remmer og impeller, sørg for at du også har med det en pumpe eller trykkluft - tilfelle du må blåse ren drivstoffslanger. Planlegg hele turen ned til Kristiansand, men ikke gap over for mye. Sørg for å ha tidsmargin slik at du er i havn i god tid før mørket kommer. Husk at det kan komme tåke når som helst på året. Ikke gjennomfør denne turen uten god varme ombord, klær og utstyr til bruk dersom du må gå over bord og helst en livbåt/flåte. Flåte kan leies. Kjøp nødbluss om du ikke har. Hvis du ikke føler deg helt trygg på båt og gjennomføringer: Steng det som kan stenges underveis. Aldri vært i dette farvannet på denne tiden, men er vel også viktig å være obs på evt fiskeutstyr eller dobber på enkelte deler av strekket? Redigert 8.November.2022 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KH Scand Svart 25.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hei tar opp tråden igjen. Måtte kaste inn håndkleet på denne etappen fikk transport fra Stavanger til Kristiansand i dag, så går resten av turen herifra i morgen👍 diesel pumpene i Kristiansand er vist stengt, noen her inne som vet om det er påfylling i Grimstad? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Hva hadde mer-prisen vært å kjøre den landeveien til Tønsberg / Horten? Nå den var på bilen så tre timer til hadde gjort resten av turen mye enklere. Var det returfrakt til KRS? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Du kan fylle diesel i Grimstad. Det er nok noe rimeligere på Hasseltangen. Men også noe lavere omsetning der nå på denne tiden. Dermed vil jeg nok anbefale Grimstad. Tror du gjorde meget lurt i å ta den på bil, istedet for egen kjøl nedover Jæren nå. Jeg var over der sist helg. Og det var en strabasiøs tur. Krappe bølger mot hele veien. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
KH Scand Svart 25.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2022 Code0 skrev for 1 time siden: Hva hadde mer-prisen vært å kjøre den landeveien til Tønsberg / Horten? Nå den var på bilen så tre timer til hadde gjort resten av turen mye enklere. Var det returfrakt til KRS? Det var en retur her som gjorde at dette ble den beste løsningen på så kort varsel😉 Sitér dette innlegget Link to post
KH Scand Svart 25.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2022 Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden: Du kan fylle diesel i Grimstad. Det er nok noe rimeligere på Hasseltangen. Men også noe lavere omsetning der nå på denne tiden. Dermed vil jeg nok anbefale Grimstad. Tror du gjorde meget lurt i å ta den på bil, istedet for egen kjøl nedover Jæren nå. Jeg var over der sist helg. Og det var en strabasiøs tur. Krappe bølger mot hele veien. Supert da blir det svipp tur til Grimstad i morgen. Det kan jeg tenke meg. med den vinden som er ute nå hadde det blitt rimelig ubehagelig tur. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.November.2022 Del på Facebook Svart 25.November.2022 Trond123 skrev On 5.11.2022 at 10.22: Etter Lista kan du gå inn mot Farsund og så gå mer eller mindre innaskjærs til Arendal. Spangereidkanalen har fri seilingshøyde 4,5 meter. Det er bare å fortsette innaskjærs fra Arendal til Lyngør Fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 Det er ett eller annet merkelig i Arendal i dag. Vannet på fjorden er faktisk helt flatt. Sånn har jeg ikke sett vannet på flere uker, rett å slett vindstille Likevel vil jeg anbefale mest mulig innaskjærs. Henger nok mye gammel sjø igjen ute. Hørte fra Rs Inge Steensland at det var ca 4 meter rotesjø i går, på utsiden av Torungen Fyr Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
KH Scand Svart 26.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2022 Da begynner vi ferden til Grimstad for litt bunkring 😀 litt annerledes vær i dag ja Sitér dette innlegget Link to post
KH Scand Svart 26.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2022 Da var det fulle tanker, fikk et tips om Lillesand så vi dro inn dit. båten går som en klokke 20kn utaskjærs uten noe problem nå😀. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 Overraskende at det er såpass rolig, at du kan gå 20 knop uttaskjærs, men det lover jo godt for resten av turen. Fortsatt bare svak vind her i Arendal. God tur videre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
KH Scand Svart 26.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2022 Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Overraskende at det er såpass rolig, at du kan gå 20 knop uttaskjærs, men det lover jo godt for resten av turen. Fortsatt bare svak vind her i Arendal. God tur videre Overrasket vi også😀 utenfor Brevik nå, går til Stavern så blir det en sjarmør etappe i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.November.2022 Del på Facebook Svart 26.November.2022 Brevik? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.