Jump to content

Lowrance VHF - kystradioen hører meg, men jeg hører ikke dem


larole

Recommended Posts

Med ett får jeg ikke kontakt med Kystradio Sør når jeg kaller dem opp på kanal 81. Samme gjelder for kanal 07. Jeg befinner meg i Bergensområdet, og dette har funket helt strøkent tidligere. Er det noen som har et tips til hva som kan være galt?

 

Jeg hørte aktvitet på kanal 16 i går, tror det var en værmelding klokken 12:00. Hørte dem dårlig.

 

 

IMG_1368.jpg

Redigert av larole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må først og fremst sjekke antennekabelen din for brudd. 
I mange tilfeller kan mottagerdelen være ødelagt om det har er feil på antennen eller antennekabelen. 
Begynn med å sjekke det. Bor du i nærheten av Moss kan du ta med deg radioen til Seatronic og få den sjekket. De har utstyr til det. 

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

larole skrev for 5 timer siden:

Hvordan sjekker jeg det egentlig? 

Sjekk at kabelen sitter godt i både radio og antenne. Kan der være en skikkelig knekk på kabelen en plass? Ikke så mye mer du får gjort. Når du har gjort det og ikke finner noe må den leveres inn for sjekk. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 53 minutter siden:

Du har helt sikkert en båtkompis med vhf, så da kan dere jo teste opp mot hverandre...

Det kan man gjøre men er opp mot Kystradio man må sjekke. Er senderdelen ødelagt kan man i noen tilfeller gå gjennom til nabobåten. Men som regel er det like dødt der. 
Har dessverre litt erfaring på området. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har du sendt DSC til Kystradioen? Eller valgt kanal selv?

Enkelte radioer har en feil (eller så har vi i Kystradioen en feil) som gjør at når en radio sender dsc til Kystradioen og Kystradioen sender kvittering tilbake med en oppgitt kanal så endrer radioen til oppgitt kanal - med feil i oppsettet på kanalen (mistenker at den angir kanalen som en simplex). Da må man slå av og på radioen og velge oppgitt kanal manuelt igjen.

 

Feilen har gått igjen på enkelte icom og Lowrance, og resulterer i at fartøyet hører kystradio og kystradio hører ikke fartøyet (eller motsatt, husker ikke helt i farta).

Redigert av LI4000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at kystradioen hører deg krystallklart, kan du glemme å sjekke antennen eller koblingen mot denne. Sendedelen er mye mer avhengig av god antenne enn mottakeren.

 

Sjekk scuelch som en hevder her. Og selvfølgelig at volum er skrudd opp. Du har sikkert et lit TX symbol eller sendelampe i displayet. Sjekk at det bare er tent mens du holder PTT bryteren inne på handsettet. Utover dette er det ikke så mye du kan sjekke på radioen

 

Så er det slik at inngangen for mottak er veldig følsom. For at ikke denne skal bli ødelagt er det kretser som blokkerer denne. Den kan sperres av LED Lys som noen hevder. Det kan også være andre ting, som plassering av antennen i forhold til annet utstyr. Har også vært borti feil på Switch på kombinert AIS og VHF Antenne der AIS'en sendte rett inn i VHF. Da var heleinngangstrinnet ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Om det sendes på full effekt eller ikke er vel uinteressant. Kyststasjonen hører ham jo utmerket uansett. Det er han som ikke hører kyststasjonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...