Jump to content

Koblingsskjema Bavaria 50 Cruiser, 2008


Marimari

Recommended Posts

Hei, ser dere ikke har fått respons på denne. Jeg kjøpte en 2003 modell bav av første eier, fikk ikke med noe skjemaer. Vet ikke om det fulgte med i 2008. Men det begynner å bli noen år siden båten din var ny, så spørs vel hvor mye glede dere får av de opprinnelige skjemaene om de skulle eksistere. Hva skal dere gjøre, bygge om høres jo dramatisk ut. Vanligvis er det konkrete oppgaver, som ‘montere generator’, ‘bytte til litium’ etc. Skal dere bygge om, så er et vel ut med det eksisterende og inn med nytt. Jeg byttet til litium i min seilbåt i våres, det har fungert bra.

Link to post

Jeg er redd du kan ha rett Code0. 
Planen er å bytte batterier, lader/inverter, dynamo, legge opp 220V, alt skal kobles om osv 😅 Håper vi kan gjenbruke noen kabler etc. Både mht kostnad, men også trekking i båten. Men sliter litt med å finne ut av hvor de eksisterende kablene går/ender. Hovedsakelig bak kartbordet. Begynner å frykte at vi må skru ut en del av innredningen for å komme til. 

Link to post
Marimari skrev 1 time siden:

Håper vi kan gjenbruke noen kabler etc.

Bavaria er ikke kjent for å ha for store kabeldimensjoner, så med nye forbrukere og kraftigere mating til batterier blir gjerne kablene for små. Jeg gikk opp i tverrsnitt fra dynamo til Argofet (ny) og til starter (båten har kabelen fra batteri til starter som forsyning til batteriet). Med litiumbatterier som tar til seg mer ampere fra dynamoen ble de eksisterende byttet, selv om jeg ikke gikk opp i dynamostørrelse. Kablene legges før innredning plasseres og dekket legges på, så det er lite vedlikholdsvennlig. Eksisterende kabler kan benyttes som trekkesnorer. Så for dere blir det fort å tenke nytt og hvordan det kan løses / trekkes.

EDIT: Orginal dynamo på vår ms2030er 60 (65?)Amp. På blybatterier tok batteriene imot 5-10 Amp etter 30 minutter (batteriene hadde blitt varme). Nå viser monitoren at ved halvfulle batterier går det på over 40 Amp, hadde kanskje fått mer med enda større kabeltverrsnitt. Da får jeg 200 Ah på 5 timers motorkjøring, eller jeg får 40 Ah bare ut og inn havna, og det er nok til å holde kjøleboks og instrumenter gående. Så om du trenger å bytte dynamo får du vurdere, samme dynamo gir deg mye hurtigere lading på LPF batterier bare med kraftigere kabler. Men skal du ut med gass og inn med induksjonplater blir nok regnestykke et annet.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Jeg ville nok kjøpt meg et multimeter og startet med å finne ut hvilke ledninger som går hvor, og merket dem. Papir, viskelær og blyant for å tegne nytt skjema.

 

Ledninger som går til gammeldagse glødelamper som byttes ut med LED kan naturligvis bli der de er. Personlig er jeg av den lett irritable typen og avbiteren er aldri langt unna. Så jeg hadde vel klippet nokså friskt. Og heller lagt nye hovedledninger til for og akter. Slik jeg har gjort det på Hulda. Jeg tror jeg er i gang med tredje opplegget hos meg nå. Lite effektiv måte å gjøre det på. 

Link to post
Marimari skrev On 19.11.2022 at 15.03:

Vi skal bygge om strømsystemet i båten vår. 
Er det noen som har et koblingsskjema for denne båten? Skjønner ikke helt hva som går hvor i dag. 

Jeg har hatt 2000 modell 38 og har nå 2005 42 Match. Begge disse har ryddige elektriske anlegg, godt merket og med god dokumentasjon. 

Bør ikke være vanskelig å skaffe til såpass ny båt.

Du skal vel heller ikke bytte hele det elektriske anlegget for de relativt små tilpasningene du nevner? Er noen hundre meter kabling i denne båten...

Link to post

Takk 😀

12v og 220v kabler ut i båten beholder vi, men bygger ut. 
Resten byttes ut og flyttes på. 
Det blir bytte av dynamo, overgang til lithiumbatterier, skjønt, ny lader med inverter, solcelleanlegg, appstyring av alt, sensorer overalt, nytt forbruksbatteri, nytt batteri til truster og vinsj mm. Dette skal også kobles mot landstrømsanlegg og generator. 😅 Har skjønt at mange eksisterende kabler må byttes ut, da de er underdimensjonert i forhold til det nye vi får. 
kanskje Lunde båt har noe skjema liggende?
 

Link to post

Det skal vera koblingsskjema i brukermanualen for båten.  Når det er sagt: Syns Bavaria sine koblingsskjema er lite informative og upresise. Men det er ein start. 

All tekst på skjemaet er på tysk, sjølv om manualen elles er på svensk. Men Google Translate er vår hjelpar.

Ellers kan kan du besøka forumet bavariayachts.org.  Der er ein eigen del med manualar. Dog var 50 Cruiser ikkje nemt der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...