btt Startet 9.November.2022 Del på Facebook Startet 9.November.2022 Hei, har Victron Shunt i båten, det står at en skal ligge inn batteri kapasitet. med vanlige batteri bør en ikje tappe mer en 50% . Hvorfor ikke da legge inn 50% av kapasitet , så vil % gå fra 100-0 og bli mer nøyaktig en den er fra 100-50% Noen som har testet ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 9.November.2022 Del på Facebook Svart 9.November.2022 Jeg har lagt inn den kapasiteten jeg vil bruke så på 220Ah blybatterier legger jeg inn 110. Blir neppe mer nøyaktig men jeg liker å indikere på den måten. Batteribanken er 230Ah LiFePO4 og 220Ah bly så totalen jeg legger inn da er 230+110=340Ah Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 Det riktige blir å legge inn total batterikapasitet, og heller sette Discharge floor til 50% på blybatterier, og kansje 90% på LiFePO4. Da vil shunten vise 0% igjen om en har brukt 50% på batteriene på bly, og 0% igjen når en har brukt 90% på LiFeOP4 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 larsenigarasjen skrev 1 time siden: Det riktige blir å legge inn total batterikapasitet, og heller sette Discharge floor til 50% på blybatterier, og kansje 90% på LiFePO4 Det er riktig ved rene batteribanker, tror min måte er bedre ved kombinerte banker, det har i alle fall funket fint i et halvår på solselleanlegget mitt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 SveinHa skrev 6 minutter siden: Det er riktig ved rene batteribanker, tror min måte er bedre ved kombinerte banker, det har i alle fall funket fint i et halvår på solselleanlegget mitt. Når du kombinerer forskjellige batterier og batteriteknologi, blir det selvsagt feil å legge det inn som jeg beskrev. Men du har heller ikke kontroll på hvor mye hver batteripakke er belastet med om du har koblet bly og LiFePO4 batterier sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 larsenigarasjen skrev 1 time siden: Når du kombinerer forskjellige batterier og batteriteknologi, blir det selvsagt feil å legge det inn som jeg beskrev. Men du har heller ikke kontroll på hvor mye hver batteripakke er belastet med om du har koblet bly og LiFePO4 batterier sammen. Hvordan blir beste oppsett da ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 Roger jo skrev 12 minutter siden: Hvordan blir beste oppsett da ? For å kunne svare på det må jeg nesten vite hva du har av utstyr nå, og hvordan du ønsker at dette skal sys sammen :-) Det anbefales ikke å koble lithium og bly sammen, eller andre batterier med forskjellig teknologi. LiPo4 og blybatterier har forskjellige krav til lading, og har også forskjellig utlade karakteristikk Dersom du bare har koblet bly og LiFePO4 sammen, og har en felles batterimonitor på hele batteripakken, vil nok LiFePO4 batteriene tappes ned først, da de ligger med høyere spenning en blybatterier. Så blybatteriene vil ikke tappes før LiFePO4 nærmer seg eller er tomme. Jeg ville nok ikke hatt en løsning i båten hvor bly og lithium batterier var koblet sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 Lithium og bly går greit sammen men det forutsetter at lithium har en god BMS (og det MÅ de ha uansett). I noen tilfeller er det til og med anbefalt å ha bly som "backup" (når BMS kobler lithium fra lading og for å beskytte generator ligger blybatteriet der og holder spenningen på et fornuftig nivå), vanlig løsning i bobil. Om en designer et anlegg fra bunnen av blir det litt annerledes for da designer en inn den sikkerheten som trengs men det er ikke alltid like enkelt eller kostnadseffektivt ved ettermontering. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 (redigert) larsenigarasjen skrev 1 time siden: For å kunne svare på det må jeg nesten vite hva du har av utstyr nå Beklager, dårlig spurt, tenkte på oppsettet til SveinHa. Det klarnet nå. Redigert 10.November.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
btt Svart 10.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2022 larsenigarasjen: vi % faktisk gå ned til 0 % hvis en legger inn riktig AH på batteribank og 50% på Discharge floor? og hva mener dere, ligger nå med 1A i forbruk jevnt i døgnet, hvor lavt kan jeg la spenning gå før jeg bør lade? da tenker jeg på spenning ved 1A belastning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 btt skrev 4 minutter siden: larsenigarasjen: vi % faktisk gå ned til 0 % hvis en legger inn riktig AH på batteribank og 50% på Discharge floor? og hva mener dere, ligger nå med 1A i forbruk jevnt i døgnet, hvor lavt kan jeg la spenning gå før jeg bør lade? da tenker jeg på spenning ved 1A belastning Ja, hvis du legger inn det, vil batterimonitoren vise 0% igjen når du har brukt 50% av batterikapasiteten. Når du bør lade tør jeg ikke svare på :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 Det som er litt plagsomt med å blande teknologier er at Peukert og disse her karene ikke er like for forskjellige teknologier... Siden lithium er hovedbatteriene med mest energi går jeg ut fra innstillingene for de og justerer litt i retning av bly. I praksis, når begge batteritypene er fulladet, tappes lithium først og når de er tomme og BMS slår av fortsetter utladingen på blybatteriene. På tilsvarende måte lades først lithium og så bly selv om de overlapper noe. Blybatterier tappes jo under 13V og lader over ca 13.5V mens lithium ligger rundt 13.2V pluss minus omtrent en tiendel i det meste av både lade- og utladeforløpet. Disse tallene er omtrent riktige men tatt etter hodet så ikke ta de heeeelt bokstavlig Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 10.November.2022 Del på Facebook Svart 10.November.2022 Dette er vel besvart, men for hva det er verdt, så valgte jeg total kapasitet i min forrige båt på min 712, og satte "discharge floor" til 10% med en ren lithium bank. Det er det samme i seilbåten jeg har nå. Jeg har aldri vært borti blandebanker. Bare blandevann Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 11.November.2022 Del på Facebook Svart 11.November.2022 SveinHa skrev for 21 timer siden: I praksis, når begge batteritypene er fulladet, tappes lithium først og når de er tomme og BMS slår av fortsetter utladingen på blybatteriene. Det anbefales visstnok å ikke bruke BMS som annet enn en "siste skanse" sikkerhetsmekanisme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 Her er et ferskt eksempel på utlading-lading av kombibank lithium/bly: Tegnforklaring: Gul: Total SOC (State Of Charge) Oransje: Lithium SOC Hvit: Bly SOC Grønn: Strøm ut/inn Blå: Batterispenning. Utladingen er tydelig etter hverandre, lithium først og deretter bly. Ladingen er litt mer parallell enn jeg antok. SOC hentes fra Victron Smartshunt for total batteripakke, BMS for lithium og bly beregnes ut fra de 2 andre. Lading er fra inverter som i dette eksempelet er stilt inn på 40A og solceller. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 Hva slags BMS bruker du, @SveinHa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.November.2022 Del på Facebook Svart 14.November.2022 Maika skrev 12 minutter siden: Hva slags BMS JK/JiKong 200A med 2A aktiv balancer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.