Jump to content

Hvilken "spyleklokke/muffe" for ferskvannskjøring av suzuki DF140?


snekkerbod

Recommended Posts

Har tidligere bare gjort vinterservice/lagring på en 70HK og har diverse utstyr til den. Har nå en DF140 som skal ferskvannskjøres før opplag. Spyleklokkene jeg har nå mistenker jeg er for små. De er på hytta og jeg får ikke sjekket dem. Tenkte å kjøpe nye for å være sikker på å ikke gå på en  bomtur. Noen som har tips om en god spylemuffe jeg burde kjøpe?

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

Syns dunk er det beste jeg da. Da får man opp tempraturen i vannet, får skylt ut saltet bedre og motoren blir gladere av sånt, allefall i lengden 

Må nok spyle lenge for å få opp noen temperatur på vannet er jeg redd for.  En dunk til "små-motorer" er greit nok, men noe mer knotete til større motorer, syntes nå jeg da, da det jo kreves en betydelig større dunk til.  Syntes nå  spyle-klokker fungerer utmerket, og gjør vel jobben sin slik disse er ment for. Blir jo brukt av alt som heter båtverksted, opplagshaller etc. over det ganske land vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 time siden:

I opplaget der jeg jobba, brukte vi kun dunker, siden klokker tilsetter kaldt vann og ikke løser opp saltet like bra. Lot motorene gå ca 30min, da har man fått opp tempen og alt løses opp

Enig med deg her ang. at varmt vann løser nok saltet opp raskere. Ble nok brukt "dunker" eller store kar mer  "før i tiden" enn det gjøres i dag.. Husker selv jeg hadde påhengeren ( en Evinrude og en Johnson) i bilen, og kjørte ned til verkstedet hvor de da ble kjørt i store betong-kar og spylt gjennom. Men om der ble skiftet vann i disse karene med jevne mellomrom var vel heller tvilsomt, så vannet ble vel ganske salt etter hvert. Men dette var vel før spyleklokkene kom på markedet. I dag blir det vel stort sett bare brukt klokker, i alle fall på større motorer. Er jo ikke lett å buksere en 350 hk motor i dunk/kar etc. ,kontra det å klemme på  spyleklokker på undervannshuset. Men med mindre bærbare motorer så er  jo dette lettvint å stå hjemme å spyle motoren på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra opplegg her, som Askeladden C65 viser til. Klart har man båten hjemme i hagen, og kan "mekke" til slike løsninger, er jo dette absolutt å anbefale. Men blir vel kanskje noe tungvint på de større båtverkstedene/opplagshallene hvor "hundrevis" av båter som skal konserveres på høsten

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 4 timer siden:

I dag blir det vel stort sett bare brukt klokker, i alle fall på større motorer. Er jo ikke lett å buksere en 350 hk motor i dunk/kar etc. ,kontra det å klemme på  spyleklokker på undervannshuset. Men med mindre bærbare motorer så er  jo dette lettvint å stå hjemme å spyle motoren på denne måten.

 

Vi satte bare 5-6bukker side om side, med 1000L dunker som var kappa på midten bak hver av bukkene, Tok 2-3min å sette båter opp til 30fot på plass med truck'n. Da kunne man bare fyre de med engang og etterhvert som sjekkskjema blei fyllt ut og div remedier blei spraya på/helt på tanken, så blei motorene stoppa og båtene bytta ut, på den måten kan 2mann effektivt konservere 20 båter om dagen uten at det er veldig høy stress faktor 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du her en lkke alt for gammel DF 140, har du trolig tilkobling til vann på BB side av mtoren. en propp som kan skrues ut, og du kan skru inn en hurtigkobling!

Som denne blir det vel:  https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/vanning/slangekoblinger/2384481?v=ObsBygg-4078500292108&gclid=CjwKCAiAvK2bBhB8EiwAZUbP1LA5Shv7DbwMzb0TtSwQjX9uEbF1y2HnBcayjTDqyVdGougbGlDe7xoCs5YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Link to post
Share on other sites

Lenasmartin20 skrev for 2 timer siden:

Hvis du her en lkke alt for gammel DF 140, har du trolig tilkobling til vann på BB side av mtoren. en propp som kan skrues ut, og du kan skru inn en hurtigkobling!

Som denne blir det vel:  https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/vanning/slangekoblinger/2384481?v=ObsBygg-4078500292108&gclid=CjwKCAiAvK2bBhB8EiwAZUbP1LA5Shv7DbwMzb0TtSwQjX9uEbF1y2HnBcayjTDqyVdGougbGlDe7xoCs5YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Motoren skal ikke kjøres med vann tilkoblet til skrukobling babord eller foran. 

Link to post
Share on other sites

Lenasmartin20 skrev 30 minutter siden:

Hvilken funksjon har denne koblingen da??

 

Ja - har den koblingen. Bruker den innimellom på sommeren. Bruker den ikke før vinterlagring. Motoren må snurre og bli varm så termostaten åpner seg for å få flushet hele systemet. Da må spyleklokkene på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...