Jump to content

Forsikring av båt under bygging

ojo030

Recommended Posts

Hei

Jeg er i ferd med å bygge en seilbåt på 25,5 fot. Den bygges av kryssfiner (BS 1088) og alt av sammenføyninger og overflatebehandling utføres med West Epoxy og etter deres metode. Jeg bygger etter amerikanske tegninger utført av Phillip C. Bolger. Han er kjent for en masse sære konstruksjoner.

Jeg har kommet så langt med byggingen at verdien i mine øyne overskrider dekningen i innboforsikringen for naustet, der dette foregår. Jeg har derfor funnet ut at jeg antakelig nå trenger å tegne en egen forsikring på båten. Det er særlig brann jeg er redd for.

Jeg har snakket med Gjensidige og de har sendt meg et egenerklæringsskjema, der står det som en kommentar at det er markedsverdien ved skadetidspunktet som legges til grunn for erstatningsbeløpet ved skade. Markedsverdien av en uferdig selvbygd båt vil være +/- null.

Er det noen her som har tips om forsikringsselskap som kan tilby en noe mer fornuftig forsikring for båt under bygging og kanskje gode råd i denne forbindelsen.

På forhånd takk.

Oddbjørn

Har selv bygget båt som jeg tegnet byggeforsikring for igjennom 5 år før den ble endret til en båt forsikring. Verdien av objektet bør settes ut i fra tanken på at det er en andre som ønsker å bygge samme båt. Ikke +/÷ null.  Tenk tid og penger separat. Om objektet er 50% ferdig i anntal timer og du har brukt 30% av kostnadene vil det gi en ca  sum som du bruker som verdi. Siden du bruker tegninger å følger disse vil det være lett å forsvare et beløp siden det da kanskje finnes en pris på sånn båt ny?

Legg nå ut et bilde eller to hva du bygger .

Lykke til videre!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk til Hulda og Knude for gode råd. Jeg vil kontakte Pantaenius i løpet av dagen. Det er interessant det Knude sier om verdifastsettelse. Hvis man forutsetter at det virkelig finns andre som kunne være interessert i en så spesiell båt så endrer betraktningsmåten seg vesentlig. 

Jeg har tidligere også hatt svært god nytte av å stille spørsmål her på forumet og fått gode svar. Så jeg burde bidra tilbake med for eksempel å legge ut et bilde eller flere. Jeg får forsøke og ta et bilde av babord side. Den er ferdig bortsett fra vinduer - og de er det mange av - og maling. Styrbord side arbeider jeg med for tiden. 

Det er litt vanskelig å ta brukbare bilder for det er ikke mye plass rundt båten. 

Oddbjørn

ojo030 skrev 1 time siden:

Hvis man forutsetter at det virkelig finns andre som kunne være interessert i en så spesiell båt så endrer betraktningsmåten seg vesentlig. 

Hvis ikke så er det vel ikke lett å forsikre den, om ingen er interessert har den vel knapt noen verdi. Det er nok lurt å oppdatere forsikringsselskapet løpende med antatt verdi, som Hulda og Knude sier. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da er/var vi i samme situasjon. Vi har også alle våre forsikringer hos Gjensidige. Bra at jeg kan forsøke Tryg.

Etter Hulda sitt tips tok jeg kontakt med Pantaenius i dag De har ikke ringt tilbake enda men jeg studerte hjemmesiden deres og det virker som om de har en helt annen tilnærming til verdifastsettelsen. Det ser ut for at kunden i utgangspunktet kan fastsette forsikringssummen selv og det gir jo mulighet for å justere verdien etter hvert som byggingen går fremover. Jeg skjønner at jeg må begynne å gjøre litt mere papirarbeid. Jeg har notert timene i en app. Jeg har også tatt vare på de fleste fakturaene men ikke ført dem inn i et system enda. Jeg må få gjort det nå.

Oddbjørn

Sånn er det. Uansett hva man kjøper, bør man finne ut hva man betaler for. Forsikring er vel et av de få produktene folk tror er det samme uansett selskap. Tilbake på 90-tallet var Pantaenius i Marstrand det eneste forsikringskontoret hvor jeg møtte gehør. 

Story: For noen år siden klasket Pantaenius til med en gedigen prisøkning. Jeg sendte en e-mail med 'hør nå her'-tekst. Fikk en fornuftig forklaring, men relatert til cabincruiser-feil og havarier. Sendte svar tilbake med 'skipperpapirer' og byggebeskrivelse. Man fant da ut at risikoen til Hulda var behagelig lav, og reduserte premien tilbake til tidligere nivå. Premien er fremdeles så høy at den svir i pensjonistbudsjettet. Det er langt fra gratis.

• 6 måneder senere...

Jeg tar opp igjen tråden fra i fjor og håper Fairline35 kanskje har en kommentar. Jeg kontaktet Tryg Først i dag men dessverre fikk jeg svar om at de ikke kunne forsikre byggeprosjektet mitt uten at det først var CE merket.

Jeg bygger etter amerikanske tegninger så CE merking blir ikke så enkelt men jeg har arbeidet mye med saken underveis og mener selv at det vil være mulig å CE merke. Jeg har kjøpt inn en rekke ISO standarder, de flest av de som er aktuelle for «Seilbåter med skroglengde større enn eller lik 6 meter».

Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg kommer til å fullføre dette løpet. Det er vel fremdeles slik at jeg har lov til å bruke båten selv og at den også kan selges etter 5 år uten CE merking.

Jeg hadde håpet at det var tilstrekkelig at jeg hadde CIN nummer. Det har jeg fått ordnet hos Sjøfartsdirektoratet. Men det hjalp ikke hos Tryg. 

Jeg har også tatt ny kontakt med Pantaenius. Jeg hørte ikke noe fra dem i fjor og utsatte saken. 

Jeg får kjøpe et ekstra brannslukkingsapparat og håpe det beste. 

- Oddbjørn

Ring Pantaenius på Marstrand. Der treffer du folk det går an å snakke med.

Under byggingen la jeg materislkost/investering til grunn for verdifastsettelsen. Og det er også nåværende verdifastsettelse. Hvor mange timer jeg har kåla/rotet rundt under byggingen har verdi NOK 0,00.

Takk for tipset Hulda.

Jeg har faktisk solgt to mindre selvbygde båter for mange år siden. Den første var en 14 fot seiljolle. Det var på syttitallet. Jeg tok 4000 og det dekket omtrent materialkostnadene. Året etter kom kjøperen til meg og sa han skulle selge den og spurte hvor mye han kunne ta for båten. Jeg sa 8000 og det gikk vist bra det også. 

For femten tjue år siden solgte jeg ei klinkebygd seiljolle. Jeg dekket omtrent materialkostnadene da også, så Hulda, du har helt rett i at det er nok ikke så stor verdi i amatørbygging. 

- Oddbjørn

ojo030 skrev for 6 timer siden:

Jeg tar opp igjen tråden fra i fjor og håper Fairline35 kanskje har en kommentar. Jeg kontaktet Tryg Først i dag men dessverre fikk jeg svar om at de ikke kunne forsikre byggeprosjektet mitt uten at det først var CE merket.

Er det ikke umulig å få en båt under bygging CE merket som privat person?

Sånn som CE merking av fritidsfartøy er ment, så er det ikke mulig å CE merk noe som ikke er ferdig bygget. Teknisk dokumentasjon vil ikke være til stede. Heller ikke brukerhåndbok, samsvarserklæring med henvisning til standarder osv.

Jeg kom litt i samme klemma da jeg først tok kontakt med mitt forsikringsselskap. Da jeg ba om å få snakke med en " voksen" fikk pipa en annen lyd. Nå hjalp det sikkert at jeg jobbet med nettopp CE merking av fritidsbåt hos en større produsent på det tidspunktet. 

Gå en runde til med ditt forsukrungsselskap men sørg for at du selv vet tilstrekkelig om hva og hvorfor.

Når båten er ferdig så er det mulig å ce merke selvbygger men da kan det ikke verifiseres av bygger. Du må bruke et firma til å gå god for alt av dokumentasjon. Dette fordi du ikke har kvalitetssystem som produsent.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...