Jump to content

Princess 385 Prosjekt


Aleksander94

Recommended Posts

E20FB248-E7E1-42E2-B4F4-126204E064C6.jpegNylig hadde jeg muligheten til å innfri drømmen om en flybridge båt, å det ble da en 1987 Princess 385, med 2 TAMD 61A Penta motorer. Det hele er ganske nytt for meg da min tidligere båt var en 87 Draco 2400 Styling. 
Båten fikk jeg til en veldig god pris, som også tilsier att det er endel å gjøre for å få den brukbar og litt mer up to date. 
Skal prøve å få oppdatert litt fremgang litt underveis igjennom vinteren, å håper på muligheten for å få innspill og svar på litt av hvert underveis her inne :) 

Mvh 

Aleksander 

Redigert av Aleksander94 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen og gratulerer med ny båt :flag_bp:

 

Alltid artig med prosjektråder, og spesielt med større, eldre princesser.

Du har fått tak i en av de senere 385 modellen med de "riktige" motorene. De gikk ikke så mage 385 i norge, og de fleste var fra `86 eller tidligere og med 60b motorer.

 

385 var vel en oppgradert 38, og jeg mener den gikk ut 1988 og ble erstattet av 388 som ser ut som en forkortet P45 og hadde det "nye" designet med høye dollbord og koøyer i skrogsidene.

 

Hvilke ting er det som står først på "to do" listen?

 

Lykke til. Gleder meg til å følge med :thumbsup:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten har jeg hatt ett par uker nå, å så langt har jeg stort sett forsøkt å bli litt kjent med alt i båten, brytere, sikringer, motorer hva som fungerer/ fungerer ikke Osv… 

Jeg startet med å tømme båten for ting, for å få litt oversikt å ikke minst tilgang alle kriker og kroker rundt om i båten, å det var jo litt å ta tak i 😅 

 

Neste prosjekt var å få spylt rent i lasterommet bak, samt få tømt kjøl helt for vann. 
I lasterommet bak sitter vanntankene, batterier, lader, bereder og diesel varmer. 


Det elektriske på båten ser ut til å være i ganske god stand, mye nytt av brytere, sikringer å kabler. Dette er også ryddig og pent lagt opp. 
 

Vannet derimot var en litt annen historie… 

første jeg ser er grønne gardena hageslanger fra tanker til pumper og bereder. Berederen en Isotemp 50 liter hadde frøset i filler, her tok jeg med inspeksjons luken hjem å fikk rettet den igjen, påmontert ny pakning så var denne god som ny igjen. Dusjbatteri og kjøkkenkran lakk når jeg fikk på vannet så dette kommer til å bli byttet ved en senere anledning. Driver også å lager ett oppsett med ny trykkvanns pumpe, filterpatron med bomullsfilter og ett 8 liters ekspansjonskar. 

Motorene har forrige eier nylig hatt ute, den ene er byttet pga motor havari, samtidig hadde han ut begge dieseltanker å disse ble rengjort, å sjekket opp føre de ble montert igjen. Begge motorene stater å går fint, den ene jager noe på tomgang frem til den får noe temp. Stopperen på den ene motoren virket ikke så denne ble bestilt fra Amazon, da en orginal Penta del hadde en veiledende pris på over 9000 kr 😬 Noen som har noen forslag til utbedring av jagingen av den ene motoren? 

 

Kalesjen var ikke påmontert når jeg overtok båten å det forsto jeg fort hvorfor, denne hadde revnet ganske vesentlig å er forbi redning, forrige eier opplyste om att denne var i dårlig forfatning nå ny kalesje var allerede på planen i løpet av vinteren. Hva tenker dere om farge? Beholde den blå, eller sy alle trekk og kalesjer nytt i sort? 
 

I front av båten er det 3 stk vinduer som alle tar inn vann. Tok ut det midterste i dag, det gikk relativt greit, tok det med meg hjem å demonterte rammene rundt glasset. Pakningene her var helt morkne og ikke mulig å redde, lønner det seg å få fatt på nye pakninger? Disse er en u profil så det er vell sikkert overkommelig, eller bare bruke fugemasse som teq7, Ct1 eller liggende for å tette? 
Mvh 

Aleksander 

75F36A78-F678-4BC1-9C2D-8D6BC1D89045.jpeg

3784A6BB-0F25-4A4B-8AD3-4D4A79A8A8EF.jpeg

39B99D2E-1F1E-4EF2-9AB6-59C08629EABF.jpeg

FFD301B6-9D96-47C0-AE44-6ED0EB7EBF07.jpeg

C63B807F-7FEA-4163-B2B7-D4D92831C18B.jpeg

75114DDB-22D5-4DE5-B535-4A7B660DF86F.jpeg

0DBEADB9-FE95-4BEE-B893-317312A8FC76.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei! Å takk for det sap_2000. 
Av det jeg har lest meg frem til høres det riktig ut. 
Jeg likte spesielt godt innrednings løsningen i min 385, den virker romslig og luftig å ikke minst praktisk med 2 separate skikkelige soverom. 
 

to do listen er jo selvfølgelig optimistisk nå så tidlig i prosjektet 😝 men det er er noe av det jeg ønsker å gjøre med den, så får jeg ta det litt etter hvert etter hva lysta og lommeboka sier :) 

 

Få orden på vannsystem. 
Nye kalesjer. 
Rep lekkasjer frontruter. 
Få baugpropell og fremre ankervinsj til å virke.

pusse opp det meste av treverket. 
legge nye gulv. 
Oppgradere kjøkkendelen. 
Skjære ut og lage luke ut bak på båten, evt lage ny og større badeplattform. 
fjerne alt av utvendige striper, dekaler å polere opp/ friske opp skroget utvendig. 
Dette er litt sånn i grove trekk :) 

Redigert av Aleksander94 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nok bra skute dette! Ser ut som et godt utgangspunkt du har fått tak i :thumbsup:

 

Tror mange setter pris på om du fortsetter med oppdateringer i tråden her!

 

Ang vinduer er @Chilli Solbrismannen! Han har byttet tetningen på sine i Storebroen og hjulpet @Pequodmed sine i Tresjorden. Verdt å lese det han har lagt ut på egen tråd om sin båt og i Bergtatt tråden (han selger også produktene du trenger)

 

 

Stå på! Blir bra dette :smash:

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten_L, Takk for det å takk for tips, skal prøve å oppdatere regelmessig :) 

 

Chilli Solbris, tar mer enn gjerne i mot tips ang. Frem vinduene, har kun demontert 1. vindu for å se oppbyggingen. Hva tenker du om å bruke nye pakninger eller bruke tec7 eller lignende istenfor pakning? 

 

Terje Fjern, stemmer det att sikringen under kjøleren hadde gått, men det var fortsatt ikke liv i solenoiden. Fikk ny fra Amazon ferdig levert på døra for 1800 kr, med 4 dagers leverings tid. Den fungerer utmerket :) 

Link to post
Share on other sites

Aleksander94 skrev 29 minutter siden:

Morten_L, Takk for det å takk for tips, skal prøve å oppdatere regelmessig :) 

 

Chilli Solbris, tar mer enn gjerne i mot tips ang. Frem vinduene, har kun demontert 1. vindu for å se oppbyggingen. Hva tenker du om å bruke nye pakninger eller bruke tec7 eller lignende istenfor pakning? 

Har sendt deg en pm. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende vinduer på min 414, og tilsvarende lekkasjer. Tidligere eiere har brukt både lim og butyl i en salig blanding. Mange av skruene er knekt og planen var å få ut alle rutene i vinter.

Tenkte å droppe alu profiler og lime nye ruter direkte på plasten. Den lokale glassmesteren mener det vil fungere utmerket. Tiden vil vise......

Link to post
Share on other sites

Traale skrev for 1 time siden:

Jeg har tilsvarende vinduer på min 414, og tilsvarende lekkasjer. Tidligere eiere har brukt både lim og butyl i en salig blanding. Mange av skruene er knekt og planen var å få ut alle rutene i vinter.

Tenkte å droppe alu profiler og lime nye ruter direkte på plasten. Den lokale glassmesteren mener det vil fungere utmerket. Tiden vil vise......

Må vel ha nytt glass da. Gamle glasset passer vel rett i hullet/utskjæringen.

Men Ertec har rammer som er beregnet for å bolte vinduer rett mot plasten.

For du har vel ikke tenkt å kun lime vinduet på, uten noen sikring med skruer/bolter?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev for 10 timer siden:

Jeg har tilsvarende vinduer på min 414, og tilsvarende lekkasjer. Tidligere eiere har brukt både lim og butyl i en salig blanding. Mange av skruene er knekt og planen var å få ut alle rutene i vinter.

Tenkte å droppe alu profiler og lime nye ruter direkte på plasten. Den lokale glassmesteren mener det vil fungere utmerket. Tiden vil vise......

Tror ikke du skal stole på din lokale glassmester der. Skal du få dette tett så får du bare ta kontakt. 

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Må vel ha nytt glass da. Gamle glasset passer vel rett i hullet/utskjæringen.

Men Ertec har rammer som er beregnet for å bolte vinduer rett mot plasten.

For du har vel ikke tenkt å kun lime vinduet på, uten noen sikring med skruer/bolter?

Ertec er dessverre ikke den letteste bedriften å få tak i. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Må ha nye laminerte vinduer som er litt større enn de originale. 

Går for et helt vindu i stedet for delt løsning.

Limes på med samme lim som brukes på busser/bobiler.

Når de limer ruter på busser som humper tusenvis av mil uten at de ramler av burde det holde på en båt ?

Ertec har jeg prøvd både å ringe og sende mail flere ganger.

Fikk svar til slutt; små bestillinger til private var ikke prioritert...

Link to post
Share on other sites

Traale skrev for 1 time siden:

Må ha nye laminerte vinduer som er litt større enn de originale. 

Går for et helt vindu i stedet for delt løsning.

Limes på med samme lim som brukes på busser/bobiler.

Når de limer ruter på busser som humper tusenvis av mil uten at de ramler av burde det holde på en båt ?

Ertec har jeg prøvd både å ringe og sende mail flere ganger.

Fikk svar til slutt; små bestillinger til private var ikke prioritert...

Du skal ikke bruke laminert glass på båt. Skal du ha en stor rute blir det i herdet glass som ikke er laminert. Det på grunn av bruddstykkene i glasset. Ertec er håpløs å ha med å gjøre. Og kjøper du et glass som dekker hele ruta de, vil du få herdestriper i glasset. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å prøve på dette. 
Jeg forhandler de produktene som bobil- og bussprodusenter bruker til å lime på plass glass. Vridninger i et buss og lastebilchassis er noe helt annet enn på båt. 
Og prisen på et slikt spesialproduserte glass?

50+ minst! Og tar jeg feil på det skal jeg erstatte glasset jeg fikk fra Ertec. For det er helt for jæ….. dårlig støpt. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 22 minutter siden:

Du skal ikke bruke laminert glass på båt. Skal du ha en stor rute blir det i herdet glass som ikke er laminert. Det på grunn av bruddstykkene i glasset. Ertec er håpløs å ha med å gjøre. Og kjøper du et glass som dekker hele ruta de, vil du få herdestriper i glasset. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å prøve på dette. 
Jeg forhandler de produktene som bobil- og bussprodusenter bruker til å lime på plass glass. Vridninger i et buss og lastebilchassis er noe helt annet enn på båt. 
Og prisen på et slikt spesialproduserte glass?

50+ minst! Og tar jeg feil på det skal jeg erstatte glasset jeg fikk fra Ertec. For det er helt for jæ….. dårlig støpt. 

Det blir fortsatt 3 ruter, men du mener rutene kan bli for store hvis jeg fjerner den nederste lille ruten og lager en hel rute ? Da blir det i hvert fall færre steder det kan lekke inn...

Link to post
Share on other sites

Traale skrev for 4 timer siden:

Det blir fortsatt 3 ruter, men du mener rutene kan bli for store hvis jeg fjerner den nederste lille ruten og lager en hel rute ? Da blir det i hvert fall færre steder det kan lekke inn...

Nei, da misforstod jeg kort og godt! Hvis rutene i tillegg ikke har kurving kan du få herdet glass tilskjært på mål. Men pga bruddstyrke i glasset skal det være herdet ulaminert. Dette er ikke min fagkunnskap, men forklart fra produsent. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har ett gammelt kjennemerke på båten, dette står på siden, på diverse merker innvendig i båten. Har vert i kontakt med småbåt registeret og skipsregisteret å dette har aldri vert registrer hos de. Noe som kan tenke seg hva for ett nummer dette er? 

2DA76966-BA9C-4627-8585-C05D06974835.png

Link to post
Share on other sites

Hadde ukjent nummer på min også. Sto nummer fra småbåtregisteret samt et ukjent nummer, som ingen kjenner til.

Ga faen å tok det bort, da det har nada nytte. Lure på om det kan være gammel nummer fra lenge før redningsselskapet tok over registeret. Kan tenke meg at de nok ikke har kjennskap til alle nummer fra tidligere tider.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Aleksander94 skrev On 5.11.2022 at 19.34:

Morten_L, Takk for det å takk for tips, skal prøve å oppdatere regelmessig :) 

 

Chilli Solbris, tar mer enn gjerne i mot tips ang. Frem vinduene, har kun demontert 1. vindu for å se oppbyggingen. Hva tenker du om å bruke nye pakninger eller bruke tec7 eller lignende istenfor pakning? 

 

Terje Fjern, stemmer det att sikringen under kjøleren hadde gått, men det var fortsatt ikke liv i solenoiden. Fikk ny fra Amazon ferdig levert på døra for 1800 kr, med 4 dagers leverings tid. Den fungerer utmerket :) 

Jeg har samme motorer i min Prinsesse, og ser ut som de samme feilene også.

Fikset solenoiden for 4 år siden på den ene motoren.

Du nevnte du hadde jaging på turtallet, det er vel på tomgang ?

Det har jeg og på den ene motoren.

Forrige eier sa noe om en slags kaldstartfunksjon som ikke fungerte på den som jaget.

Har ikke gjort noe med det.

Kommer jeg over 1200 rpm så går den helt fint.

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 16 timer siden:

Hadde ukjent nummer på min også. Sto nummer fra småbåtregisteret samt et ukjent nummer, som ingen kjenner til.

Ga faen å tok det bort, da det har nada nytte. Lure på om det kan være gammel nummer fra lenge før redningsselskapet tok over registeret. Kan tenke meg at de nok ikke har kjennskap til alle nummer fra tidligere tider.

Var det ikke en bokstav og fem tall før? 
Det var i alle fall registreringsnr til mine foreldres båt på 70-80- tallet.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 6.11.2022 at 8.37:

Tror ikke du skal stole på din lokale glassmester der. Skal du få dette tett så får du bare ta kontakt. 

Ertec er dessverre ikke den letteste bedriften å få tak i. 

Har faktisk klart å få svar fra to hos Ertec.

Ene nevnte at de evt kunne selge mindre stykker av profil, andre nevnte de ikke solgte dette i metervare.

Så lure da på om det finnes andre som selger disse alu profiler.

 

Men skal sies at ene hos Ertec sendte med et nok så utførlig forslag til tetting av eksisterende lister.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...