Jump to content

Bruke PVC spiralslange til vanninntak motor

Elise

Recommended Posts

Den slangen blir også brukt av båtfabrikker. Ulempen er at slangen kan lekke vann inn til stålspiralen, som ruster og fører til lekkasje inn i båten. Den kan også reagere negativt på kulde. Svenska Kryssarklubben hadde en artikkel/advarsel om denne slangen for et par år siden. Så man bør være obs og holde et øye med installasjonen. På Hulda vurderer jeg denne slangen til for dårlig for bruk under vann. 

Har også brukt slik slange på vann inn til motor i seilbåt. Under vannlinje og opp. Men det er riktig at den kan bli litt rusten etterhvert. His meg er den det første jeg ser når jeg åpner til motorrom, så har god kontroll på levetid. Eneste må vel være at eksosslange tåler høy temperatur bedre. 

Elise skrev for 9 timer siden:

er en PVC slange som dette ok, noen med erfaringer rundt det ?

Jeg har flere slike slanger under vannlinja. Både til kjølevannsinntak på Viksunden, og selvlensing på Dracoen. Aldri hatt noe problemer med de slangene.

Men som Hulda påpeker er det allikevel andre som har hatt problemer. Det du skal være klar over er at det er mange produsenter av slike slanger, og det er stor variasjon i kvaliteten på PVC. Det er ikke så enkelt at PVC er PVC. Så hvis du tar deg en tur til Hydroscan eller Industrihydraulikk og forklarer formålet, så tenker jeg du får slike slanger av tilfredsstillende kvalitet. Du får dem jo på Båtbua, Maritim og SeaSea også, men der har de nok ikke samme kvalitetsregime på slangene de fører. 

Lagt til:

Ser nå at den slangen du har lagt inn bilde av har sinkbelagt karbonstål i spiralen, ikke rustfri spiral. Jeg var egentlig ikke klar over at noen av disse slangene kom med karbonstålsspiral. Det ville jeg skygget unna. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Godt mulig at det er i den rustfrie spiralen. Fritt etter hukommelsen var vel 301 det man kalte for 18/8 stål før, og som inneholder relativt mye karbon. Det er vel også det som brukes i fjærstål.

Men nå har jeg ikke forstått det slik at det har vært den rustfrie spiralen som har vært problemet, heller at PVC-kvaliteten er for dårlig. 

Hva som bragte båten ref i SXK til synkeferdig status var lekkasje inn til spiralen som så rustet og vibrerte hull i slangen. Do-slangen min har vært der den er i minst 10 år. Men for meg er det et stykke derfra og til å bruke den på motoren. I hht en Volvo-kompis, brukte italienere også denne slangen som eksosslange, med særdeles lav suksessrate.

AISI301 og 18/8 er vel to forskjellige standarder som eksisterte parallelt. UK brukte 18/8 på 80-tallet, som står for 18 % Cr og 8 % Ni. Og skulle vel da matche AISI 304. Alle mangler Mo.

Redigert av Hulda (see edit history)
Komodo skrev 40 minutter siden:

Godt mulig at det er i den rustfrie spiralen. Fritt etter hukommelsen var vel 301 det man kalte for 18/8 stål før, og som inneholder relativt mye karbon.

AISI301 er nominelt 17/7, med som du sier mye C (0.15 C i vektprosent)

AISI304 er nominelt 19/10 med inntil 0.08 C.

Generelt: 

Ellers tror jeg det er en tabbe og omtale alle slanger som ligner på den TS viser bilde av som om de skulle ha samme kvalitet. For det har de ikke. Typen jeg bruker ble levert av Tess for ca 15 år siden, har utvendig SS fjær er en 12 bar slange i 38mm. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Hva som bragte båten ref i SXK til synkeferdig status var lekkasje inn til spiralen som så rustet og vibrerte hull i slangen. Do-slangen min har vært der den er i minst 10 år. Men for meg er det et stykke derfra og til å bruke den på motoren. I hht en Volvo-kompis, brukte italienere også denne slangen som eksosslange, med særdeles lav suksessrate.

Hej

Här är den omtalade slangen, satt original monterat på en Hallberg Rassy 36

Hälsningar Ove

Spiralslang.JPG.94dd7223e45ef791384cdd4b7c9937ec.JPG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...