norved Startet 20.November.2022 Del på Facebook Startet 20.November.2022 Hei. Ny på forumet, fått mye hjelp her. Er veldig grønn ang båtmotor… etter klargjøring til vinterlagring oppdaget jeg en liten lekkasje av gir olje ved propellen. regner med det er en pakning. men lurer på om noen som har vært borti dette før kan være behjelpelig med og fortelle evt hvor mye jobb det er. Også hvor det er best og kjøpe evt nye pakninger. legger ved noen bilder mvh. Kommentar fra moderator: Tittel oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Velkommen! Litt info om hva det er vi ser vil være nyttig for å få et vettug svar. Jeg skimter skiltet på en henger, slik antar jeg at det er en påhengsmotor. Fabrikat, type, årstall vil sikkert hjelpe. Men generelt skal det ikke lekke. Og du har trolig en tetningsring som er lekk. Sitér dette innlegget Link to post
norved Svart 20.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2022 hei. Beklager manglende info! Dette gjelder en påhengsmotor. Mercury 40 hk 2 takt 1992. Denne har egen oljetank, DFI. Kan det muligens være ubrent olje som drypper ned der? Da girolje har en annen farge? lukter veldig motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 (redigert) Dette kan godt være olje fra eksosen og dermed ufarlig. Ta av propellen så ser du om det kommer ut av eksoskanalen eller om det kommer fra leppetetningen rundt propellakslingen. Er det ingen av de nevnte så ta nytt bilde uten propell så får du mer hjelp.. Redigert 20.November.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 norved skrev 28 minutter siden: Kan det muligens være ubrent olje som drypper ned der? Da girolje har en annen farge? lukter veldig motorolje. Om det kommer fra eksosen så er min erfaring at det lukter sur sot. Sitér dette innlegget Link to post
norved Svart 20.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2022 Takk for svar. skal demontere propell, og prøve og lokalisere lekkasjen litt bedre Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 I tillegg til forskjell i lukt er det også stor forskjell på farge. Prøv å tørke opp noe av den våte oljen med hvitt tørkepapir. Er det 2T olje fra eksosen så vil denne vises som beksort og kan ofte føles kornete. Er det girolje for påhenger så er den ofte brun eller grønn. Er det vann i girolja kan den bli gråbrun/beige. Når jeg zoomer inn på bildene så ser det ut på min skjerm som om oljen er svart. Den renningen en ser på bildene er helt normal når en har kjørt mye på lav fart med en motor som har fast oljetilskudd, og en tilter opp motoren med en gang man er i havn. Når en så tilter motoren ned, kan det komme en rennestripe. Svaret får du når du tar av propellen. Slik det er nå ville jeg ikke tenkt på å bestille deler. Sitér dette innlegget Link to post
norved Svart 20.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2022 Fikk skrudd av propellen. Oljen virker for meg litt brunaktig. Kan virke som om oljen har rent ovenfra, da den renner over/rundt akslinghuset til propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Når du skal bytte olje på undervannshuset, vil oljen enten se ut som olje, eller så vil den se ut som majones. Ser oljen ut som olje, så er det greit. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Tok du tørkepapirtesten? Anbefaler deg å ta av trøsteskive og vaske aksel og området bak skiven. Jeg ser avsetninger som ikke ser bra ut i området rundt og på leppetetningen. Husk å sette aksel og skive inn med vannfast fett før du monterer propell. Vet ikke om du har god tilgang på venner og utstyr.. men en trykktest av girhus er en enkel jobb og en kan og har utstyr.. og gir 99% svar. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 dieselfan skrev for 11 timer siden: Er det girolje for påhenger så er den ofte brun eller grønn. Er det vann i girolja kan den bli gråbrun/beige. Girolja var svart da jeg byttet for første gang på en Yamaha. Lurte litt på om den kan være en spesiell innkjøringsolje eller noe slikt, for girolje pleier jo ikke være svart, og den nye (original Yamaha-olje) var heller ikke svart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 19 fot skrev for 7 timer siden: Girolja var svart da jeg byttet for første gang på en Yamaha. Hvor mange år hadde den girolja stått i det girhuset da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.