Jump to content

Ubrukt glykolblanding fra Biltema har skilt seg, hvorfor?


Sondreland

Recommended Posts

Sondreland skrev for 1 time siden:

Vi blandet glykol fra biltema med vann og helte på kjølesystemet. Det som var til overs har nå stått stille og skilt seg i sine opprinnelige bestanddeler. Har noen sett noe slikt, og har en ide om hva det kan skyldes? Og betyr det at kjølekretsen må tappes av?

Håper ikke du blander drinker med samme forhold til hygiene.

Hvorfor oppgir du ikke hvilket varenummer du har kjøpt?

Link to post
Share on other sites

jeg bruker biltema sin rød glykol "for hardt belastede aluminiumsmotorer" (eller noe sånt) på bilen. Jeg kan ikke si jeg har opplevd noe sånt, men hadde vel heller ikke visst om det om dette hadde skjedd.

Jeg vil tro den holder seg blandet når den er i bruk? Dette har sikkert stått ganske lenge?

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker sterkt at det røde ikke er glykol, men en annen  rød væske. Uansett ville jeg ikke stole på at mtoren er frostsikret med den blandingen der. Jeg forusetter da at det ER klart vann over det røde på flasken, selv om det ikke er så lett å avgjøre på bildet.

 

Har du originalemballasjen og evt. varenummeret til BT?

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Om dette var en blindtest ville jeg satt 97% på trolling og 3% på at noen gjør narr av TS. 

 

Hverken farge, glans eller gjennomsiktighet stemmer med Biltema Longlife G12 ish. 

Det å få etylenglykol til å skille seg er ikke bare-bare, at det har skjedd ved et uhell, blir litt trollete for meg. Alle kan få det til å gelle, det er enkelt, men å få det til felle komplett ut...  kom igjen dere som er kjemikere :thumbsup:

 

Dersom TS har utført denne blandingen med godt rengjorte flasker/bøtter/fat og med rent vann uten tilsetninger så blir det enda villere..

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle, jeg tror dere toucher noe viktig her: godt rengjorte kar osv. Jeg kan ikke fatte at dette har skjedd på noen annen måte enn at noen i gruppa (eller gud forby: meg) har vært lite etterrettlige med renholdet. Varenummeret er for øvrig 361850 fra Biltema. Men jeg er like skeptisk som dere her, og tror den opplagte forklaringen er at det har lurt seg inn noe annet enn vann i denne blandingen. Ville bare sjekke her om dette var noe som kunne skje av seg selv om det fikk stå lenge, men svarene deres tyder på at det dessverre er vi som har slurvet. Da jeg finner det usannsynlig at vi tilfeldigvis har kvalifisert oss til nobelprisen i kjemi blir neste steg da å finne ut hvem som må ta straffen og hva som er passende straff for å måtte tappe ned kjølekretsen igjen... og kanskje prøve å finne ut hva i alle dager det øverste laget her består av.

Redigert av Sondreland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flaska er nå en ting, det som er i båtmotoren er jo det viktige. Ser at glykolen ligger på bunn, da burde det samme skjedd i båten om Biltema har klart å levere noe annet en de skal på flaskene. Kommer du til noen plass for å få tatt prøve på toppen av motoren så ser du jo fort om det er blankt eller rett farge, om du ikke har måler.

Link to post
Share on other sites

Som flere over har jeg brukt kannevis av varenummer 361850 i mange år uten problemer, men som nevnt er hygiene viktig.

Jeg har alltid helt ca halve innholdet i originalkanna over i tilsvarende tom kanne (som tidligere har inneholdt samme type kjølevæske), og så blandet ut begge kanner i forholdet 1:1 med varenummer 361769 (Biltema) med avmineralisert vann (batterivann). 

 

Har opplevd at kjølevæske har koagulert, altså skilt ut "gelekonsistens",  men det har antagelig skjedd ved at ulike typer kjølevæske har blitt blandet.

 

Ps! Skulle dere finne ut at den klare væsken er noe annet enn vann, bør dere kjøre et par runder med Systemsrens før ny kjølevæske.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som Dexron ATF :-), bare at da skulle det røde være oppå vannet. Som flere har postulert, glycolen har affinitet mot vann og vil ikke skille seg. Jeg bruker Biltema Longlife på to motorer og har gjort så i 20 år, og den skiller seg ikke. I garasjen står det en kanne 50/50 blanding, etter ett år har det ikke vist antydning på å skille seg. 

 

Driver du og bøller med oss? :-)

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det er vel bare å tappe på liter flasker fra blokka da skulle den bli lysere og lysere etter hvert.

Når en ikke vet hva som er blandet sammen, ville jeg ikke fulgt det rådet.

 

1- Tøm motoren.

2- Skyll med rent vann helst etter å demontert termostat.

3- Kjøp nye plomberte kanner og bland ut i ren bøtte. Ikke ta pause i arbeidet. Ikke sett noe fra deg. Ikke involver de samme "vennene" en gang til...

4 -monter termostat, og kjør..

 

Husk å ta med alle kretser som feks varmtvannstank etc

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å få det bekreftet eller avkreftet: Var det i den lukkede kjølekretsen du fylte på dette, eller i saltvannsdelen for å konservere i vinter?

 

Vanskelig å se om det er vann i øverste del av flaska, eller bare luft egentlig. Hva skjer om du snur flaske opp ned med lokk på, og tilbake igjen? Blander det seg da?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ser at Ts var innom for en time siden uten å gidde å komme med noen svar på spørsmål fra hjelpsomme medlemmer her inne. Dette var jo i utgangspunktet  en tråd som vakte interesse men som nå går over til å ende opp som enda en "tulletråd". Håper jeg tar feil og det gjør jeg forøvrig rett som det er. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Hvis man ser på bildet så ligger det striper med rød væske et par steder over nivået av øvrig rød væske. Det kan vel vanskelig bety annet enn at det er luft og ikke vann i den øvre delen av flaska 🤔

Jeg trodde det var en optisk effekt siden flaska ikke har plane sider...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...