Jump to content

Tjære og tørking


Kårs

Recommended Posts

Hei! Er det nokon som har eit godt faglig svar (evt eigne erfaringar) på kva som får tjære til å tørke / herde? Det ryktast tips som god lufting, varme, sollys / UV stråler osv. Vurderer å gå vitenskapelig til verks med å sette opp ulike vilkår og notere resultat. Tips og innspel takast imot med takk!

 

 

Mvh Håvard Kårstad 

Redigert av Kårs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interessent å se resultatene av. Jeg har brukt en blanding av tjære, terpentin og  rå linolje på en del driftsbygninger. Min er faring er at så lenge trevirket er sugende og blandingen ikke blir liggende på overflaten trekker- og tørker det i løpet av 4-5 dager, raskere på solsiden. Jeg har også prøv på høvlet eik, men da blir blandingen stort sett liggende og blir tykkere og tykkere til det tørker og blir liggende på overflaten som "hud", så det er vel egentlig et spørsmål om tjære med rå linolje i det heletatt herder. Har hørt at dette endrer seg ved bruk av kokt linolje, men har ikke prøvd fordi jeg egentlig ikke har noe behov.

Link to post
Share on other sites

Tilstrekkelig varme (helst over 10-12 grader), tørr og god lufting og sollys (UV-stråler) er faktorer som gjør at tjæra tørker innen anstendig tid. Blandingsforholdet i forhold til andre tilsetninger spiller også en rolle for tørketiden, i tilfelle det blandes inn amerikansk terpentin, rå- eller kokt linolje, der den siste danner hinne. Bres det såpass at virket blir helt mettet vil tjæra under ideelle forhold ved passende temperatur, god lufting og tilstrekkelig med sollys kunne tørke og danne hinne på få dager. Mens hvis det bres inni en kald og fuktig mørk garasje kan tjæra i verste fall bruke flere uker på å tørke skikkelig, i enkelte tilfeller enda lengre tid. Så nøkkelfaktorene her er hovedsakelig disse tre tingene, der spesielt sollyset er avgjørende for hurtig tørking.  

Link to post
Share on other sites

De år jeg jobbet ved Hardangerfartøyvernsenter ble alle "småbåtene", dvs færingene, smurt med tjære og linolje. Og de stod alltid i solen ofte med en tynn hvit plastpresenning spent over. UV-strålingen gikk fint gjennom, og tjær/linolje blandingen herdet i løpet av et par dage. Som Hakkannen sier UV er avgjørende. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...