abbor Svart 26.November.2022 Link til dette innlegget Svart 26.November.2022 abbor skrev On 20.11.2022 at 20.14: Hook Reveal 9 med 50/200 kHz HDI til 6790kr hos Ahoy nå. Dette var så billig som den ble i Black Week, fortsatt samme pris. Link to post
JRK Svart 26.November.2022 Link til dette innlegget Svart 26.November.2022 (redigert) Svenskene virker å ha litt lavere priser enn Norge: https://www.hjertmans.se/ https://www.seasea.se/ https://www.erlandsonsbrygga.se/?fbclid=IwAR2HcbWB1c3Ar9dyoCIV7qBI3PAcQDfh7PVGdWZc6XZvbeUp9qw-MhPfJJU Redigert 26.November.2022 av JRK (see edit history) Link to post
abbor Svart 26.November.2022 Link til dette innlegget Svart 26.November.2022 Så ingen Hook Reveal 9 hos de du linket til. Så at den er 200kr billigere på Olssons Fiske som pleier å være rimeligst på Lowrance i Sverige. GO7 XSR selges nå for 5999 uten svinger hos Seatronic, 7999 SEK hos Seasea.se. https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/7-skjerm/simrad-go7-xsr Link to post
Okkaby Svart 26.November.2022 Link til dette innlegget Svart 26.November.2022 Å spare 200kr på å handle noe sådan i Sverige, er vel lite anbefalt. Handler du i Norge, har du Norsk garanti/reklamasjonsrett å en Norsk forhandler å forholde deg til ved problemer. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
abbor Svart 26.November.2022 Link til dette innlegget Svart 26.November.2022 Bør spare minst 20% er min mening før det er vits å vurdere å kjøpe båtelektronikk utenlands. Tror mange misunner oss kjøpsloven. Link to post
JRK Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 (redigert) abbor skrev for 21 timer siden: Så ingen Hook Reveal 9 hos de du linket til. Så at den er 200kr billigere på Olssons Fiske som pleier å være rimeligst på Lowrance i Sverige. GO7 XSR selges nå for 5999 uten svinger hos Seatronic, 7999 SEK hos Seasea.se. https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/7-skjerm/simrad-go7-xsr Okkaby skrev for 21 timer siden: Å spare 200kr på å handle noe sådan i Sverige, er vel lite anbefalt. Handler du i Norge, har du Norsk garanti/reklamasjonsrett å en Norsk forhandler å forholde deg til ved problemer. abbor skrev for 20 timer siden: Bør spare minst 20% er min mening før det er vits å vurdere å kjøpe båtelektronikk utenlands. Tror mange misunner oss kjøpsloven. Det trådstarter spør om er ikke en spesifikk plotter. Her virker det som det bare er GO7 og Lowrance som gjelder.? I utgangspunktet spør han om Raymarine, og med god grunn, en av de største leverandøren sammen med Garmin, i dette markedet. Disse er det penger å spare på i mitt innlegg. Så sparer man ikke Kr.200,- men fra Kr.500,- til Kr.1000,- på flere av disse produktene. Garantien er den samme i Norge og Sverie, men vi har jo en bedre reklamsjonsrett. Men ikke glem at på endel produkter så anvender man mer utvidet garanti i Sverige, noe som er mye bedre en reklamsjonsrett, da bevisbyrden på feil ligger hos leverandøren og ikke deg selv ved feil. Om jeg skulle anbefalt noe konkret uten krav til ekkolodr er dette et veldig bra alternativ: https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/7-tums-skärm/raymarine-axiom-7 Om jeg skulle anbefalt noe konkret innefor kostrammen på Kr.8000,- inklusive giver er dette et bra alternativ: (Dragonfly 7 har jeg også sett til 3.990,-) https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/plotter/garmin-gps/garmin-echomap-uhd-72cv-utan-givare Redigert 27.November.2022 av JRK (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Endred skrev On 15.11.2022 at 13.29: Trenger en kombinert kartplotter/ekkolodd som er av såpass kvalitet at jeg kan være trygg på at det fungerer godt til både navigasjon samt fiske opp til 100m dyp (kan sikkert fiske dypere, men har skjønt at hvis man skal se fisk veldig dypr så blir det også veldig dyrt). Det spørres etter noe i den prisklassen som er god til å se fisk på dypt saltvann. Derfor Lowrance Hook Reveal med svinger 50/ 200. Dragonfly valgte jeg ikke selv pga svingeren som fulgte med. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abbor Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Raymarine er mindre enn Navico (Lowrance/Simrad) og Garmin på båtelektronikk, og det er det gode grunner til. Raymarine er elendige på softwarekompabilitet mellom forskjellige generasjoner. Axiom som ikke kan bruke Airmar svingere er ikke egnet til bunnfiske på mer enn 30m. De rimeligere modellene kan bare bruke Raymarine's egne svingere og da er ikke Axiom bedre enn Dragonfly. Link to post
JRK Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Ja hva er rett her. Navico er stor med mange produktområder, så må men gå ned på Marine delen og til slutt de som faktisk produserer marine elektronikk for lystbåtindustrien. Da sitter vi igjen med 5 forskjellige leverndører. Da er de ikke store lenger. Det er mange måter å regne størrelse på. Tidligere var det Kongsberg Maritime som eide Navico. Kongsberg Maritme er en del av Kongsberg Gruppen. Her er det 12000 ansatte, ingen av de driver med lystbåtelektronikk. (Riktignok litt superyacht, men igjen det er ikke det vi snakker om her. Raymarie er en, om ikke den støtste på lystbåtelektronikk og det er vel det vi snakker om her. Desuten ahr de den absolutt bredeste produktporteføljen Når det gjelder SW kompabilitet, så lurer jeg på hve det er du mener. Fra 2007, var det montert en C80 og en C120 originalt i båten. Etterhvert en C120 til. Dette systemet ble da koblet opp mot Kongsberg Ecdis system uten probler, via NMEA. ! 2013 ble nyeste versjon av autopilot montert inn. I 2015 kommunikasjon med motor via Canbus. I 2017 tok GPS antennen kvelden og måtte kjøpe en RS130 med NG kommunilkasjon, også dette uten probler. Nå har jeg akkurat kjøpt en Axiom, denne har heller ingen kommunikasjonsproblmer. Så jeg har altså alle generasjoner av utstyr fra 2000 og frem til i dag og har ingen problemer. Ellers er vi heldigvis enige om ekkoloddfunksjonen Link to post
abbor Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Vet ikke hvorfor du kommer draende med Kongsberggruppen, dette er gammel historie. Altor kjøpte Simrad Yachting fra Kongsberg i 2005, dette ble grunnlaget for Navico Group (som er navnet på en engelsk autopilotprodusent Simrad kjøpte på slutten av 1990 tallet). Dette ligger faktisk nesten like langt tilbake i tid som introduksjonen av Raymarine C serien (2003). Navico er nå en del av Brunswick (som også eier Mercury og har flere ansatte enn Kongsberggruppen ). Det er nok Garmin og Navico (Lowrance/Simrad/B&G) som har de bredeste produktportefølgende av båtelektronikk for fritidsbåter. De viktigste markedene på verdensbasis er bass fiske i ferskvann i USA og båtliv og sportsfiske i Miami. Raymarine har klart mindre markedsandel enn Navico og Garmin på båtelektronikk for fritidsmarkedet. Raymarine har ikke engang sanntids skannede ekkolodd, Garmin og Lowrance har utviklet 3 generasjoner av denne teknologien, som er det hotteste for bass fiske nå. Humminbird har også denne teknologien. C-Classic har ikke software kompabilitetsproblemene som nyere modeller har siden de ikke har Ethernet (SeaTalk HS) og dermed ikke kan dele ekkolodd, kartbrikker, radar og annet med andre skjermer. Link to post
JRK Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Kongsberggruppen var bare et eksempel på at et firma kan bli veldig stort uten at dette har noe med lystbåt vriksomheten vi snakker om her. Da begynner vi å bli enige da Link to post
Arejane Svart 27.November.2022 Link til dette innlegget Svart 27.November.2022 Noen som vet hvor ligger Furuno i dette"landskapet"? Mh Arejane Link to post
JRK Svart 28.November.2022 Link til dette innlegget Svart 28.November.2022 Om vi snakker om Furuno innenfor Kr.8000,- Må man nok satse på brukt ;) Link to post
JRK Svart 30.November.2022 Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 (redigert) Ellers så har jo seatronic att knalltilbud på Axium 7 med ekkolodd Kr.6999,-: https://seatronic.no/raymarine-axiom-7dv-kartplotter-med-ekkolodd Redigert 30.November.2022 av JRK (see edit history) Link to post
mavi Svart 1.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2022 Men med svinger som kan brukes til det trådstarter ønsker med fiske ned til 100m (ihvertfall om en skal se fisk) er en godt over budsjettet med den Axiomen. Link to post
abbor Svart 1.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2022 Denne Axiom modellen kan ikke bruke Airmar svingere. Link to post
JRK Svart 2.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2022 Hvorfor må du ha rimar svinger? Har du prøvd denne selv, som passer til Axiom ? https://www.seasea.se/raymarine-givare-cpt-100dvs-tm Ifølge spekkende skal d3n jo gå ned til175 meter. Link to post
abbor Svart 2.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2022 For bunnfiske egner denne seg best for 30m eller mindre. Svingeren har for bred vinkel og lav følsomhet. Hadde en Dragonfly med tilsvarende svinger en gang. Raymarine må ha Airmar svingere for bra ekkoloddytelse, spesielt for bunnfiske på dypere vann. Link to post
KEH Svart 2.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2022 Hei,ikke meningen kuppe tråden men et spørsmål om annet ekkolodd . Abbor du virker til ha peiling på diverse ekkolodd så lurer på litt da jeg har ikke mye peiling ekkolodd . Jeg er ute etter et ekkolodd da er på tide komme meg ut i båt ikke bare fiske fra land. Fisker veldig mye sjøørret så ekkolodd vil nok brukes mest til det . Men greit ha mulighet til se fisk ned ca 100m for variasjon fiske litt sei osv. Jeg hadde sett for meg Raymarine Element 7 HV med Hv100 giver . Hvordan er det i forhold til Hook Reveal dere omtaler i tråden her? Dypt ca vil det vise fisk ? Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2022 Fiske sjøørrett? Dorge da? Da vil du kanskje ha sidescan? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KEH Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 Kommer nok til bli noe dorging ja, eller det kommer vel til bli mye blir hektet da fisker mye fra land hele året. Men blir nok og del kasting fra båt . Sidescan er vel greit ha ja. Fått i meg båt tenkte rigge opp nå men begrenset kunnskap om svingere osv så kjekt høre fra noen som brukt og testet forskjellige Link to post
abbor Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 KEH skrev On 2.12.2022 at 14.37: Hei,ikke meningen kuppe tråden men et spørsmål om annet ekkolodd . Abbor du virker til ha peiling på diverse ekkolodd så lurer på litt da jeg har ikke mye peiling ekkolodd . Jeg er ute etter et ekkolodd da er på tide komme meg ut i båt ikke bare fiske fra land. Fisker veldig mye sjøørret så ekkolodd vil nok brukes mest til det . Men greit ha mulighet til se fisk ned ca 100m for variasjon fiske litt sei osv. Jeg hadde sett for meg Raymarine Element 7 HV med Hv100 giver . Hvordan er det i forhold til Hook Reveal dere omtaler i tråden her? Dypt ca vil det vise fisk ? Hook Reveal vil vise fisk på 100m, det vil ikke Element. Hvis du både skal se fisk på 100m og ha SideScan blir det verre. Fra Lowrance vil du da trenge en HDS-7 Live med både 50/200 kHz svinger og en 2 in 1 eller 3 in 1 Active Imaging svinger. Link to post
abbor Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 Og slik prisene er nå er HDS-9 Live et mye bedre valg, HDS-9 Live koster 16.990 med 3 in 1 AI svinger, 7 tommeren koster 18.590 hos samme forhandler med samme svinger. https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-9-live-m-active-imaging-3-1-hekksvinger-000-14425-001 Årsaken til den merkelige prisingen er nok at Lowrance presenterte den nye generasjonen HDS Pro denne uka, Pro kommer i 9" som minste størrelse dermed vil 9, 12 og 16" Live bli erstattet av nye modeller. HDS Pro vil også komme i 10", en størrelse Lowrance ikke har hatt siden 2012. Link to post
KEH Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 Ok ,takk for svar. Hoved bruk blir sjøørret så greit kunne se struktur osv godt derfor tenkte element hv var et greit valg . Men vil ha mulighet til litt dypere fiske og . Ca dybde tror du element fungerer ned til? Link to post
abbor Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 Element har vel tilsvarende ekkoloddytelse som de Axiom modellene som har vært diskutert i denne tråden. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn