Jump to content

Opptak og sjøsetting av 20 fot tresnekke på henger.


Luna III

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring og gode tips ang opptak og utsetting av 20 fots tresnekke på opplagshenger? Jeg har tidligere leid truck for opptak, men med tilgang på utsettingrampe og mulig kjøp av opplagshenger vurderer jeg den muligheten. Med en plastbåt huker man jo bare vaieren i ett feste i baugen, men jeg ser for meg at det ikke er bra på en trebåt på ca.1400 kg. Så hva gjør dere som tar opp tresnekka på henger?

Link to post
Share on other sites

Et bilde av din snekke eller i det minste en liten referanse til hvilken båtbygger som har bygd den vil gjøre det lettere å hjelpe deg.

Har sett mye rart av "opplagshengere" i bruk på snekker/kogger i de båthavnene jeg ferdes i.

Gi oss gjerne et hint om hva slags opplagshenger du vurderer så er det lette å komme med gode råd.

En trebåt kan være betydelig tyngre ved opptak enn dens "brosjyrevekt".. 

Vær forsiktig med å stresse båten innefra og ut, de er konstruert for å motstå krefter utenfra og inn... dvs å slepe en trebåt hardt, eller å løfte ut av vannet med halgatter osv kan være fatalt..

 

Er rampa bratt og du har ruller som løper lett så vær meget forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Vi kjører henger ned i sjøen og deretter båten på henger... Det dreier vel seg om Knært'n regner jeg med.

 

Jada det er Knært'n. Forstår jo at man kjører hengeren ut i vannet, men tviler på at den kommer langt nok ut/dypt nok, til at båten kommer helt inn på hengeren. De som tar opp plastbåter på den utsettingsrampa må i alle fall vinsje en del.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Et bilde av din snekke eller i det minste en liten referanse til hvilken båtbygger som har bygd den vil gjøre det lettere å hjelpe deg.

Har sett mye rart av "opplagshengere" i bruk på snekker/kogger i de båthavnene jeg ferdes i.

Gi oss gjerne et hint om hva slags opplagshenger du vurderer så er det lette å komme med gode råd.

En trebåt kan være betydelig tyngre ved opptak enn dens "brosjyrevekt".. 

Vær forsiktig med å stresse båten innefra og ut, de er konstruert for å motstå krefter utenfra og inn... dvs å slepe en trebåt hardt, eller å løfte ut av vannet med halgatter osv kan være fatalt..

 

Er rampa bratt og du har ruller som løper lett så vær meget forsiktig.

Snekka er ei såkalt sørlandssnekke/skjermsnekke. Hengeren jeg lurer på å skaffe har ikke ruller, men en langsgående kjølstøtte av tre. Den har to skråstilte sidestøtter i V- form. Funker sikkert veldig bra til opplag, men det er ut og inn fra vannet jeg er usikker på. Som jeg sier i tidligere svar tviler jeg på om hengeren kommer dypt nok.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 1 time siden:

Hengeren jeg lurer på å skaffe har ikke ruller, men en langsgående kjølstøtte av tre. Den har to skråstilte sidestøtter i V- form. Funker sikkert veldig bra til opplag, men det er ut og inn fra vannet jeg er usikker på.

Det er vi også...  vi mangler info og da er bare Snåsamannen som kan hjelpe..

Link to post
Share on other sites

Har i nøden brukt ett langt kraftig tau rundt hele båten, knytta begge ender fremme på henger og tvinna tauene med en bjelke fremme for å få båten frem den siste halvmeter/meteren på henger ved opptak. Har da trædd tauen rundt rett i forkant av propellen. Der er båten sterk. 

Ved sjøsetting er det vel bare å gi gass i revers, og bråstoppe 😄

Evt vente på veldig høyt vann. 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 1 time siden:

Slike båter må bukseres inn på henger og da må du ha en henger som duger. Sånn er det bare.

Du skulle holdt kurs her i havna :thumbsup: 

Litt vel mange her med 100 i æpp og 0.1 i trebåt... ikke det at jeg er gluup på trebåt, men jeg har latt være å kjøpe en..

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg har gjort ved opptak av trebåter, så har jeg sjøsatt hengeren på fjøre sjø, satt båten opp på ved flo og dradd båten opp når det var fjøre igjen. Dette tar en del timer, men det er også sjarmen med trebåt. Om det ikke er vogn med høye sidestøtter, så bør/må du ha festetau i vognen som igjen er festet i noe som gir oppdrift, slik at du kan fiske desse opp og feste båten til vognen med tauene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...