Jump to content

Propellvalg GH V20 med tohatsu 140 4takt

elskerseiling

Recommended Posts

Er det noen som har forslag til propeller på GH V20 med tohatsu 140hk 4takt? Vekt på motor er 178kg(relativt lett for å være en 4 takt på denne størrelsen) 

Importøren mener at den skal tilsvare 150hk uten at jeg vet hva det innebærer. 

Jeg ser for eksempel noen Cormate 21 sportmate / 150hk som går med 21" laserII propell. Denne gir vel relativt bra med løft slik som ballistic og mirage plus osv. 

Vet noen om denne båten er tyngere enn v20? 

image.png.60c31c90b1b003875e6b70648748712e.png

Redigert av elskerseiling (see edit history)
elskerseiling skrev for 3 timer siden:

Importøren mener at den skal tilsvare 150hk uten at jeg vet hva det innebærer. 

det innebærer nok at du har snakket med en selger :giggle:  de sier sånt

150hk 4t klassen er opp et hakk i både syl.volum og vekt , 2,5 - 2,8 liter gir mer moment enn en 2 liter.

Kjenner ikke til motoren da den må være ganske ny på det norske markedet.   Men med 2.08 utveksling så tenker jeg jo at 21" stål ala laser sikkert ikke er et dårlig utgangspunkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev On 10.11.2022 at 18.06:

det innebærer nok at du har snakket med en selger :giggle:  de sier sånt

150hk 4t klassen er opp et hakk i både syl.volum og vekt , 2,5 - 2,8 liter gir mer moment enn en 2 liter.

Kjenner ikke til motoren da den må være ganske ny på det norske markedet.   Men med 2.08 utveksling så tenker jeg jo at 21" stål ala laser sikkert ikke er et dårlig utgangspunkt

Det står på nettsidene til tohatsu og kellox:fishing:

se der ja

Sitat

Når MFS140 er montert på lette båtkonfigurasjoner, vil den gjøre jobben tilsvarende en motor med 150 hestekrefter. Men hvorfor gå opp til en tyngre og mer omfattende150 hestekrefter når MFS140 kan erstatte den?

De har jo i og for seg et poeng at man må tenke vekt opp mot effekt, spesielt på lettere båter. 
Får håpe det dukker opp tester snart, så får vi se hvor godt påstandene stemmer :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...