Jump to content

Mercury 40 hk 2 takt 1992, oljedrypp ved propell


norved

Recommended Posts

Hei.

Ny på forumet, fått mye hjelp her. Er veldig grønn ang båtmotor…

etter klargjøring til vinterlagring oppdaget jeg en liten lekkasje av gir olje ved propellen.

regner med det er en pakning.

men lurer på om noen som har vært borti dette før kan være behjelpelig med og fortelle evt hvor mye jobb det er. Også hvor det er best og kjøpe evt nye

pakninger.

 

legger ved noen bilder

 

mvh.

 

Kommentar fra moderator: Tittel oppdatert

 

BA2CB7EE-FD99-4E58-AB52-75B8BBF9BFF9.jpeg

666D6368-235F-4AD6-A69D-8D3FCBF7F894.jpeg

47AB4EB5-1BFA-4483-83B0-CA92C979D26A.jpeg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til forskjell i lukt er det også stor forskjell på farge.

Prøv å tørke opp noe av den våte oljen med hvitt tørkepapir.

 

Er det 2T olje fra eksosen så vil denne vises som beksort og kan ofte føles kornete.

 

Er det girolje for påhenger så er den ofte brun eller grønn. Er det vann i girolja kan den bli gråbrun/beige.

 

Når jeg zoomer inn på bildene så ser det ut på min skjerm som om oljen er svart.

Den renningen en ser på bildene er helt normal når en har kjørt mye på lav fart med en motor som har fast oljetilskudd, og en tilter opp motoren med en gang man er i havn. Når en så tilter motoren ned, kan det komme en rennestripe.

Svaret får du når du tar av propellen. Slik det er nå ville jeg ikke tenkt på å bestille deler.

 

Link to post
Share on other sites

Tok du tørkepapirtesten?

 

Anbefaler deg å ta av trøsteskive og vaske aksel og området bak skiven. 

Jeg ser avsetninger som ikke ser bra ut i området rundt og på leppetetningen.

Husk å sette aksel og skive inn med vannfast fett før du monterer propell.

 

Vet ikke om du har god tilgang på venner og utstyr.. men en trykktest av girhus er en enkel jobb og en kan og har utstyr.. og gir 99% svar.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Er det girolje for påhenger så er den ofte brun eller grønn. Er det vann i girolja kan den bli gråbrun/beige.

Girolja var svart da jeg byttet for første gang på en Yamaha. Lurte litt på om den kan være en spesiell innkjøringsolje eller noe slikt, for girolje pleier jo ikke være svart, og den nye (original Yamaha-olje) var heller ikke svart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...