Jump to content

Remontering av vinduer i In'lander 27


Tyrihans

Recommended Posts

Hei,jeg har demontert vinduene til akterkabin og til toalett.Her var glasset limt til aluprofilen.Jeg lurer på om noen har lignende erfaringer og vet hva slags lim som skal benyttes.

Mellom skrog og aluprofil virker det som det er butyl som gjelder.Jeg legger ved noen bilder av rammene.

Takknemlig for alle tips.

Mvh Sven

20221112_175348.jpg

20221112_175352.jpg

20221112_175359.jpg

20221112_175404.jpg

20221112_175615.jpg

Link to post
Share on other sites

https://solbrismaritime.no/product/teroson-ms-937-hvit

Dette er vel det som anbefales og selges av medlem her inne. 

Har samme båten jeg, men mine vinduer er med gummi u-profil mellom glass å alu.

Mine vinduer bak er med glassfiber mellom de to deler. Ser ut som du har aluplate mellom.

 

Hvordan ser dine inner profiler ut?

Ser ut som det er brukt forskjellige løsninger på disse båter.

 

Holder sjøl på å tette vinduer. Men tar ikke ut vinduene nå, siden båten ligger på sjøen. Så tar av inner profil å tetter fra innsiden. Så får utsiden nye fuger når været tillater dette.

 

Har en egen tråd om dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ser det er annet system enn hos meg ja.

Sitter en list skrudd fast på innsiden av ytterprofil hos meg.

Denne har de boret huller i, for å skru inner profil fast.

 

Men den lim i linken jeg la inn over, skal være knall bra.

@Chilli Solbriskan nok bekrefte dette tenker jeg.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er svært viktig med primer på glasset! Glass er ikke så flatt som man skulle tro og vedheft er dårlig!

Samtidig er det svært viktig med avfetting. Og da skal det ikke benyttes alkoholholdig væske så som rødsprit og white spirit. Heller ikke Aveton. 
Bremseskiverens kan brukes. Selv har jeg Cyberbond 9999 i sortimentet og bruker bare den selv. 
https://solbrismaritime.no/product/cyberbond-9999

 

Og her er fremgangsmåten ved liming (MS937), brukes uansett om det blir klemt eller limes som i takluka her:

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tyrihans skrev for 9 timer siden:

Brukes ms937 mellom vindusramme og gelcoat også eller er det et annet produkt

MS937 er et lim som brukes der det ikke skal demonteres igjen og der man ikke får til å klemme enhetene sammen. Får man klemt rammene sammen ved å skru de sammen benyttes butyl. MS937 er et lim som benyttes av blant annet bobilprodusenter til å lime vinduer og lukeglass. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tyrihans skrev 3 minutter siden:

Fører du butyl i nettbutikken også eller har du tips til type gjerne hvit på patron 

Jeg har butyl i nettbutikken. Teroson 2759.

Den fås i grå. Alt overskytende butyl fjernes enkelt. Butyl skal ikke ligge åpent. Det har ingen hensikt. Egner seg ikke til fuging. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar ,da sender jeg inn bestilling på de produktene jeg har blitt anbefalt.Nå er det rengjøring av rammer og ruter så blir det liming av glass i vindusprofilen.Det blir nok ikke tilbakemontering av vinduene før til våren ,men jeg skal komme med oppdateringer underveis.

Takk for all hjelp

Mvh Sven

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...