Edinburgh Startet 16.November.2022 Del på Facebook Startet 16.November.2022 Hei, Min MD2040 i Hanse 401 starter dårlig. Ser i denne tråden fra 2008 at temaet har vært oppe før, samt andre tråder hvor tilsynelatende glødepluggene var opphavet til problemet. Jeg finner imidlertid ikke noe svar i disse trådene om hva som virket….hvis noe. Min motor starter tilslutt etter mye ‘kinning’. Den startet også langt bedre i sommer enn det den gjorde i vår og nå i høst, og det er ikke noe problem å er-starte når den er varm. Det kan derfor være glødepluggene som trenges mest når det er kaldere i været. Jeg skal derfor bytte disse, men jeg er ikke helt sikker på at dette er (hele) problemet. Når motoren går så går den fint, både på tomgang og marsjfart. Når jeg stopper motoren kan jeg høre at det renner diesel tilbake i tanken i ca 1/2 til 1 minutt. Jeg regner med at dette er fra returen da jeg hører at det sildrer, og det kan derfor ikke være via tilførselsslangen da denne jo må suge under dieselnivået og da ville det ikke vært noe sildrelyd. Jeg lurer derfor på om det kan være luft i systemet og at denne luftlommen gjør at høytrykksiden dreneres. Uten en slik luftlomme forestiller jeg meg at dieselen ikke ville klare å renne ut pga vakuumet som dannes. Jeg har derfor to spørsmål og lurer på om noen kan fortelle meg om: 1) holder det å lufte på det høyeste punktet (lufteskruen på toppen av fin-filterhuset) eller må man lufte helt frem til dysene? Motoren starter som sagt tilslutt og jeg innbiller meg at restluft i systemet ville bli flushet ut. Jeg har nylig fått høytrykkspumpen overhalt etter at den begynte å lekke i fjor høst. 2) når man pumper manuelt med lavtrykkspumpen uten å åpne noen luftepunkter, vil man da kjenne at det bygger seg opp et trykk slik at pumpen blir ‘hard’? Min pumpe gir samme motstand (lett) uansett om jeg har lufteskruen åpen eller ei. Den pumper diesel med lufteskruen åpen, men dersom den skal være hard er kanskje lavtrykkspumpen ikke effektiv nok? Hilsen Harald Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2022 Del på Facebook Svart 16.November.2022 (redigert) Edinburgh skrev 13 minutter siden: Min motor starter tilslutt etter mye ‘kinning’. Den startet også langt bedre i sommer enn det den gjorde i vår og nå i høst, og det er ikke noe problem å er-starte når den er varm. Det kan derfor være glødepluggene som trenges mest når det er kaldere i været. Jeg skal derfor bytte disse, men jeg er ikke helt sikker på at dette er (hele) problemet. Jeg har en helt annen motor. Men jeg hadde også problem med vanskelig start i kaldt vær. Glødepluggene var i orden, men releet som styrer strøm til glødepluggene var gåent. Med nytt rele til noen hundrelapper ble alt bedre. Feilen ble lett lokalisert ved at vi målte for lav spenning inn på glødepluggene med tenningsnøkkel i startposisjon . . Redigert 16.November.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jp62 Svart 16.November.2022 Del på Facebook Svart 16.November.2022 Har en md 2030 som hadde samme problem . Byttet alle glødeplugger og nå er den fin å starte . Veldig enkel operasjon . Sitér dette innlegget Link to post
Edinburgh Svart 16.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2022 Takk for svar NilsPils og Jp62! Jeg har bestilt nye glødeplugger og prøver det uansett. Skal også Google å se om jeg kan finne rett spenning på pluggene. Tar gjerne imot svar på om lavtrykkspumpen skal bli ‘hard’ når man pumper manuelt uten å åpne for lufting om noen har prøvd det på en Volvo Penta MD2020/30/40 Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 (redigert) Generelt: Du kan ha spenning, men ikke strøm. Mål derfor strøm med tangamperemeter til glødeplugger. Sjekk startmotorkretsen: batteri, kabler, startmotor. Høyere omdr gir høyere komp og temp. Sjekk lavtrykkspumpe. Ta den ut og blås gjennom begge veier. Åpen fremover og stengt bakover. Bytt ved tvil. Sjekk om luft på høytrykk ved å se om det kommer skum, når du kiner og løsner en og en kobling. Redigert 17.November.2022 av Torpedon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Når evt glødeplugger er unnagjort så tenker jeg at du kan kan en ørliten luftlekkasje i dieselsystemet et eller annet sted, slik at diesel renner tilbake og motor blir tungstartet. Dersom du pumper til pumpa blir hard før første start og dette løser problemet så er sikkert det en indikasjon. Problemet kan være å lokalisere stedet der luft entrer. Jeg hadde noe lignende, med lettstartet motor hele sesongen men mye kinning ved første start om våren. Fant ut at å bruke luftepumpe (elektrisk på min) løste problemet og gav meg med det. Men i forbindelse med bytte fra spin on til doble Racor-forfiltere så forsvant problemet - så det var nok en ørliten luftlekkasje et eller annet sted på spin on filterbrakett. Dog helt usynlig (dvs lakk ingen diesel ut). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 (redigert) Edinburgh skrev for 17 timer siden: Jeg har bestilt nye glødeplugger og prøver det uansett. Skal også Google å se om jeg kan finne rett spenning på pluggene. Det er svært enkelt å måle motstanden over hver enkelt glødeplugg. Pluggene skal normalt ha tilnærmet full batterispenning. Hos meg målte jeg varierende spenning, rundt 6 - 10 V ved flere forsøk. Det er typisk for dårlige kontaktflater i releet. Nå har jeg full batterispenning med nytt rele. Torpedon skrev for 7 timer siden: Du kan ha spenning, men ikke strøm. Mål derfor strøm med tangamperemeter til glødeplugger. Men du kan ikke ha nok strøm uten nok spenning . . . Redigert 17.November.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Fantino skrev for 2 timer siden: Men i forbindelse med bytte fra spin on til doble Racor-forfiltere så forsvant problemet - så det var nok en ørliten luftlekkasje et eller annet sted på spin on filterbrakett. Dog helt usynlig (dvs lakk ingen diesel ut). Racor filteret mitt har en innebygget tilbakeslagsventil som bør hindre at dieselen renner tilbake. Det er riktignok også et svakt punkt. Jeg fikk en gang motorstopp fordi tilbakeslagsventilen var tett pga. en liten bit plastfolie. Det tok lit tid å lokalisere DEN feilen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 NilsPils skrev 5 minutter siden: Racor filteret mitt har en innebygget tilbakeslagsventil som bør hindre at dieselen renner tilbake. Det er riktignok også et svakt punkt. Jeg fikk en gang motorstopp fordi tilbakeslagsventilen var tett pga. en liten bit plastfolie. Det tok lit tid å lokalisere DEN feilen . . OK, det var jeg ikke klar over. Har originale Racor så antar jeg muligens har det samme, og at den ventilen kanskje løste et annet problem jeg ennå ikke har funnet? 😁 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.November.2022 Del på Facebook Svart 17.November.2022 Fantino skrev 37 minutter siden: OK, det var jeg ikke klar over. Står om det her: https://www.racornews.com/single-post/2016-1-25-mythbusters-fuel-filters Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Selco Racing Svart 18.November.2022 Del på Facebook Svart 18.November.2022 (redigert) Anbefaler også å måle spenning rett på batterpolene ved gløding og kining. Faller spenning under 9,5 v, tyder det på svakt batteri, dårlig kabling, eller sliten startmotor. En stump klar plastslange anbefales på lavtrykksiden. Da er det lettere å avsløre luft. Redigert 18.November.2022 av Torpedon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 Edinburgh skrev On 16.11.2022 at 22.27: Tar gjerne imot svar på om lavtrykkspumpen skal bli ‘hard’ når man pumper manuelt uten å åpne for lufting om noen har prøvd det på en Volvo Penta MD2020/30/40 Har en MD2040A selv. Opplevde for noen år siden at den ble vrien å starte. Viste seg at lavtrykkspumpen var blitt slakk, og slapp tilbake diesel, dermed var det for lite «trykk» når den skulle startes. Skiftet lavtrykkspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Edinburgh Svart 28.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2022 Hei, alle sammen! Takk for gode forslag og tips, og her er en oppdatering. Først vil jeg si at det snek seg inn en typografisk/teknisk blemme når jeg sa jeg skulle måle spenningen på glødepluggene. Jeg mente selvfølgelig motstanden… Torpedoen og Nils Pils navigerte seg fint rundt den hindringen :-) med sine gode råd. Jeg fikk tak i originale glødeplugger og byttet disse enkelt. Eneste man trenger er en 12mm pipe med ekstra lengde/svelg, og en momentnøkkel så man ikke overtrekker pluggene ved montering. Før jeg monterte de nye pluggene målte jeg motstanden over gløde-elementet. Se bildene og sammenligningen mellom en ny og en gammel plugg. En god glødeplugg skal (her googlet jeg) ha en motstand på mindre enn 1,0 Ohm. Som bildet viser hadde en av de gamle pluggene en motstand på ca 228 kilo Ohm. To av pluggene målte inn på dette nivået, mens én var ok. jeg byttet alle tre og motoren startet fantastisk enkelt! Jeg skal fortsette å holde øye med event luft-symptomer i systemet, men hos Volvo Penta mente de at man egentlig ikke ville merke så veldig stor motstand og trykkoppbygging ved håndpumping. Dette fordi man da pumper forbi ‘by-pass’ i høytrykkspumpen og tilbake til tank. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.November.2022 Del på Facebook Svart 28.November.2022 Selvgjort er velgjort! Kudos for oppfølging og ‘lukking’ av tråden til glede for nye lesere (som det het i Donald Duck & Co i hine hårde dager). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.November.2022 Del på Facebook Svart 29.November.2022 Fantino skrev for 10 timer siden: Selvgjort er velgjort! Kudos for oppfølging og ‘lukking’ av tråden til glede for nye lesere (som det het i Donald Duck & Co i hine hårde dager). Helt enig Edinburgh skrev On 16.11.2022 at 22.27: Tar gjerne imot svar på om lavtrykkspumpen skal bli ‘hard’ når man pumper manuelt uten å åpne for lufting om noen har prøvd det på en Volvo Penta MD2020/30/40 Tipper du har litt feil oppfatning av hvordan pumpa virker. Når du trykker hendelen ned så suger membranen diesel fra tanken. Når du slipper hendelen så er det ei returfjær som presser membranen og dieselen mot filter og lufteskrue. Sjekkes enkelt ved å åpne litt på lufteskrua, trykk hendelen ned og hold den nede noen sekunder. Først når du slipper hendel kommer det diesel ut ved lufteskrua. Derfor blir ikke pumpa tyngre å pumpe om skrua stenges, men i de fleste tilfeller lettere fordi membranen i pumpa blir stående nede noen sekunder pga mottrykket som oppstår når skrue stenges. Så om pumpa blir lett når skrua stenges er den som regel ok. Sitér dette innlegget Link to post
Edinburgh Svart 14.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2023 Takk for innspill hegra - det er en stund siden jeg sjekket tråden min så kansje ser du ikke denne, men forklaringen din gir i høyeste grad mening Hilsen Harald Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.