Jump to content

Kartplotter/ekkolodd, maks 8k?

Endred

Recommended Posts

Hei!
Nok ett spørsmål om kartplotter/ekkolodd..

Jeg får meg en 19" båt som skal brukes til helgeturer i kjent/ukjent farvann, fridykking og fiske. Trenger en kombinert kartplotter/ekkolodd som er av såpass kvalitet at jeg kan være trygg på at det fungerer godt til både navigasjon samt fiske opp til 100m dyp (kan sikkert fiske dypere, men har skjønt at hvis man skal se fisk veldig dypr så blir det også veldig dyrt). 

Pris: 0 til 7-8000 (Kanskje mer hvis det er noe som kan dukke opp på tilbud/black friday osv)

Fikk tips om denne, men så at den fikk litt blandet omtale: https://www.marineshop.no/raymarine/131835/raymarine-dragonfly-7-pro-kartplotter-7-skjerm-m-ekkolodd-og-giver?gclid=CjwKCAiAvK2bBhB8EiwAZUbP1JQloD39mWHNymIyc1R9FsnBGt79Vd4EMcRsaSWabGQ8sdyHAfEgRRoC098QAvD_BwE&fbclid=IwAR30p7lCiZHUkN3peQkPKDbytecg5x3aJYHD57XWdxZnEsdkF6jTuTlijFk

Redigert av Endred (see edit history)

Dragonfly er i all hovedsak beregnet på grunt vann. Du vil se bunn på 100m, men trolig ingen fisk. Svingeren Grand Banks jr nevner er en du skal ha i Lowrance/Simrad verden innenfor ditt budsjett. 

Jeg vil og anbefale 9 tommer da er det ok å kjøre splitt skjerm mellom ekkolodd og kartplotter. 7 tommer og delt skjerm blir veldig smått. 

Om det ikke haster, så kommer det kanskje goe tilbud utover vinteren samt alle disse svarte dager/uker og andre ensomme dager/uker eller cyber uker/dager.

Kjøpte sjøl Axiom 9 på et sådan tilbud, til 8k men uten svinger. Men da har du noe som er bra, om du legger til et par lapper til svinger.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Endred skrev 10 minutter siden:

Ser de skriver dette. Så er nok ikke rette svinger for deg.

OBS: Trippleshot svinger er beregnet for ferskvann og går ned mot dybder på ca50m ved god vannkvalitet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Endred, mitt inntrykk er at abbor kjenner markedet godt. Så anbefaler deg å slå til nå. Så har du uansett 14 dagers angrefrist, så skulle det komme tilbud på Black Friday Så kan du returnere en ubrukt Hook 9 med 50/200.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

mavi skrev for 5 timer siden:

Liten avsporing, men hva tror du om prisene på HDS Live 9 og 12 nå @abbor?

Er prisen til mjøsservice omtrent så lavt som det kommer selv om det ryktes om ny modell snart?

Informasjon om ny modell HDS Pro er lekket. Ny modell ser helt lik ut, antar forskjellen er som mellom Simrad NSS Evo3 og Evo3S, dvs mer minne og kraftigere prosessor. Tror HDS Live kommer til å bli solgt ut fort med så lave priser. Forventer ikke lavere priser. 

Jeg har brukt Simrad GO12 med B60 på en kamerats båt under seifiske de to siste årene. Ser fisk ned til 140-150m, 140m i fjor og i år så vi helt ned til 150m. 50/200 KHz HDI har litt bedre følsomhet enn B60. 

Jeg har selv ikke brukt Hook Reveal, men har forstått fra Team Colibri at ekkoloddet i Hook Reveal skal være like bra som i dyrere Simrad og Lowrance produkter. Skal en få bedre resultater enn med 50/200 kHz HDI så må en kjøpe en Armar svinger til 10 tusen eller mer. Konkurrerende merker gir ikke tilsvarende ytelse med P66 eller B60 svingere, så dette er det absolutt rimligste alternativet for å se fisk på 100m+. 

Her er noen skjermbilder og en rapport fra fjorårets GO12 XSE - B60 testing.

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/1184241-simrad-go12-xse-b60-transducer.html

Sist jeg sjekket var Navionics+ det som ble anbefalt til fisking, fordi høydekurvene var flere og gav bedre inntrykk av bunnen. Ca 5 år siden tror jeg.

Vet ikke hvordan det er i dag. Dette er jo et digitalt produkt som kan oppdateres fra en dag til en annen.

@abbor , hva mener du om hvilke kart som er best til fisking i sjøen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...