Jump to content

Nettopp kjøpt yamaha 9.9 hk, 2 takter, 1994 mod mente selger


AskeladdenC65

Recommended Posts

Heisann. Har nettopp fått hjem en Yamaha 9.9 2 takter. Selger var usikker på årsmodelll, mente 94 mod. Han var også uvitende om den hadde fått byttet reed ventiler mht 15 hk. Jeg har nå demontert og måler ca 5 mm åpning på hver side. Er det da 15 hk? Har lest det må være 6 mm for og få 15 hk. Hva mener dere? Og hva er den sorte gummisaken som er festet i bunnen på innsiden av venilen? 

IMG_20221107_125357.jpg

IMG_20221107_130348.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at det er ca 6 mm for 15 hk, og mellom 1-2 mm (nærmere 2) for 9,9

 

Jeg skrudde opp min sønns motor i våres, og der var det 6 mm. Motor er en av de siste totakterne Yamaha laget. Husker ikke årsmodell.

 

Så jeg regner med at det er 6 mm du har der, og dermed 15 hk.

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AskeladdenC65 skrev for 1 time siden:

Har nettopp fått hjem en Yamaha 9.9 2 takter. Selger var usikker på årsmodelll, mente 94 mod.

Om du deler et nærbilde av merkeskiltet så kan vi hjelpe deg med å finne ut når den er produsert, du kan sladde bort de tre siste siffer i det lengste nummeret før du poster bilde, så slipper du misbruk. 

Link to post
Share on other sites

AskeladdenC65 skrev 1 time siden:

Skulle gjerne ha gjort det, men alle merkene er borte...

 

Ikke sikker på når Yamaha gikk bort fra innstemplet metallskilt og over til klistremerke , men må vel ha vært en gang midt på / slutten av 90-tallet?    

Virker som at det ikke skal all verden til før at dette klistremerket blir skadet eller forsvinner  

Link to post
Share on other sites

I forhold til verdi har nok ikke årsmodell noe å si. Om den er '91, '94 eller '98 er det uansett tilstand som teller når motoren er over en viss alder. Og jeg synes den ser pen ut! Om årsmodell har noe å si i forhold til bestilling av deler vet jeg ikke. Noen ganger er det små forskjeller her og der...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en splitter ny 9,9D i 1993. Det var siste året med den gamle Yamaha-blåfargen og hvit fadende dekor på siden av lokket (husker jeg ble litt misunnelig på de med ny motor året etter😄). Så ut fra gråfargen på motoren din, og dekoren har du enten en 1994-modell eller tidlig 1995-modell da de gikk over til det avrundede dekselet (og egentlig en helt annen konstruksjon) i slutten av 1995, sånn fritt etter husken.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen! Da er det nok 94 eller 95 mod. Håper nå på at den yter 15 hk... Leser jo på Båtplassen om mange teorier/løsninger for og få 15 hk på Yamaha...Er tenkt på en Pioner 13 Maxi. Spent på om propellen er ok til denne båten. Er 9 1/4 x 9 på motoren nå. 

Link to post
Share on other sites

Min 9,9D ble levert med en 15hk-del i aluminium som enkelt kunne skiftes ut for at motoren skulle få høyere turtall (i følge Yamaha-forhandleren Arne Damman i Mandal var 1993-modellen 9,9D egentlig en 15hk med turtallsbegrensning). Forskjellen på 9,9hk-delen og 15hk-delen er at den siste har høyere stigning, slik at det svarte hjulet (som du ser hviler inntil aluminiumsdelen) blir vippet enda lengre ut og dermed får brattere vinkel enn med 9,9hk-delen. Så vidt jeg husker var det kun et par skruer eller tre som må til for å skifte denne. Vet enda eldre 9,9D-modeller krever forgasserbytte og skifte til 6 reedventiler (da de eldre 9,9-hesterne bare hadde 4 reedventiler), men min 1993-modell 9,9D kom altså (i følge forhandler) med 6 reedventiler og forgasser for 15hk. Akkurat forgasserne ser jeg ikke forskjell på, men husker jeg hadde den av og så at motoren min hadde 6 reedventiler, så det stemte jo i alle fall. Motoren fikk betraktelig mer futt med 15hk-delen, fikk faktisk båten (16-fots Rana) i plan, i motsetning til da motoren bare hadde 9,9hk.

 

Er motoren din lik min (fra produksjonsåret før) skal det eneste nødvendige for å få 15hk altså være å skifte ut nevnte aluminiumsdel (rød pil) med en med litt brattere stigning. Du kan jo eventuelt sjekke med å vippe den armen med det svarte hjulet utover for å se om det er mer å gå på, husker dessverre ikke om aluminiumsdelen hadde spesiell merking eller ikke.

 

Når det gjelder propellen er det ikke sikkert du trenger skifte denne, kommer an på hvor lettdrevet skrog du har. Mer stigning gir også senere akselerasjon, så blir jo en smakssak hva man prioriterer.

 

Bildet er lånt fra denne tråden fra 2009.

4F31CAFE-5E97-44F2-9D4D-DA41264F21A5.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann i girolje. Tøm det helt for olje, sett inn igjen nederste plugg og trykktest vha øverste. Hvis du er heldig er det bare pakningene på fylleskruene som må skiftes. Jeg trykktester med en trykktester for kjølesystemet på bil(multivac tror jeg er merket) sammen med overgang til girkasse-plugg som følger med oljepumpa på biltema. 

 

På Yamaha 75-90 skal det testes på 15psi. Sannsynligvis samme trykk på 9.9/15.

 

Jeg putter hele girhuset under vann og ser etter bobler. 

Link to post
Share on other sites

AskeladdenC65 skrev On 7.11.2022 at 16.57:

Det er mtp deler osv jeg hadde satt pris på å fått vite årsmodel.

Finner ikke forskjell i delelistene på -94 og -95, så ganske trolig at du kan bruke 

"Yamaha 15hp 6E8 1994" når du trenger deler. 

Vær obs på at om du finner forskjellige nummer så kan det være nytt nummer pga skifte av leverandør, men delen er i prinsippet kliss lik... 

Yamaha er strenge på delenummer politikken sin.

Link to post
Share on other sites

God trådtittel, god info og klar på hva du ønsker hjelp til...

Da er det en selvfølge at du får så god hjelp som vi får til. Hadde bare godt av et dykk i 9.9D boka, husker som en hakkespett.. (den husker at den liker kongler, men husker ikke hvilken bile den satte konglen i så den henter en ny...)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei igjen! Prøvekjørte jolla med Yamaha'en idag. Gikk godt, men mistet kjøling (kontrollstrålen) etter litt kjøring. Demonterte for og sjekke impelleren. Såg ok ut, men skal montere ny itilfelle... Men så kommer spørsmålet. Jeg tenkte og skifte simmeringen, som sitter under impeller og tetter mot giroljen. Oppdaget jo sennepsgul olje da jeg sjekket dette etter att jeg kjøpte motoren. Hvor får jeg tak i denne raskt? Må ha dette før påske.... Tips til en norsk nettside som er flink, rask og seriøs mottas med takk. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Ravns garage. - der går det rimelig kjapt og hvis du bor på østlandet er det også greit å kjøre dit og hente det du trenger, enten de har det på lager eller de bestiller det inn.

Nevner igjen trykktest - det viser umiddelbart hvilke pakninger som skal byttes, og i etterkant viser det om jobben er skikkelig gjort. Finnes ikke noe kjedligere enn å sette den i drift bare for å finne ut noen mnd senere at den ikke var tett likevel.

Mangel på kontrollstråle er i min erfaring vanligvis enten rusk i dysa strålen kommer ut av eller at hele kjølesystemet er grodd igjen. På min 9.9 johnson tok jeg av toppen og dekselet på siden av motoren der kontrollstrålen kommer ut. Alle passasjene var omtrent hardpakket med salt og kalk.

Jeg mistenker at noe av grunnen var at motoren ofte har vært kjørt hardt og deretter skrudd av direkte uten å "varmes ned" først. Det er visst slik at salt og kalk felles ut av sjøvannet over en viss temperatur. Bare en teori altså, men jeg har etter dette begynt å kjøre pent et par minutter før jeg skrur av - og håper det bidrar til at problemet ikke gjentar seg med det første. Jeg har også blitt mer påpasselig med ferskvannskjøring. Før gjorde vi bare dette før vi satt bort motoren for vinteren - nå gjør jeg det hver gang jeg tar motoren av båten.

Link to post
Share on other sites

Pen motor=)

Forutsatt 9,9/15D fra 94 -95 ser det vel ut som det er dette du trenger fra Ravns garage:

 

 

3stk Tappe/fyllepakning            orgnr: 90430-08020

https://www.ravnsgarage.no/gasket-4432

 

2stk Oring 20X30X6-648          orgnr: 93101-20048

https://www.ravnsgarage.no/oil-seal-20x30x6-648-

 

 

2stk OIL SEAL (17X30X6-650) ornr: 93101-17054

https://www.ravnsgarage.no/oil-seal-17x30x6-650-

 

 

Impeller orgnr: 682-44352-01

https://www.ravnsgarage.no/impeller-68

 

 

 

image.png.2e74c6b43f95be4d3b19ff11176ac55b.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Nordkapp16.5 skrev 15 minutter siden:

Nevner igjen trykktest - det viser umiddelbart hvilke pakninger som skal byttes, og i etterkant viser det om jobben er skikkelig gjort.

 

Bedre med både vacuumtest og trykktest.
Helt enig med allt det andre du skriver =)

 

 

Men i første omgang så hade jeg anbfallt å kun bytte olje ( Med nye pakninger til fylle/tappeskruer) og kontrollere etter første turen.

 

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...