Jump to content

Victron batteri måler


btt

Recommended Posts

Jeg har lagt inn den kapasiteten jeg vil bruke så på 220Ah blybatterier legger jeg inn 110. Blir neppe mer nøyaktig men jeg liker å indikere på den måten.

 

Batteribanken er 230Ah LiFePO4 og 220Ah bly så totalen jeg legger inn da er 230+110=340Ah

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

Det riktige blir å legge inn total batterikapasitet, og heller sette Discharge floor til 50% på blybatterier, og kansje 90% på LiFePO4

Det er riktig ved rene batteribanker, tror min måte er bedre ved kombinerte banker, det har i alle fall funket fint i et halvår på solselleanlegget mitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 6 minutter siden:

Det er riktig ved rene batteribanker, tror min måte er bedre ved kombinerte banker, det har i alle fall funket fint i et halvår på solselleanlegget mitt.

Når du kombinerer forskjellige batterier og batteriteknologi, blir det selvsagt feil å legge det inn som jeg beskrev. Men du har heller ikke kontroll på hvor mye hver batteripakke er belastet med om du har koblet bly og LiFePO4 batterier sammen.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

Når du kombinerer forskjellige batterier og batteriteknologi, blir det selvsagt feil å legge det inn som jeg beskrev. Men du har heller ikke kontroll på hvor mye hver batteripakke er belastet med om du har koblet bly og LiFePO4 batterier sammen.

 

Hvordan blir beste oppsett da ? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 12 minutter siden:

 

Hvordan blir beste oppsett da ? 

For å kunne svare på det må jeg nesten vite hva du har av utstyr nå, og hvordan du ønsker at dette skal sys sammen :-)

Det anbefales ikke å koble lithium og bly sammen, eller andre batterier med forskjellig teknologi.

LiPo4 og blybatterier har forskjellige krav til lading, og har også forskjellig utlade karakteristikk

Dersom du bare har koblet bly og LiFePO4 sammen, og har en felles batterimonitor på hele batteripakken, vil nok LiFePO4 batteriene tappes ned først, da de ligger med høyere spenning en blybatterier. Så blybatteriene vil ikke tappes før LiFePO4 nærmer seg eller er tomme. 

Jeg ville nok ikke hatt en løsning i båten hvor bly og lithium batterier var koblet sammen. 

Link to post
Share on other sites

Lithium og bly går greit sammen men det forutsetter at lithium har en god BMS (og det MÅ de ha uansett). I noen tilfeller er det til og med anbefalt å ha bly som "backup" (når BMS kobler lithium fra lading og for å beskytte generator ligger blybatteriet der og holder spenningen på et fornuftig nivå), vanlig løsning i bobil. Om en designer et anlegg fra bunnen av blir det litt annerledes for da designer en inn den sikkerheten som trengs men det er ikke alltid like enkelt eller kostnadseffektivt ved ettermontering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen: vi % faktisk gå ned til 0 % hvis en legger inn riktig AH på batteribank og 50% på Discharge floor?

 

og hva mener dere, ligger nå med 1A i forbruk jevnt i døgnet, hvor lavt kan jeg la spenning gå før jeg bør lade? 

 

da tenker jeg på spenning ved 1A belastning

Link to post
Share on other sites

btt skrev 4 minutter siden:

larsenigarasjen: vi % faktisk gå ned til 0 % hvis en legger inn riktig AH på batteribank og 50% på Discharge floor?

 

og hva mener dere, ligger nå med 1A i forbruk jevnt i døgnet, hvor lavt kan jeg la spenning gå før jeg bør lade? 

 

da tenker jeg på spenning ved 1A belastning

Ja, hvis du legger inn det, vil batterimonitoren vise 0% igjen når du har brukt 50% av batterikapasiteten.

Når du bør lade tør jeg ikke svare på :-)

Link to post
Share on other sites

Det som er litt plagsomt med å blande teknologier er at Peukert og disse her karene ikke er like for forskjellige teknologier... Siden lithium er hovedbatteriene med mest energi går jeg ut fra innstillingene for de og justerer litt i retning av bly.

 

I praksis, når begge batteritypene er fulladet, tappes lithium først og når de er tomme og BMS slår av fortsetter utladingen på blybatteriene. På tilsvarende måte lades først lithium og så bly selv om de overlapper noe.

 

Blybatterier tappes jo under 13V og lader over ca 13.5V mens lithium ligger rundt 13.2V pluss minus omtrent en tiendel i det meste av både lade- og utladeforløpet. Disse tallene er omtrent riktige men tatt etter hodet så ikke ta de heeeelt bokstavlig :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel besvart, men for hva det er verdt, så valgte jeg total kapasitet i min forrige båt på min 712, og satte "discharge floor" til 10% med en ren lithium bank. Det er det samme i seilbåten jeg har nå. Jeg har aldri vært borti blandebanker.

 

Bare blandevann:smiley: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Her er et ferskt eksempel på utlading-lading av kombibank lithium/bly:

image.png.c383d5b1394991e6e2ea1d1d0c470a38.png

Tegnforklaring:

Gul: Total SOC (State Of Charge)

Oransje: Lithium SOC

Hvit: Bly SOC

Grønn: Strøm ut/inn

Blå: Batterispenning.

 

Utladingen er tydelig etter hverandre, lithium først og deretter bly. Ladingen er litt mer parallell enn jeg antok.

 

SOC hentes fra Victron Smartshunt for total batteripakke, BMS for lithium og bly beregnes ut fra de 2 andre. Lading er fra inverter som i dette eksempelet er stilt inn på 40A og solceller.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 12 minutter siden:

Hva slags BMS

JK/JiKong 200A med 2A aktiv balancer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...