Elise Startet 9.November.2022 Link til dette innlegget Startet 9.November.2022 Skal skifte slanger for vanninntak motorer i båten, originalt er det brukt eksoslange, er en PVC slange som dette ok, noen med erfaringer rundt det ? Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Byttet fra eksosslange (som var blitt flat i en bøy) til slik slange du linker til i 2019 på min Steyr 236. Det har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Jeg har samme type, fungerer helt fint. Om du er redd for rust fås den også med plastspiral. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Den slangen blir også brukt av båtfabrikker. Ulempen er at slangen kan lekke vann inn til stålspiralen, som ruster og fører til lekkasje inn i båten. Den kan også reagere negativt på kulde. Svenska Kryssarklubben hadde en artikkel/advarsel om denne slangen for et par år siden. Så man bør være obs og holde et øye med installasjonen. På Hulda vurderer jeg denne slangen til for dårlig for bruk under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 De er greie å holde øye med, men siden det var kraftig eksosslange der originalt tenkte jeg om den er ikke er god nok for bruk under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Hulda har kjøpt skikkelige slanger hos Hydroscand i Moss. Ikke forferdelig dyrt. Og det er topp kvalitet som holder i årevis. Jeg har halvannen meter av slangen du viser til. Svanehals for vann inn til toalettet, langt over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Jeg har samme type slange som ble montert for 2 år siden. Fungerer fint. Ikke noe rust på den. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Jeg har hatt sånn slange i 12-14 år. Tilsynelatende like fin enda. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
willmasta Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Har også brukt slik slange på vann inn til motor i seilbåt. Under vannlinje og opp. Men det er riktig at den kan bli litt rusten etterhvert. His meg er den det første jeg ser når jeg åpner til motorrom, så har god kontroll på levetid. Eneste må vel være at eksosslange tåler høy temperatur bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 (redigert) Elise skrev for 9 timer siden: er en PVC slange som dette ok, noen med erfaringer rundt det ? Jeg har flere slike slanger under vannlinja. Både til kjølevannsinntak på Viksunden, og selvlensing på Dracoen. Aldri hatt noe problemer med de slangene. Men som Hulda påpeker er det allikevel andre som har hatt problemer. Det du skal være klar over er at det er mange produsenter av slike slanger, og det er stor variasjon i kvaliteten på PVC. Det er ikke så enkelt at PVC er PVC. Så hvis du tar deg en tur til Hydroscan eller Industrihydraulikk og forklarer formålet, så tenker jeg du får slike slanger av tilfredsstillende kvalitet. Du får dem jo på Båtbua, Maritim og SeaSea også, men der har de nok ikke samme kvalitetsregime på slangene de fører. Lagt til: Ser nå at den slangen du har lagt inn bilde av har sinkbelagt karbonstål i spiralen, ikke rustfri spiral. Jeg var egentlig ikke klar over at noen av disse slangene kom med karbonstålsspiral. Det ville jeg skygget unna. Redigert 9.November.2022 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Og er det spiral av rustfritt, er jeg temnelig sikkert at det er 301, kjøkkenbenkstål. Under Hulda-standard. Men for all del, holder man øye med slangene, kan de brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Godt mulig at det er i den rustfrie spiralen. Fritt etter hukommelsen var vel 301 det man kalte for 18/8 stål før, og som inneholder relativt mye karbon. Det er vel også det som brukes i fjærstål. Men nå har jeg ikke forstått det slik at det har vært den rustfrie spiralen som har vært problemet, heller at PVC-kvaliteten er for dårlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 (redigert) Hva som bragte båten ref i SXK til synkeferdig status var lekkasje inn til spiralen som så rustet og vibrerte hull i slangen. Do-slangen min har vært der den er i minst 10 år. Men for meg er det et stykke derfra og til å bruke den på motoren. I hht en Volvo-kompis, brukte italienere også denne slangen som eksosslange, med særdeles lav suksessrate. AISI301 og 18/8 er vel to forskjellige standarder som eksisterte parallelt. UK brukte 18/8 på 80-tallet, som står for 18 % Cr og 8 % Ni. Og skulle vel da matche AISI 304. Alle mangler Mo. Redigert 9.November.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Komodo skrev 40 minutter siden: Godt mulig at det er i den rustfrie spiralen. Fritt etter hukommelsen var vel 301 det man kalte for 18/8 stål før, og som inneholder relativt mye karbon. AISI301 er nominelt 17/7, med som du sier mye C (0.15 C i vektprosent) AISI304 er nominelt 19/10 med inntil 0.08 C. Generelt: Ellers tror jeg det er en tabbe og omtale alle slanger som ligner på den TS viser bilde av som om de skulle ha samme kvalitet. For det har de ikke. Typen jeg bruker ble levert av Tess for ca 15 år siden, har utvendig SS fjær er en 12 bar slange i 38mm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Næringsmiddelslange? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Hulda skrev for 1 time siden: Hva som bragte båten ref i SXK til synkeferdig status var lekkasje inn til spiralen som så rustet og vibrerte hull i slangen. Do-slangen min har vært der den er i minst 10 år. Men for meg er det et stykke derfra og til å bruke den på motoren. I hht en Volvo-kompis, brukte italienere også denne slangen som eksosslange, med særdeles lav suksessrate. Hej Här är den omtalade slangen, satt original monterat på en Hallberg Rassy 36 Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 9.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Takk for gode innspill, fant denne brosjyren fra Hydroscand, der anbefales eksos slange, det er det som er montert fra båten var ny så jeg går for denne igjen.. https://www.hydroscand.no/storage/ma/b3e77cb3a0954007bf5776f145e9531d/1579116632da42b18a73cdaf815097e8/pdf/D8C38AC5997E723268EEB0E42EE194F15627C818/Baatbrosjyre_2021_web_oppslag.pdf Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 (redigert) Ove T skrev for 2 timer siden: Här är den omtalade slangen, satt original monterat på en Hallberg Rassy 36 Wooow, det er noe med det villeste jeg har sett.. Hvor mange driftstimer har denne slangen hatt? Var den slangen klamret? Redigert 9.November.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 Ove T skrev 1 time siden: Här är den omtalade slangen, satt original monterat på en Hallberg Rassy 36 Fristende å tippe på at den slangen har en stålspiral som er av sinkbelagt karbonstål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 10.November.2022 Link til dette innlegget Svart 10.November.2022 Slangen har nok gått i søpla for flere år siden. Jeg hadde noe tilsvarende på en slik slange, der var det rustfri tråd. Hvis jeg fremdeles har en slangebit hengende i garasjen, så skal jeg sjekke. Etter husken brukte jeg en periode en slik slange på sjøvann inn på eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.