Jump to content

Hva kan alle trinsene i masta brukes til?

hansa82

Recommended Posts

I toppen av masta mi er det mer trinser enn jeg kan gjette meg til...:lol:

Noen som har no forslag? 

Helt i toppen er det jo fire trinser. 

To bakover til bomløft og storseil-fall.

To forover til forseil-fall og reserve/løfte fall? 

Litt lenger ned kommer det ut en på siden som går via blokk. Dette har vært brukt til spinnaker-fall. 

Men hva er så trinsa midt i bildet til? 

IMG_20221115_150306.jpg.4b0707dbe00dc102a31b09057dfcd9d6.jpg

Kjører på med ett par spørsmål i samme etasjen med det samme....

Lokket på masta var festet med 4 bøyde bolter. Er dette normal innfesting? Ser litt hjemmemekk ut. 

IMG_20221115_151544.jpg.4b9186511ec1a32645da260e66d2c5b4.jpg

Inni masta ligger det en ring av no slag, sikkert for å dempe støy fra fall. Spinnaker-fallet er trekt på utsiden av denne ringen (litt vanskelig å se, men i glippen oppe til høyre). Er dette gjort med vilje, eller bør alt gå inni?

IMG_20221115_151622.jpg.9a747f80f7b028b56fc632ab4d3d1a18.jpg

Sitter denne på den Aphrodite 36 du har i signaturen din? Den er vel opprinnelig masthead (forstaget festet helt øverst på masta). Er det noe spinnaker utrustning på masta (skinne / feste for spinnakerbom / bommer)? Er det (etter-)montert kutterstag / indre forstag?

Ser at et wire-fall har spist godt gjennom den lede-hylsa nedenfor toppen, tyder på spinnaker, men det går dårlig om det er mast head... Har du bilder av masta stående på båten, som viser nederste to meterene?

Takk for engasjement! :thumbsup:

Er Aphrodite 36 masthead ja. Er wire-fall til forseilet som har gått igjennom hylsa. Anti-hallyardwrap vistnok. 

Er en stk spinnaker-bom, evt spribom på masta. Usikker på hva forskjellen er. Lengden?

Det er hull for lensetakler og kutterstag (?) på masta, men usikker på om det er blitt brukt noen gang. 

Litt over midten på masta (ved kutterstag(?) -hullet) kommer det også ut ett fall, som er merket "Stage op". Tyder vel på at det har vært no mindre seil der, og at båten har vært i Danmark. 

Bilde før jeg tok av forseil. 

IMG_20220418_181039.jpg.07cde8aa8124513d1f20f22d7dfa4ce6.jpg

Bilde av hele masta. 

IMG_20220506_105215.jpg.0192fc900b355875df53cb489134098b.jpg

IMG_6825-1.JPG.78bb47663c1e3ebda6ae2980c0d89e8b.JPG

hansa82 skrev 28 minutter siden:

Bilde før jeg tok av forseil.

Hei, ser ut til at både forstag og vantet vi ser på bildet er bøyd. Du bør få en rigger  på ‘hjemmebesøk’, her bør du ha en grundig sjekk før du setter den på igjen. Det er en spinnakerbom du har. Nedenfor øverste salingshorn er trinsa der bomopphal skal komme ut. For dårlig oppløsning på bildene til å se detaljer. Fall for spinnaker må være over forstaget, ellers går det dårlig å jibbe. Nå har du jo plukket alt fra hverandre, så da har du jo sett status. Forstaget inne i rullegenoa- forprofilet får du ikke insisert uten å ta av rylleforstaget.

Redigert av Code0 (see edit history)

Forstag går over til wire akkurat der det går inn i alu-profilen, og de T-terminalene skal det vel være bøy på? For å få rett vinkel nedover.
Uansett blir alt av stående rigg nytt. :)
Etter litt googling på dansk har jeg funnet ut at tauet som kommer ut litt over midten på masten, merket "Stage op" er opphal til spinnakerbommen. Eller spilerstage som den tydeligvis heter på dansk. 

Så spinnaker-fall må gå ut over forseil-fallet? Det er jo egentlig umulig uten å flytte forstaget lenger ned.
Er iallefall det hvite/røde som går via blokka, som har blitt brukt til spinnaker tidligere. Merket "Spiler" (spinnaker).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...