Jump to content

Stjerner i glassfiberen ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisann , har en kamerat som kjøpte seg en Viksund i sommer . Over det ene vindu er det ,var det 2 stjerner i glassfiber'n men nå har det kommet to til . Kan tenke dere slik stjerne som det blir av steinsput i frontruta . Hva kan dette komme av , kan den ha vært vått inni og frysi og dermed sprekt (hakke vært så kaldt heller da men )eller rett og slett noen englebarn som har kasta stein og truffet perfekt rett etter værandre , hva mener dere ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så tidlig oppe på lørdagsmorran, og like blid?

Stjernene er sk. stressroser eller stressprekker. Kommer på steder hvor skroget er utsatt for punktbelastninger. Sjekk innvendig for å se hva som forårsaker rosene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis der ikke er sprekker er dette høyst sannsynlig kun støv i kombinasjon med statisk elektrisitet i formen ved sprøyting av gel coaten. ..

Er små sprekker ja .Husker ikke helt , men mener det var 2 stk stjerner og nå er der 4 stk .Er jo som sagt over vindu og der er itno bak av noe slag ,syntes dette er merkelig jeg da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nei desverre hakke bilder ,men steinsprut i frontruta på bilane er jo ganske lik da . Er jo veldig merkelig da det ikker er noe skrudd inn bak ikke blir det gått der og ikke noe belasning av noe slag . Kan jo stikke bort til båtbyggeriet her i by'n å spørre da , kansje dem har et svar på detta . Vi er flere som lurer på detta i havna da vi ikke har sett sånt før . Er jo gammel båt da men skulle vel ikke ha noe å si ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en ny båt kan det være resultatet av etterherding og krymping av polyesteren som skjer. Polyester herder og krymper i lang tid etter at skroget er tatt ut av formene. I denne prosessen, og inntil skroget har fått "satt seg" kan det oppstå sprekker, spesiellt rundt avstivere og stendere som ikke krymper i samme grad som skroget forøvrig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Beklager sa vel ikke den men den er 22år , men ellers er den helt fin forutenom di vanlig små hakka og litt riper . Kan være noen jævelunger som har kasta stein eller, stadig noen unger som flyr nedi havna og gjørs stort set f... skap . Rart det også da det var to stjerner og har blitt to nye også på fin linje etterværandre . Skal også sies at den er ganske tykk så den burde tåle det meste .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For meg høres dette ut som krakeleringer.

Det er jo ganske vanlig at dette oppstår på litt eldre båter.

Ofte i forbindelse med stresspunkter men også andre ting.

 

vi polerer vel også litt for å unngå dette.

kan tenkes at du vil finne en del svar på det hvis du søker rundt omkring

søkeord kan være krakelering(er)+gelcoat

 

Det er forresten en utførlig beskrivelse av hvordan dette skal repareres på

Maritim start

 

eller nærmere bestemt her

 

 

:flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ifølge min eminente fagmann innenfor glassfiber, er herding en evigvarende prosess som pågår gjennom hele båtens levetid. Derfor kan det oppstå mindre sprekkdannelser/krakkelleringer selv etter både 20 og 30 år i områder hvor det har vært/er lokale spenninger.

 

"Skadene" er kun av estetisk og irriterende art, og har ingen styrkemessig betydning. Gjør godt rent, slip litt og sparkle over med gelcoatparkel med fortrinnsvis rett farge og problemet er løst. "Sprekkene" kan også ha vært av gammel dato, men fylt med bonevoks og derfor mindre synlige. Når bonevoksen fjernes ved vask eller annen rengjøring som f.eks. rubbing, vil de bli fylt med skitt og bli synbare ganske kjapt. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ifølge min eminente fagmann innenfor glassfiber, er herding en evigvarende prosess som pågår gjennom hele båtens levetid. Derfor kan det oppstå mindre sprekkdannelser/krakkelleringer selv etter både 20 og 30 år i områder hvor det har vært/er lokale spenninger.

 

"Skadene" er kun av estetisk og irriterende art, og har ingen styrkemessig betydning. Gjør godt rent, slip litt og sparkle over med gelcoatparkel med fortrinnsvis rett farge og problemet er løst. "Sprekkene" kan også ha vært av gammel dato, men fylt med bonevoks og derfor mindre synlige. Når bonevoksen fjernes ved vask eller annen rengjøring som f.eks. rubbing, vil de bli fylt med skitt og bli synbare ganske kjapt. :rolleyes:

Hei! Jeg har litt krakkelering i gelcoaten på min båt, hadde tenkt å gå fram slik som det står over. Noen som har erfaring?

Link to post
Share on other sites

Forhåpentligvis har du ikke så mye krakkelering som det jeg har / har hatt:

 

Jeg har en 40 år gammel båt, som har hatt svært mye krakkeleringsskader både i skrog og overbygg. Båten har vært dårlig vedlikeholdt, men dette er neppe hovedårsaken til krakkeleringen. Under vannlinjen har jeg slipt kraftig ned, sparklet opp skader med epoxysparkel (epoxy og fyllstoff), og lagt på 4 lag ren epoxy. På fribord har jeg fjernet alle sprekker og krakkeleringer med vinkelsliper og sparklet opp med epoxysparkel, før denne ble malt med 2 komp. maling. Dekk gjenstår, og er en kjempejobb pga. mange dobbeltkrumme flater. Blir samme prosess her som med fribord.

 

Min erfaring er at litt krakkelering er helt ok. å utbedre med "oppskraping" av sprekker og reperasjonsgelcoat, men har du mye er det mye bedre å ta kraftigere virkemiddler i bruk, først som sist.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...