Jump to content

Perkins 6.354, ser flamme bak gitter etter start.

Shetlender

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Perkins 6.354 fra 1982 som står i min sjark som jeg har fått litt problemer med. Kort tid etter start så dukker det opp en flamme bak ett gitter og den slukker ikke.. Jeg har ikke funnet ut hva slags funskjon denne delen har og ikke hvorfor det kommer en flamme der. Derfor lurer jeg på om noen av dere vet noe mer?

IMG_1665.JPG.66e66e219bfd781132ace4af1618a84d.JPGIMG_1666.JPG.153d804ba32504dcb9580f8495f21bc9.JPGIMG_1624.JPG.03ab3b52be91ced8362229d8dbb192cd.JPG

Redigert av Shetlender
1 (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

hei.

Dette ser ut som en slags forvarming av innsugsluft.. Erstatning for gløding. tror jeg, eller det man måtte ta til takke med før gløding ble oppfunnet? Vil nok tro at dette er en løsning som etterhvert er i ferd med å bli faset ut.

Det går gjerne et rør med diesel fra en "T" på dyseretur. Så er der en solenoidventil som åpner for denne tilførselen, og samtidig gløder en spiral så dette tar fyr.

Bør vel ideellt sett befinne seg i, eller i umiddelbar nærhet av innsug, og gjerne ha et tidsrele eller en bryter så man får slukket flammen etterhvert som motoren starter.

Redigert av dude (see edit history)

Dette er nok det som mange kaller gløding, det rette navnet er thermostart, en glødeplugg  som åpner når den blir varm nok å slipper inn diesel fra reservoaret på dyse retur, dieselen antennes og dras inn i innsuget. Denne står i innsugmanifold. Som @dude skriver er dette en gammel "oppfinnelse", men den finnes ihvertfall på traktorer langt inn på 2000 tallet og er etter min mening like god som gløding med plugger direkte i sylinder. Men at det brenner etter oppstart av seg selv er jo ikke normalt, du burde sjekke om glødepluggen får strøm når motoren går, denne er vanligvis koblet på tenningsnøkkel eller egen bryter. 

Det er nok starthjelp, ja. Men at den er på etter start høres feil ut, et minutt eller så er rimelig men den skal slukke. Og den burde jo ha flamme før og under start også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...