Jump to content

Oslofjorden, alternativer til fortøyningsbøye og marina å legge båten sin på?

Guest ubåtpiraten

Recommended Posts

Guest ubåtpiraten

Siden våren undersøkt hvor man kan slenge ut en fortøyingsbøye/moring til liten seilbåt langs Oslofjorden fra Drøbak til Hvaler, da vanlig båtplass er for dyrt for min lommebok. Etter å ha ringt, mailet og besøkt en rekke velforeninger, marinaer og kommunal avd. ansvarlige for kystlinjen er svaret: ikke lov eller lite sannsynelig å få godkjent. Argumentet dems var at mange hytte-og båteiere allerede har lagt ut bøye ulovlig og at flere av kommunene nå derfor jobber med å fjerne dem. Kan i grunnen forstå dette, da østlandskysten er tett befolket og store deler av fjæra er fylt opp med disse flytende, oransje kulene som tidvis sikkert er i veien for noen.

Hørte deretter med familie, venner og kollegaer om de eller noen de kjenner med egen brygge/strandtomt kunne tenke seg å leie ut sjøstripen sin. En kjenning responderte for par måneder siden, men har ikke hørt mer fra ham (mulig det er lover, regler og straffer for dette som har gått meg hus forbi - blir vel nødt til å lese mer båtjuss). La deretter ut en Finn-annonse med samme forespørsel, hvor flere tittet innom gjenntatte ganger uten at det ble napp.   

Trenger egentlig kun en plass for sommerhalvåret, da jeg planlegger seile sørover for vinteren, så er ikke spesielt kresen på forholdene som at plassen f. eks ligger i et elveutløp med brakkvann som lett fryser over eller i en litt bortgjemt, gjengrodd mudderbukt. Disse planene ideelt er tenkt å iverksettes i 2023.

Snakket med en annen bekjent som lever litt van-life i bilen sin når han har ferie, hvorpå han fortalte meg om en slags 'frisone' i Telemark der campere kan stå i fred gratis på ubestemt tid. Vi pratet bare kort, så rakk ikke hente ut mer detaljer om disse 'frisonene', men undrer på om det eksisterer tilsvarende for båtfolket på sjøen? Kanskje et undergrunnsmiljø?

Oppdaget i tillegg at Oslofjordens Friluftsråd tilbød rasteplass for medlemmer på sine svaibøyer, men disse kunne man kun ligge ved i 24 timer. Ide-tørken begynner sige inn, så finnes det andre tilbud, tjenester og muligheter man kan ha oversett?

Redigert av ubåtpiraten (see edit history)

Det er vel kanskje slik at om det hadde vært et gratis og enkelt sted for å legge ut en moring og en bøye - så hadde det allerede vært fullt? 

Det er jo lov å ankre opp og eventuelt skifte sted med jevne mellomrom. Det som fins av rimelige båtplasser er vel stort sett kommunale foreninger med laaaange ventelister. 

Tror nok du skal slite med gratisprosjektet ditt. Kommunene tar flyfoto av sine enemerker med jevne mellomrom og holder god kontroll på hva som skjer i strandsonen. Bøyeplass er en ting, men du skal ha tilgang og kanskje også parkering i nærheten av der båten din ligger. Kan nok fort bli et håpløst prosjekt i dagens samfunn. 

Redigert av Flid (see edit history)
Guest ubåtpiraten

Takker for svar. Ja, det er klart hadde ting vært helt gratis ville alle gjort det, som førstemann sa. Vet mange blir kreative i harde tider, så måtte bare undersøke mulighetene likevel. Gjevnlige flyfoto avslører vel fort ulovlige innstallasjoner, derav kanskje greit å stryke den fristelsen fra lista, ellers blir det 'cowboy-tilværelse', som en på lokale marinaen sa. Jeg er jo *stort sett* en lovlydig mann. Vil heller ikke stenge utsikten for de med sjøtomt.  

Når det gjelder lovlig utlagt bøye er det en engangssum på ca. 2000 til 5000kr, etter hva jeg har lest flere steder. Satt av sum på sparekontoen til nettopp det. Er kun i jobbpraksis i disse dager, så tjener ikke de fulle 400 000kr i året enda. Jobbutsiktene er noe usikkre foreløpig, så derfor må jeg være litt økonomisk sparsom og Ikke fordi jeg vil fremstå som en gnier. Forsøker kun leve nøkternt. Har ikke bil enda heller, men arbeidsplassen er bare 30min spasertur fra sjøen, så svaibøyene til friluftsrådet eller liknende skal ikke utelukkes helt hvis det ligger to i nærheten av hverandre som kan byttes på. Likevel fare for å ikke komme på jobb den dagen om bøya er opptatt :p

Da jeg pratet med teknisk avd i hjemkommunen min angående områder for lovlig utlegging av moring ble jeg bedt om å legge frem haug av tekniske detaljer for dette i søknaden, med b.la grunnforhold. Litt overrasket, siden det var det jeg trodde de evnt. skulle 'guide kunden gjennom', men mulig jeg har misforstått noe. Utover det lille jeg ser av dybdetall og tomtegrenser på Norgeskart, GuleSider og kommunekartet vet jeg fint lite om det er sandbunn, steinrøyse eller fjell i tenkte områder, derfor vanskelig å bl. a avgjøre type moring. Disse geodata ville jeg tro teknisk avd. ville kunne opplyse om før man bestemmer området for ønsket fortøyning. Ellers blir det vel mye frem og tilbake i søknadsprosessen.

Klart, finnes det båtplasser til 3000-4000kr i mnd for et halvt år kunne kanskje det latt seg gjøre å leie brygge i marina. Stedene jeg har sjekket generelt til nå går de mellom 5000 til 10 000 mnd (husleien min er på 7500 for 25kvm, til sammenlikning). Små racingjoller med kabin på 15ft plussminus (som jeg titter på) kan sikkert smette inn på liten brygge og forhåpenteligvis ikke koste allverdens, så får vel undersøke det nærmere. Må legge til at ideen er å si opp leiligheten og flytte inn i båten på fulltid, ergo ønsket overvintring i varmere strøk for å slippe kulden og alle de tekniske utfordringer det fører med seg for båten (og beboer). Strømstasjon og solcelle alt innkjøpt, cisterner og vannfiltere for tur neste år.

ubåtpiraten skrev 57 minutter siden:

Klart, finnes det båtplasser til 3000-4000kr i mnd for et halvt år kunne kanskje det latt seg gjøre å leie brygge i marina. Stedene jeg har sjekket generelt til nå går de mellom 5000 til 10 000 mnd (husleien min er på 7500 for 25kvm, til sammenlikning). Små racingjoller med kabin på 15ft plussminus (som jeg titter på) kan sikkert smette inn på liten brygge og forhåpenteligvis ikke koste allverdens, så får vel undersøke det nærmere. 

Nå kjenner ikke jeg leiepriser i Oslofjorden, men om det er snakk om en 15 foter trenger du vel ikke mere enn 2,5 til 3 m åpning og jeg nekter å tro at dette koster kr 40 000 pr år, Finn kode 238961571 burde jo tilsi at du får plass for kr 10000- pr år i Hvaler.

Glem prosjektet med å flytte båten annenhver dag, det går ikke i praksis.

ubåtpiraten skrev for 16 timer siden:

Har ikke bil enda heller, men arbeidsplassen er bare 30min spasertur fra sjøen,

Det er et par urealistiske forventninger i innleggene dine. Du har ikke bil, tenker å bo i båten, og tenker at den kan ligge mellom Drøbak og Hvaler. Hvordan skal du komme deg på jobb? 

Nå er det også slik at kyststrekningen fra Drøbak til og med Hvaler er en del av Norges absolutt mest belastede kyststrekning. Det finnes ikke en eneste meter i strandsona der grunneieren ikke vet hva han eier. Muligheten for å ligge gratis er tilnærmet lik null. Meld deg inn i en båtforening, og få deg en båtplass, det er det sikreste og rimeligste. 

• 3 uker senere...
Guest ubåtpiraten

Hei igjen. Travel måned. Ja, etter mye frem og tilbake undersøkelser innser jeg at båtplass ser ut til å være sikkreste løsning, slik Komodo skriver. Har vært sånn høna-eller-egget om hva som kommer først. Tenkte en periode å evnt lete etter ny arbeidsplass i området der man evnt kunne sette ut bøye, men ser det blir stor gambling med unødvendig hodebry, så for vel gå for mer konvensjonell løsning denne gang. 

Kalle har også rett. Jeg som har gjort slurvete reaserach i all hasten. Er av natur en impulsiv type og mange baller i luften dette året - fin cocktail, det. Det tar jeg selvkritikk for. Så noen mindre båtplasser som ikke tok så mye betalt som jeg opprinnelig fryktet, så for prøve der.

Jeg er ganske ekstrem minimalist og er kjent med å leve under trange kår fra før. Har jeg kabin stor nok til å strekke ut beina når jeg sover og sitte oppreist i ellers er jeg fornøyd. Luft kan man trekke på dekk. Største problemet med slik livsstil er vel i grunnen hygienen - må være veldig sparsom på vannet. 

Frister lite å ha en stor båt med både tanke på overflateareal som må vedlikeholdes, pluss alle tonnene som varsomt må navigeres rundt i travle havner og smale sund. Derfor tenkte jeg i ettertid at en liten seilbåt (stor jolle med kabin er vel heller riktige beskrivelsen) ville være en god start, og da må man velge bort komforten som stort sett følger A4-livet på land.

Guest ubåtpiraten

Takk for info, Bergen. Var jeg som har blinkset litt. Så på en 3 meter båtplass nå i ettertid, og de var til summene du beskrev. Når det kom til båtene jeg kikket på her i sommer tenkte jeg opprinnelig skaffe en eldre, brukt 20-25 fot seilbåt til 10-30 000kr. Men ideelt er det greit å ha en enda mindre og lettere båt man kan reise fort rundt med på spurten, slo tanken meg senere. Bevegelsesfrihet henger tett med minimalismen. Men igjen, kunne ikke kjøpe båt før jeg hadde et sted å ha den. 

Bliss-X: Ja, det var opprinnelige planen (men planene endres raskt her i gården ettersom ny kunnskap legges til hjernebarken). Har meste av gjenværende familie, pluss nære langtidsvenner i dette område, så derfor var det naturlig å lete etter en sjøflekk i dette distriktet først før man vurdere mer dristige løsninger lengre unna. Men som flere er inne på her er det jo selvfølgelig veldig trangt om plassen i Oslofjorden. I Finnmark ville det nok vært bedre odds med slike eksperimentelle løsninger som jeg opprinnelig hadde sett for meg :) 

Rakk ikke inkludere alt i første innlegget. Blitt mye tekstklipping, isåfall. Hadde nettopp begynt i nye praksisen da jeg la ut trådstarten og visste vel egentlig ikke om det ble en 3 måneders praksistid før man måtte videre, så var vel derfor tilbøyelig for å flytte på meg igjen bostedsmessig. Men nå ser jobben sikret ut fram til sommeren i det minste, så da blir det vel vanlig båtplass lokalt, som fåreslått av flere her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...